Niewerbalne systemy komunikacji 3007-SP-LOG2-NSK
1.Nabywanie umiejętności przeprowadzenia diagnozy kompetencji komunikacyjnych.
2.Kształtowanie umiejętności tworzenia indywidualnego systemu porozumiewania się.
3.Korzystanie z urządzeń niskiej i wysokiej technologii oraz ze specjalistycznych programów komputerowych wspomagających porozumiewanie się użytkowników AAC.
4.Zapoznanie ze sposobami włączenia osoby niemówiącej do działań w zespole/grupie rówieśniczej.
5.Włączanie rodziców dziecka niemówiącego lub z trudnościami w porozumiewaniu się w proces edukacyjno-terapeutyczny.
6.Zapoznanie z zasadami tworzenia systemu AAC w placówce edukacyjno-terapeutycznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
Zna podstawowe funkcje języka
Rozumie czym jest komunikacja w rozwoju dziecka
zna terminologię AAC
UMIEJĘTNOŚCI:
potrafi zidentyfikować grupy użytkowników AAC
dobiera odpowiedni system znaków dla konkretnego użytkownika AAC
przeprowadza wstępną diagnozę dziecka niemówiącego
tworzy indywidualny system komunikacji dla niemówiącego dziecka
potrafi zaaranżować sytuacje komunikacyjną i przygotować partnera komunikacji
KOMPETENCJE SPOLECZNE:
rozumie znaczenie pracy zespołowej (personel placówki, rodzice) nad komunikacją w odniesieniu do potrzeb dziecka
potrafi przewidywać skutki braku podjęcia działań dotyczących wspierania rozwoju komunikacji dziecka niemówiącego
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI
Literatura
1.Błeszyński Jacek [red.], „Alternatywne i wspomagające metody komunikacji”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006
2.Grycman Magdalena, Smyczek Alina [red.], „Wiem, czego chcę! Doświadczenia polskich terapeutów i użytkowników wspomagających sposobów porozumiewania się (AAC)” Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Kraków 2004
3.Martinsen Harald, Tetzchner Stephen „Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 2002
4.Warrick Anne „Porozumiewanie się bez słów”, Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: