Emisja głosu i technika mowy 3007-ZNP2-EM
W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia:
1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem.
2. Higiena pracy głosem
3. Ustalenie optymalnej do mówienia postawy ciała.
4. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu.
5. Ćwiczenia oddechowe:
a. ustalenie właściwego, przeponowo-żebrowego toru oddechowego
b. praca nad koordynacją oddechowo-fonacyjną
6. Ustalenie średnicy dźwięku.
7. Wypracowanie miękkiego ataku dźwięku
8. Optymalne wykorzystywanie rezonansu toru głosowego
9. Ćwiczenia motoryki artykulacyjnej
10. Praca nad techniką mowy
11. Praca nad głosową interpretacją tekstu
12. Zasady efektywnego i bezpiecznego posługiwania się głosem w pracy zawodowej
13. Elementy autoprezentacji istotne w zawodzie nauczyciela oraz podczas wystąpień publicznych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
- mechanizmy tworzenia głosu;
- zasady higieny pracy głosem;
- wpływ procesów psychicznych i fizycznych na indywidualną jakość głosu.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
C.W7
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
- opisać budowę narządu głosu;
- rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych;
- modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne;
- zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę mowy.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
C.U7, C.U8
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:
- akceptowania różnic wynikających z indywidualnych możliwości oraz ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy;
- docenienia estetycznych walorów wypowiedzi ustnej.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
C.K2
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Udział w zajęciach: 30 godzin
Metody i kryteria oceniania:
Ocena aktywności i kontrola obecności.
Ocena ciągła, zaliczenie ustne.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Literatura
1. Bednarek J. D., (2002), Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław
2. Ciecierska-Zajdel B.,(2020) Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa, Edgard
3. Dimon T., 2018, Anatomy of the Voice. An Illustrated Guide for Singers, Vocal Coaches and Speech Therapists, Berkley, NAB
4. Dunaj B. (2006), Zasady poprawnej wymowy polskiej, Język Polski LXXXVI 3, s. 161-172
5. Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa, CODN
6. Esling J.H, Moisik S.R., Benner A., Crevier-Buchman L., (2022), Voice Quality. The Laryngeal Articulator Model, Cambridge, Cambridge University Press
7. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995
8. Karpowicz T. (2012), Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, r. Wymowa, PWN, Warszawa, s.15-58
9. Kisiel M., (2011), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dabrowa Górnicza
10. Kreiman J, Sidtis D., (2013), Foundation of Voice Studies. An Interdisciplinary Approach to Voice Production and Perception, Wiley-Blackwell
11. Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos, Kraków, PWST
12. Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis
13. Michałowska D., (2006), O polskiej wymowie scenicznej, Wyd. PWST, Kraków
14. Otorynolaryngologia kliniczna, (2015), red. K. Niemczyk, Warszawa: Medipage, r. 8, Choroby krtani, r. 11, Zaburzenia głosu i mowy, r. 16, Rehabilitacja w otorynolaryngologii
15. Płusajska-Otto A., (2017), Podręcznik pracy głosem. Ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
16. Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej, (1993), red. W. Lubaś, S. Urbańczyk, TMJP, Kraków-Katowice
17. Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis
18. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, PIMP
19. Sataloff R., (2017), Professional Voice. The Science and Art of Clinical Care, wyd. 4, San Diego: Plural Publishing
20. Szkiełkowska A., Kazanecka E., (2011), Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa
21. Tarasiewicz B.,(2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, Universitas
22. Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
23. Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis
24. Toczyska B., (2021), Ruch w głosie. (ćwiczenia nie tylko dla dziennikarzy), Gdańsk, Wydawnictwo Podkowa
25. Walczak- Deleżyńska M., (2001), Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.
26. Zarys foniatrii klinicznej, (2019), red. A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Poznań: Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, r. 1,2, 17, 21, 22
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: