Dysfagia 3007-SP-LOG2-DF
Na wykładzie opisuje się zróżnicowanie między dysfagią ustno-gardłową (przedprzełykową; górną) – trudności w przełykaniu związane z zaburzeniem przechodzenia pokarmu do przełyku, i dysfagią przełykową (dolną) – trudności w przechodzeniu kęsów pokarmowych przez przełyk. Zapoznaje się studentów z przyczynami schorzenia, objawami, diagnostyką i leczeniem. Zwraca się uwagę na pomoc logopedyczną w dysfagii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
WIEDZA
- zna przyczyny i objawy dysfagii
- ma wiedzę na temat sposobów postępowania w przypadku dysfagii
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi opracować plan terapii uwzględniający możliwości i potrzeby pacjenta z dysfagią
- potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta z dysfagią i jego rodziny
- potrafi pomóc pacjentowi adoptować się do nowych warunków życia
- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu terapii u pacjentów z dysfagią
Kryteria oceniania
Wykład kontrolowany
Literatura
1. Pruszewicz A.: Foniatria kliniczna, Warszawa, 1992
2.KozubskiW.(red.) Neurologia,Warszawa, 2006
3. Halczy-Kowalik L: Patofizjologia połykania w: Rak jamy ustnej. Kowalik S., .Halczy-Kowalik L. (red). Wydawnictwo Pomorskie, AM,Szczecin,2001,130
4. Logemann J.A.: Rehabilitation of oropharyngeal swallowing disorders. Acta Oto-rhinolaryng.belg.1994,48, 207.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: