Elementy edytorstwa i typografii 3007-SP-RTZ-EE
Zajęcia dostarczą wiedzy o liternictwie, o tym, jak wygląda poprawnie złożona powieść oraz jak radzić sobie z największymi problemami typograficznymi i rozwiązywać je, pracując z projektantem i składaczem. Podczas zajęć zostanie także omówiona literatura przedmiotu, i zaawansowana, i popularyzatorska, oraz kilka udanych i nieudanych projektów składu. Redakcję techniczną powieści będziemy ćwiczyć na stronach zaczerpniętych ze świeżo opublikowanych tytułów, znajdując, wyjaśniając i poprawiając błędy. Słuchacze będą zachęcani do oglądania książek beletrystycznych i oceniania, jak zostały złożone, a przy tej okazji poznają terminologię oraz dobre obyczaje w pracy redaktorskiej. W trakcie zajęć pojawią się także wątki poboczne – takie jak okładki liternicze, konwencja dialogu w utworze powieściowym, fenomen typopolo, poezja konkretna czy litery w przestrzeni miejskiej – w tym dawne i świeże całkiem logotypy – oraz zostaną omówione współczesne fonty w służbie upamiętnień, wolności i mowy nienawiści
W cyklu 2023:
Zajęcia dostarczą wiedzy o liternictwie, o tym, jak wygląda poprawnie złożona powieść oraz jak radzić sobie z największymi problemami typograficznymi i rozwiązywać je, pracując z projektantem i składaczem. Podczas zajęć zostanie także omówiona literatura przedmiotu, i zaawansowana, i popularyzatorska, oraz kilka udanych i nieudanych projektów składu. Redakcję techniczną powieści będziemy ćwiczyć na stronach zaczerpniętych ze świeżo opublikowanych tytułów, znajdując, wyjaśniając i poprawiając błędy. Słuchacze będą zachęcani do oglądania książek beletrystycznych i oceniania, jak zostały złożone, a przy tej okazji poznają terminologię oraz dobre obyczaje w pracy redaktorskiej. W trakcie zajęć pojawią się także wątki poboczne – takie jak okładki liternicze, konwencja dialogu w utworze powieściowym, fenomen typopolo, poezja konkretna czy litery w przestrzeni miejskiej – w tym dawne i świeże całkiem logotypy – oraz zostaną omówione współczesne fonty w służbie upamiętnień, wolności i mowy nienawiści |
W cyklu 2024:
Zajęcia dostarczą wiedzy o liternictwie, o tym, jak wygląda poprawnie złożona powieść oraz jak radzić sobie z największymi problemami typograficznymi i rozwiązywać je, pracując z projektantem i składaczem. Podczas zajęć zostanie także omówiona literatura przedmiotu, i zaawansowana, i popularyzatorska, oraz kilka udanych i nieudanych projektów składu. Redakcję techniczną powieści będziemy ćwiczyć na stronach zaczerpniętych ze świeżo opublikowanych tytułów, znajdując, wyjaśniając i poprawiając błędy. Słuchacze będą zachęcani do oglądania książek beletrystycznych i oceniania, jak zostały złożone, a przy tej okazji poznają terminologię oraz dobre obyczaje w pracy redaktorskiej. W trakcie zajęć pojawią się także wątki poboczne – takie jak okładki liternicze, konwencja dialogu w utworze powieściowym, fenomen typopolo, poezja konkretna czy litery w przestrzeni miejskiej – w tym dawne i świeże całkiem logotypy – oraz zostaną omówione współczesne fonty w służbie upamiętnień, wolności i mowy nienawiści |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
podstawowa wiedza o składzie, o pracy z detalem typograficznym i korekcie optycznej; orientacja w krojach używanych w druku dziełowym; znajomość podstawowych terminów typograficznych i wybranej literatury przedmiotuotu.
Kryteria oceniania
metody: ćwiczenia i sprawdziany, w tym zadania wykonywane samodzielnie w domu;
kryteria: wiedza i umiejętności;
praca pisemna na wybrany przez adepta temat
Literatura
Michael Mitchell, Susan Wightman, Typografia książki. Podręcznik projektanta, przeł. Dorota Dziewońska, d2d, Kraków 2015, wydanie drugie
Jost Hochuli, Detal w typografii. Litery, światła międzyliterowe, wyrazy, odstępy międzywyrazowe, wiersze, interlinia, łamy, przeł. Agnieszka Buk, d2d, Kraków 2018, wydanie drugie
Cyrus Highsmith, Niezbędnik typograficzny, czyli o akapitach w kilku paragrafach, przeł. Alicja Gorgoń, 2+3D, Kraków 2015
Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman, Pierwsza pomoc w typografii, przeł. Marek Szalsza, słowo obraz terytoria, Gdańsk 2006 i n.
*
Richard Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, przeł. Magdalena Komorowska, d2d, Kraków 2007 i n.
Roland Reuß, Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, przeł. Paweł Piszczatowski, d2d, Kraków 2017
Katalog wyrobów odlewni czcionek, Wydawnictwo Katalogów i Cenników, Warszawa 1973
*
wybrane teksty zaczerpnięte z:
Keith Houston, Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych, przeł. Magdalena Komorowska, d2d, Kraków 2015
Agata Szydłowska, Marian Misiak, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Karakter, Kraków 2015
Douglas Thomas, Wystrzegaj się Futury, przeł. Dorota Malina, Karakter, Kraków 2019
Lit[t]era Romana. Antologia tekstów z czasopisma Litera. 1966–1978, opracowali: Monika Marek-Łucka, Andrzej Tomaszewski, Wydawnictwo PJATK, Warszawa 2020
*
Najpierw okładka! Polskie okładki książkowe z lat 1944–1970, red. Janusz Górski, Piotr Sitkiewicz, Czysty Warsztat, Gdańsk 2017; plansze do pobrania i oglądania znajdują się tu: Najpierw_okladka-wystawa-Tkacka-plansze.pdf (najpierwokladka.pl)
Janusz Górski, Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019, Karakter, Kraków 2020
Patryk Mogilnicki, Książka po okładce. O współczesnym projektowaniu okładek książkowych, Karakter, Kraków 2021
Jan Straus, Teraz okładka!, t. I–II, Oficyna Kolekcjoner – Dariusz Pawłowski, Warszawa 2021
*
wybrane powieści opublikowane w kraju (2022–2023); numery czasopisma „Projekt” z lat 60. XX wieku; strony z bieżącej papierowej prasy; poezja konkretna Stanisława Dróżdża; prace graficzne sprzed lat, m.in. Jana Bokiewicza, Jana Samuela Miklaszewskiego, Karola Śliwki i Macieja Urbańca, i te współczesne, m.in. Poli Dwurnik, Anny Gaik-Czasak, Joanny Górskiej i Zofii Różyckiej
ów 2018.
W cyklu 2023:
Michael Mitchell, Susan Wightman, Typografia książki. Podręcznik projektanta, przeł. Dorota Dziewońska, d2d, Kraków 2015, wydanie drugie |
W cyklu 2024:
Michael Mitchell, Susan Wightman, Typografia książki. Podręcznik projektanta, przeł. Dorota Dziewońska, d2d, Kraków 2015, wydanie drugie |
Uwagi
W cyklu 2023:
uczestnik zajęć będzie musiał mieć pod ręką tytuły beletrystyczne, wskazane przez wykładowcę i służące do pracy nad składem, oraz przydadzą mu się publikacje poświęcone okładkom książkowym |
W cyklu 2024:
uczestnik zajęć będzie musiał mieć pod ręką tytuły beletrystyczne, wskazane przez wykładowcę i służące do pracy nad składem, oraz przydadzą mu się publikacje poświęcone okładkom książkowym |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: