Praktyczna nauka języka łotewskiego A2 3020-1A3PLO
Kurs języka łotewskiego dla studentów filologii bałtyckiej rozpoczynających naukę od podstaw. Po ukończeniu kursu jego uczestnicy zdobywają podstawowe umiejętności w zakresie różnych aktywności językowych określane na poziomie A2 według skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kurs ma za zadanie:
a) zapoznać studenta z leksyką dotyczącą ogólnie pojętego życia codziennego, co pozwoli mu dość swobodnie poruszać się w środowisku łotewskojęzycznym w przewidywalnych sytuacjach życiowych;
b) wprowadzić w świat podstawowych pojęć gramatycznych, niezbędnych do formułowania i rozumienia prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych;
c) rozwijać sprawność komunikacyjną i umiejętność budowania prostych tekstów w zakresie znanych i dobrze opanowanych zagadnień tematycznych;
d) zaznajomić z zasadami poprawnej wymowy i akcentuacji;
e) kształtować kompetencję socjokulturową (zwroty grzecznościowe na powitanie, pożegnanie w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych; formalna i nieformalna rozmowa telefoniczna; tradycje i zwyczaje związane z obchodzeniem świąt kalendarzowych na Łotwie);
Szacunkowa liczba godzin potrzebna do osiągnięcia zdefiniowanych efektów kształcenia:
a) liczba godzin kontaktowych: 180 godz.;
b) samodzielne przygotowanie do zajęć (ok. 3 godz. tygodniowo): 90 godz.;
c) przygotowanie do testów śródsemestralnych (2 w semestrze), semestralnych (2 w ciągu roku akademickiego) i egzaminu końcowego: 50 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
(WIEDZA)
- rozpoznaje i właściwie objaśnia poznane podczas kursu zwroty i wyrażenia leksykalne;
- opisuje mechanizmy tworzenia prostych struktur gramatycznych;
(UMIEJĘTNOŚCI)
- swobodnie formułuje proste pytania i krótkie odpowiedzi na tematy związane z codziennymi sytuacjami życiowymi, życiem prywatnym i zawodowym;
- reaguje dość spontanicznie, wykorzystując ograniczone środki językowe w przewidywalnych sytuacjach komunikacyjnych;
- tworzy krótkie wypowiedzi pisemne dotyczące znanych mu zagadnień tematycznych (notatka, list prywatny)
- rozumie główną myśl w zwięźle sformułowanych autentycznych wypowiedziach ustnych i pisemnych o charakterze informacyjnym (ogłoszenia, broszury, krótkie relacje z wydarzeń życia codziennego, imprez kulturalnych);
(POSTAWY)
- aktywnie uczestniczy w pracy na zajęciach;
- rozumie potrzebę samodzielnej pracy poza uczestnictwem w zajęciach;
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do którego student jest dopuszczony pod warunkiem zaliczenia przez niego ćwiczeń.
Obowiązkowe jest uzyskanie zaliczenia od każdego z prowadzących przed wyznaczonym terminem egzaminu końcowego.
Warunki zaliczenia semestralnego (na ocenę):
a) kontrola obecności (kryterium dopuszczające) – student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym; nieobecność na 50% zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia;
b) pozytywne oceny z kolokwiów śródsemestralnych (2 w semestrze) i semestralnych (2 w ciągu roku akademickiego);
c) terminowe złożenie wszystkich prac pisemnych zadanych przez prowadzących;
d) aktywny udział w zajęciach;
e) bieżące przygotowanie do zajęć;
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. Zaliczenie części pisemnej jest kryterium dopuszczającym do części ustnej.
W części pisemnej sprawdzane są:
a) wiedza z zakresu tworzenia podstawowych form i konstrukcji gramatycznych (test uzupełnień, transformacje);
b) opanowanie leksyki (definicje wyrazowe, synonimy i antonimy)
c) umiejętność budowania wypowiedzi pisemnej na podany temat.
W części ustnej sprawdzane są:
a) umiejętność formułowania wypowiedzi ustnej na jeden z tematów egzaminacyjnych;
b) sprawność komunikacyjna (komunikatywność, adekwatność reakcji i sytuacji językowej).
Literatura
Podręcznik:
1. Klēvere-Velhli, I., Naua, N. Latviešu valoda studentiem: mācību līdzeklis latviešu valodas kā svešvalodas apguvei. Mācību grāmata un CD. Rīga: LVA, 2012.
Dodatkowo:
1. Palīgā!, 2003. Mācībgrāmata pieaugšajiem 1. līmenis. Rīga: Apgāds ZVAIGZNE ABC.
2. Palīgā!, 2003. Darba burtnīca 1. līmenis. Rīga: Apgāds ZVAIGZNE ABC.
3. Aina Rubīna. Latviešu valodas rokasgrāmata. Rīga: Zvaigzne ABC, 2010.
4. Dainuvīte Guļevska, Aina Miķelsone. Latviešu valodas pareizrakstības vārdnīca. Rīga: Jumava, 2004.
5. Poļu-latviešu vārdnīca. Rīga: Liesma, 1970.
6. Latviešu-poļu vārdnīca. Rīga: Jumava, 2011.
7. http://www.sazinastilts.lv/
8. Materiały dydaktyczne i teksty samodzielnie przygotowane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: