Alalia 3007-SP-LOG2-AL
Na zajęciach realizowane są następujące zagadnienia: definicje
i klasyfikacje zaburzeń korowych u dzieci, charakterystyczne językowe i pozajęzykowe objawy zaburzeń, metody diagnozowania zaburzeń, czynniki determinujące proces usprawniania mowy, postępowanie usprawniające- logopedyczne - wybór metod i materiału językowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
zna treść i zakres użycia terminów: afazja, alalia, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, dyzartria,
zna różne klasyfikacje mózgowych zaburzeń mowy
zna przyczyny, patomechanizm mózgowych zaburzeń mowy i języka
zna objawy językowe i pozajęzykowe mózgowych zaburzeń mowy
zna różne metody diagnozowania i usprawniania dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe niedokształcenia mowy pochodzenia korowego
potrafi diagnozować dzieci z zaburzeniami mózgowymi
potrafi opracować plan terapii uwzględniając potrzeby i możliwości pacjenta
potrafi prowadzić terapię z pacjentem
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego i jego rodziny
- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjenta z dysfunkcjami mózgowymi
Kryteria oceniania
Wykład kontrolowany
Literatura
Dilling – Ostrowska E. (1982) ”Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia dojrzałości układu nerwowego”. [w:] red.J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci”, Warszawa.
Emiluta – Rozya D. (2002) „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, Szkoła Specjalna nr 3.
Herzyk A. (1992) „Afazja i mutyzm dziecięcy”, Lublin.
Herzyk A. (1993) „Mózgowa organizacja języka
w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne”, Audiofonologia T.V., Warszawa-Lublin.
Kaczmarek B. (1986) „Z zagadnień kształtowania mowy
u dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”. „Zagadnienia wychowawcze a zdrowie psychiczne”. Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej nr 2-3, Warszawa.
Kaczmarek B. ( 1993) „Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej”. [w:] Scholasticus 4-5, Linea, Wrocław-Lublin.
Kordyl Z. ( 1969) „Psychologiczne problemy afazji dziecięcej”, PWN, Warszawa.
Leonard L. (2005) „SLI- Specyficzne zaburzenia komunikacji językowej”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Kurowska M. (2012) „Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego w świetle materiału badawczego”, "Poradnik Językowy", z.10, s 60-76.
Kurowska M. (2015) „Rokowania dotyczące rozwoju mowy i języka u dzieci
z zaburzeniami uwarunkowanymi uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”, "Poradnik Językowy", z.5, s. 18-31.
Kurowska M. (2015) „Studium przypadku pacjenta z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego”, Neurolingwistyka praktyczna, nr1, s.104-124.
Kurowska M. (2016) „Kształtowanie się zachowań komunikacyjnych u dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”, Elipsa, Warszawa.
Kurowska M. (2017) „Opóźnienia w rozwoju mowy a afazja rozwojowa w praktyce logopedycznej”, „Poradnik Językowy”, z.6, s. 15-26.
Kurowska M. (2017) „Funkcjonowanie słuchu fonematycznego i kinestezji artykulacyjnej w eksperymentalno-klinicznym badaniu dzieci z uszkodzeniami i/lub dysfunkcjami mózgowymi”. [w:] D. Pluta-Wojciechowska, B. Sambor (red.) Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, Gdańsk: Harmonia Universalis, s.215-224.
Kurowska M. (2018) „Sposoby aktualizowania prawidłowej struktury znaczeniowej, brzmieniowo-artykulacyjnej i gramatycznej wyrazów u dzieci z zaburzeniami mowy i języka uwarunkowanymi korowo”, „Poradnik Językowy”, z.5, s. 68-77.
Kurowska M. (2018) „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy i języka pochodzenia korowego. Opis Przypadków”, [w:] Metody terapii logopedycznej Domagała A., Mirecka U. Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 759-779.
Kurowska M. (2018) „Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy i języka pochodzenia korowego. Logopeda w placówkach oświatowych – rozwiązania systemowe”, [w:] Metody terapii logopedycznej Domagała A., Mirecka U. Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 1003-1023.
Maryniak A. (2000) „Rozwój dzieci z guzami mózgu”, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa
Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Parol U.Z. (1989) „ Dziecko z niedokształceniem mowy”, WSiP, Warszawa.
Parol U.Z. (1998) „Diagnostyka logopedyczna
w przypadkach alalii (niedokształcenia mowy o typie afazji”. Szkoła Specjalna nr 3.
Przybysz- Piwkowa M. (1993) „Jak pomóc dziecku z trudnościami w komunikacji werbalnej w poznawaniu morfologii języka”, Uniwersytet Gdański
Sovak M. „Alalia”, Logopedia 10, Lublin.
Stecko E. (1994) „Badanie słuchu odróżniające alalię sensoryczną od niedosłuchu”. w: „Zaburzenia mowy u dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Szeląg E. (1996) „ Różnice indywidualne a mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych.”, Logopedia nr 23, Lublin.
Zaleski T.(1992) „Opóźniony rozwój mowy u dzieci”, PZWL, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: