Surdologopedia 3007-SP-LOG2-SUR
Tematyka przedmiotu dotyczy różnych aspektów pracy z osobami z uszkodzonym narządem słuchu, rozwiązania techniczne wspomagające słyszenie (aparaty słuchowe, implanty ślimakowe). Praca surdologopedyczna – terapia słuchu i mowy, alternatywne metody komunikacji. Współpraca z rodziną osoby niesłyszącej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student:
WIEDZA
zna treść i zakres użycia terminów: niedosłuch przewodzeniowy, odbiorczy, niedokształcenie mowy wynikające z niedosłuchu, Dyslalia słuchowa
zna czynniki wywołujące różne rodzaje niedosłuchu
zna różne klasyfikacje niedosłuchu
zna różne techniki terapeutyczne stosowane w przypadku niedosłuchu
UMIEJĘTNOŚCI
Potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe niedokształcenia mowy uwarunkowanego niedosłuchem, w Dyslalii Słuchowej
potrafi diagnozować różne formy niedosłuchu
potrafi opracować plan terapii uwzględniając potrzeby i możliwości
potrafi prowadzić terapię
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta z niedosłuchem i jego rodziny
- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjenta z niedosłuchem
Kryteria oceniania
Wykład kontrolowany
Literatura
1. Yvone Csanyi, Słuchowo – werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem, PWN Warszawa1994,
2. Armin Lowe, Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Media rodzina, Poznań1999,
3. Maria Góralówna Listy o wychowaniu dziecka głuchego, PWN 1982, Warszawa,
4. Maria Góralówna, Potrzeby wychowawcze małego dziecka głuchego, PWN Warszawa1985,
5. Rene Jacob Muller, Słyszę, ale nie wszystko, WsiP, Warszawa 1997
6. Grażyna Dryżałowska, Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem, a integracja edukacyjna, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1997
7. Audiofonologia, Tom: X, XV, XX, XXI,
8. Bogdan Szczepankowki, Niesłyszący – głusi – głuchoniemi, WS i P 1999, Warszawa,
9. Moje dziecko nie słyszy, Materiały dla rodziców dzieci i młodzieży z wadą słuchu, tom 5, 8, Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – człowiekowi”, Warszawa 1999, 2001
10. Współczesne kierunki wczesnej diagnozy i wczesnej rewalidacji dziecka z wadą słuchu, Materiały konferencyjne pod redakcją Hanny Siedleckiej i Ewy Kulczyckiej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2000,
11. Audiologia kliniczna pod redakcją Marioli Śliwińskiej-Kowalskiej, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź 2005
12. Audiologia kliniczna pod redakcją A. Pruszewicza, Wydawnictwa Akademii Medycznej im. Adama Mickiewicza Poznań 2003
13. Audiologia kliniczna, Bystrzanowska T, Wyd III PZWL, Warszawa 1978
14. Fonetyka i Fonologia, L. Dukiewicz, PAN, Kraków 1995
15. Katalog badań progu słyszenia za pomocą słuchowych potencjałów wywołanych z pnia mózgu. Kochanek K., Piłka A. IFPS 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: