Typografia i projektowanie książki 3007-W1A3TP
Zajęcia ćwiczeniowo-warsztatowe obejmują następujące bloki tematyczne:
– zasady projektowania książki
– zasady typografii książkowej
– omówienie procesu wydawniczego
– budowa i oprawa książki
– omówienie technik druku – zarys historyczny
– własnoręczne wykonanie i oprawa makiety książki
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W toku zajęć student nabywa generalną wiedzę teoretyczną z zakresu projektowania książek i typografii książkowej. Poznaje nowoczesne i historyczne technologie wytwarzania książki. Dowiaduje się, jak wygląda proces wydawniczy na różnych jego etapach.
UMIEJĘTNOŚCI
Student uczy się przygotowania publikacji do druku. Potrafi samodzielnie przygotować makietę książki.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest gotowy do współpracy z innymi podmiotami uczestniczącymi w procesie wydawniczym.
Student jest gotów do
Kryteria oceniania
Zaliczenie, do którego student dopuszczany jest na podstawie:
1. obecności
2. aktywności na ćwiczeniach
3. pracy zaliczeniowej typu praktyczno-teoretycznego.
Nakład pracy:
1. Udział w zajęciach - 15 godzin (0,5 ECTS).
2. Przygotowanie do zajęć - 15 godzin (0,5 ECTS).
3. Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin (1 ECTS).
Nieobecności:
1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Wykorzystanie narzędzi AI:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Praktyki zawodowe
Nie.
Literatura
• Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Kraków 2013.
• Michael Mitchell, Susan Wightman, Typografia książki, Kraków 2012.
• Jacek Mrowczyk, Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008.
• Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
• Piotr Dobrołęcki, Ewa Tenderenda-Ożóg, Rynek książki w Polsce 2014. Who is who, Warszawa 2014.
• „2+3D. Grafika plus produkt”, ogólnopolski kwartalnik projektowy (wybrane numery).
• Projekt Książka: Projektant, Rozmowa z Przemkiem Dębowskim, http://www.dwutygodnik.com/artykul/5317-projekt-ksiazka-projektant.html
* Robert Chwałowski, Typografia typowej książki, Gliwice 2002.
* Krzysztof Migoń, Z dziejów nauki o książce, Wrocław 1979.
* Jan Bystroń, Człowiek i książka, Warszawa 1935.
* Publikacje albumowe i katalogi wystaw zorganizowanych w Muzeum Drukarstwa Warszawskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: