Wprowadzenie do edytorstwa leksykograficznego 3007-W1A2EL
Wykład ma za zadanie systematycznie przedstawić wiedzę na temat istoty edytorstwa leksykograficznego, historycznego rozwoju jego technik oraz warsztatu edytora-leksykografa w odniesieniu do różnych typów słowników.
Słuchacze zapoznają się także z etapami tworzenia słownika jako dzieła z zakresu edytorstwa naukowego. Prezentacja treści odwołuje się do prac edytorskich nad konkretnymi opracowaniami z zakresu leksykografii i pozwala odpowiedzieć na pytanie, jak powstaje słownik.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
WIEDZA
1. Umie opisać aparat naukowy niezbędny w pracy leksykografa oraz zna podstawową terminologię.
2. Potrafi wskazać główne tendencje w polskiej leksykografii i
scharakteryzować najważniejsze czynniki mające wpływ na jej
rozwój w poszczególnych okresach.
3. Zna i rozumie rolę leksykografii w kształtowaniu kultury.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Umie przedstawić elementy warsztatu edytorskiego leksykografa
na podstawie różnych opracowań leksykograficznych
historycznych i współczesnych.
2. Umie wykorzystać narzędzia niezbędne w pracy leksykografa.
3. Potrafi krytycznie oceniać dostępne na rynku publikacje
leksykograficznie.
POSTAWY
1. Postrzega edytorstwo leksykograficzne jako zespół umiejętności z
różnych dziedzin, uwzględnia i rozumie zależności między nimi.
2. Rozumie i krytycznie odnosi się do norm edytorskich w zależności
od specyfiki wydawanych tekstów.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach.
2. Oddanie pracy zaliczeniowej.
3. Zdanie egzaminu pisemnego w sesji egzaminacyjnej semestru, w
którym odbywały się zajęcia.
Nakład pracy:
1. Udział w zajęciach - 15 godzin (0,5 ECTS).
2. Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin (0,5 ECTS).
3. Przygotowanie do egzaminu - 15 godzin (0,5 ECTS).
Nieobecności:
1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Wykorzystanie narzędzi AI:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: