Redakcja językowa tekstu II 3007-W1A3RJ2
1. Znaki korektorskie.
2. Omówienie zasad adiustacji językowo-stylistycznej i korekty, różnice między nimi.
3. Granice ingerencji redaktora w tekst.
4. Najnowsze tendencje rozwojowe polszczyzny i zmiany polskiej pisowni.
5. Poprawianie i szczegółowe opisywanie błędów i usterek leksykalnych, semantycznych oraz gramatycznych w tekstach autentycznych i preparowanych.
6. Najtrudniejsze kwestie z zakresu ortografii profesjonalnej i interpunkcji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student potrafi:
WIEDZA
1. rozpoznać najczęstsze błędy językowe z zakresu fleksji, składni, interpunkcji, ortografii, stylistyki i semantyki językowej.
2. posługiwać się znakami korektorskimi.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. dokonać redakcji językowej tekstów – artykułów, fragmentów książek itp.
2. dokonać czynności adiustacyjnych z uwzględnieniem perspektywy autora tekstu, obowiązujących norm poprawności językowej oraz zgodnie z przyjętymi zasadami podziału pracy w wydawnictwie.
POSTAWY
1. rozumieć podstawy korekty wydawniczej w zależności od specyfiki tekstów.
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
udział w zajęciach – 30 godzin
przygotowanie do zajęć (w tym odrabianie prac domowych) – 30 godzin
przygotowanie do sprawdzianów i testu końcowego – 30 godzin
Podstawa zaliczenia:
1. Obecność i aktywność na zajęciach.
2. Odrabianie prac domowych.
3. Zaliczenie wszystkich sprawdzianów.
4. Zdanie testu końcowego.
Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności: 2
Nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności należy zaliczyć w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Zasady korzystania z narzędzi SI
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
N/A
Literatura
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005.
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003.
Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, red. E. Polański, Warszawa 2012.
Strona internetowa Rady Języka Polskiego z uchwałami ortograficznymi: www.rjp.pan.pl.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: