Technologie multimedialne w pracy nauczyciela 3007-SP-SNP-TM
„Edukacja medialna” stanowi jedną z treści programowych wpisanych do podstawy programowej na wszystkich szczeblach kształcenia. Obejmuje szereg zagadnień związanych z radiem, telewizją, prasą, Internetem, a także z wykorzystaniem technologii multimedialnych na lekcji. W związku z tym przed współczesnym polonistą staje trudne zadanie, które nie polega w tym wypadku na przekazywaniu wiedzy, ale przede wszystkim na wychowywaniu aktywnego i mądrego odbiorcy oraz na kształceniu umiejętności korzystania ze współczesnych mediów.
Edukacja medialna jest dziedziną o charakterze interdyscyplinarnym, program zajęć obejmuje więc zagadnienia z zakresu psychologii, pedagogiki, psycholingwistyki i językoznawstwa. W trakcie spotkań zostaną poruszone m.in. takie problemy, jak: psychologiczne aspekty odbioru mediów, wpływ mediów na rozwój ucznia, rola mediów w edukacji, a także współczesny język polski w mediach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Literatura
Bobiński Witold, „Przyszłość jest filmem”, [w:] „Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy”, red. A. Pilch, M. Trysińska, Kraków 2013, s. 269-278.
Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia, http://cyfrowaprzyszłosc.pl/publikacje/
Cyfrowa przyszłość. Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych, http://cyfrowaprzyszłosc.pl/publikacje/
Drzewiecki Piotr, „Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej”, Otwock 2010. (www.edukacjamedialna.pl/pdf/media_aktywni)
Gajda Janusz, „Media w edukacji”, Kraków 2005.
Lisowska-Magdziarz Małgorzata, „Medialne reprezentacje wiedzy” [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych, red. M. Filiciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009, s. 186-203.
Plis Jerzy, „Społeczeństwo zmediatyzowane”, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. J. Plis, A. Mamcarz, Radom 2010, s. 11-27.
Ptaszek Grzegorz, "Edukacja medialna 3.0", Kraków 2019.
Uszyński Jerzy, „Genologia telewizyjna”, [w:] „Dziennikarstwo wobec nowych mediów”, nowa edycja, red. J. Uszyński, Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: