Opóźniony rozwój mowy 3007-SP-LOG2-ORM
1. Zróżnicowanie zaburzonego i opóźnionego rozwoju mowy
2. Definicje i klasyfikacje opóźnionego rozwoju mowy
3. Etiologia i objawy opóźnionego rozwoju mowy
4. Diagnoza opóźnionego rozwoju mowy. Formy: proste opóźnienie rozwoju mowy, opóźnienie rozwoju mowy
5. Zasady i etapy usprawniania logopedycznego
Ilustracje filmowe
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu zajęć:
WIEDZA
- zna treść i zakres użycia terminów: zaburzony - opóźniony rozwój mowy
- zna różne klasyfikacje opóźnionego rozwoju mowy
- ma podstawową wiedzę o przyczynach i objawach opóźnień mowy
-zna podstawowe metody diagnozowania opóźnionego rozwoju mowy
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi opracować plan terapii dziecka z opóźnionym rozwojem mowy
potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania
- potrafi w jasny i skuteczny sposób przekazać wskazówki rodzicom, opiekunom dziecka dotyczące właściwego postępowania stymulującego prawidłowy rozwój mowy
Kryteria oceniania
Wykład kontrolowany
Literatura
Emiluta-Rozya D. (2007) „Opóźniony rozwój mowy a opóźnienie rozwoju mowy”. Poradnik Językowy 8
Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole.
Grabias S. (1994)„Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy”, Audiofonologia T. VI Warszawa – Lublin.
Grabias S. (2001) „Perspektywy opisu zaburzeń mowy”, [w:] „Zaburzenia mowy”. (red.) Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Haman E., Fronczyk K, Łuniewska M. (2012), Obrazkowy Test Słownikowy – Rozumienie, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk.
Herzyk A. (1993), „Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne”. Audiofonologia, t.V, Warszawa-Lublin.
Kaczmarek B. (1993), „Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej”. Scholasticus 4-5, Linea, Wrocław-Lublin.
Kaczmarek B. (2001), „Mózg a mowa”. [w:] „Zaburzenia mowy”. (red.) Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Kania J. (2001) „Szkice logopedyczne”, Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Lublin
Kurowska M. (2012) „Rozwijanie aktywności werbalnej jako działanie diagnostyczno-usprawniajace” [w:] Interwencja logopedyczna. Zagadnienia ogólne i praktyka, red. Porayski-Pomsta J, Przybysz-Piwko M., Elipsa, Warszawa, s. 101-113.
Kurowska M. (2017) „Opóźnienia w rozwoju mowy a afazja rozwojowa w praktyce logopedycznej”, „Poradnik Językowy”, z.6, s. 15-26.
Kurowska M. (2017) „Rola rodzica w procesie stymulacji mowy dziecka z opóźnionym rozwojem mowy”, [w:] Forum Logopedy, nr 22, Forum Media Polska, s. 23-27.
Kurowska M., Zawadka J. (2017) „Rozwijanie słownictwa u dziecka z opóźnionym rozwojem mowy. Przykłady logopedycznego oddziaływania terapeutycznego”, [w:] „Język i komunikacja-perspektywa lingwistyczna i logopedyczna” red. M.Kurowska, J. Zawadka, Elipsa, Warszawa, s. 179-193.
Mierzejewska H., Przybysz - Piwkowa M. (1997) „Rozważania na temat terminologii logopedycznej”. w: „Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami w komunikacji werbalnej”. Materiały z konferencji . Wydawnictwo DiG, Warszawa
Smoczyńska M., Krajewski G., Łuniewska M., Haman E., Bulkowski K., Kochańska M. (2015) „ Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK). Słowa i Gesty. Słowa i Zdania . Podręcznik, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Sołtys-Chmielowicz A. (2008) „Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka.”, Impuls, Kraków
Styczek I. (1979) „Logopedia”
Zaleski T. (1992), „Opóźniony rozwój mowy u dzieci”. PZWL, Warszawa
Zalewska M. (1998), „Dziecko z zespołem prostego opóźnienia rozwoju mowy”. [w:] „Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy” (red.) Rola J. Wydawnictwo WSPS, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: