Wprowadzenie do edytorstwa 3007-W1A2WE
Zajęcia teoretyczno-warsztatowe dotyczą wprowadzenia do wiedzy o edytorstwie jako dyscyplinie nauk filologicznych oraz nauczają wybranych umiejętności edytora dzieła literackiego. Obok sprawności tworzenia komentarza filologicznego, rzeczowego i tekstologicznego przekazują również wiedzę o tradycji i stanie współczesnym edytorstwa, włączając do problematyki kwestię rewolucji technologicznej ostatnich dekad. Podstawą działań praktycznych i poznania będą dzieła w pierwodrukach prasowych (nie wydane w formie książkowej) lub inedita dzieł w rękopisie bądź maszynopisie z okresu Młodej Polski (pisma Stanisława Przybyszewskiego) i literatury współczesnej (poezja pokolenia ’56). Zajęcia mają na celu przybliżenie najważniejszych pól problematyki edytorskiej, usytuowanej w kontekście dyscyplin i subdyscyplin filologii. Naświetlają tradycyjny i współczesny stan rozwoju edytorstwa literackiego oraz dokonania jego słynnych przedstawicieli. Biorą pod uwagę również zmiany sposoby istnienia i funkcjonowania literatury po rewolucji cyfrowej. Szczególny nacisk zostanie położony na kształcenie wybranych umiejętności edytorskich – komentarza językowego i rzeczowego oraz tworzenia bibliografii wydań. W finale zajęć nastąpi powrót do refleksji nad fikcją literacką, w której, od czasów Oświecenia, pojawia się figura edytora dzieła, „podawcy” cudzego tekstu, będąca przedmiotem rozmaitych gier twórczych.
W cyklu 2023Z:
Spis zagadnień: 1. Czym jest edytorstwo? Wprowadzenie do przedmiotu (miejsce edytorstwa wśród nauk filologicznych, przekaz tekstowy dzieła literackiego dawniej i dziś, rola edytora w procesie komunikacji literackiej: fantom autora.) |
W cyklu 2024Z:
Spis zagadnień: 1. Czym jest edytorstwo? Wprowadzenie do przedmiotu (miejsce edytorstwa wśród nauk filologicznych, przekaz tekstowy dzieła literackiego dawniej i dziś, rola edytora w procesie komunikacji literackiej: fantom autora.) |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W toku zajęć student nabywa podstawowej wiedzy o historii i teorii edytorstwa jako dyscyplinie studiów polonistycznych. Poznaje stosowaną terminologię teoretycznoliteracką i edytorską oraz uczy się patrzenia na literaturę przez pryzmat historii i strategii jej wydań. Ponadto przypatruje się wiedzy historycznoedytorskiej jako pryzmatowi ogniskującemu różnorodne konteksty literaturoznawstwa.
Kryteria oceniania
Zaliczenie, do którego student dopuszczany jest na podstawie:
1. obecności (dopuszczalne 2 nieobecności),
2. aktywności na ćwiczeniach (zagajenia, referaty, robocze prezentacje egzaminu licencjackiego),
3. pisemnego egzaminu końcowego.
Rozkład pracy studenta i punkty ECTS:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS);
- przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań, prac, inne aktywności): 45 godzin (1,5 ECTS);
-przygotowanie do zaliczenia: 45 godzin (1,5 ECTS).
Na zajęciach student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby przygotowywać się do zajęć i zaliczenia.
Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
Jeśli student chce usprawiedliwić dodatkowe nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wybrane opracowania:
Konrad Górski, Sztuka edytorska, 1956.
Zbigniew Goliński, Edytorstwo – tekstologia. Przekroje, 1969.
Konrad Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, 1975.
Jadwiga Czachowska, Roman Loth, Przewodnik polonisty. Bibliografie, słowniki, biblioteki, muzea literackie, wyd. II uzupełnione, 1981.
Jerzy Starnawski, Warsztat bibliograficzny historyka literatury polskiej (na tle dyscyplin pokrewnych), 1982.
Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, 1992.
Zbigniew Goliński, Edytorstwo naukowe tekstów literackich. Stan
obecny i potrzeby, [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów, Warszawa 1995, red. Teresa Michałowska, Zbigniew Goliński i Zbigniew Jarosiński, 1996.
Liternet. Literatura i Internet, red. Piotr Marecki, 2002.
Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja, t. I, red. Małgorzata Czermińska,
Stanisław Gajda, Krzysztof Kłosiński in, 2005 (tamże rozdział „Nowe edytorstwo”).
Roman Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
Adam Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
Łukasz Grabal, Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.
W cyklu 2023Z:
Wybrane opracowania (monografie i książki zbiorowe): Konrad Górski, Sztuka edytorska, 1956. |
W cyklu 2024Z:
Wybrane opracowania (monografie i książki zbiorowe): Konrad Górski, Sztuka edytorska, 1956. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: