Psycholingwistyka 3007-SP-LOG1-PL
Wykład ukazuje przejawy i rozwój kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej człowieka. Przedstawia problematykę przyswajania języka w ontogenezie i filogenezie, charakteryzuje hipotezy wyjaśniające percepcję oraz tworzenie mowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
WIEDZA
– zna założenia teoretyczne wybranych teorii psycholingwistycznych: behawioralnej, natywistycznej, konstruktywistycznej,
– zna podstawowe pojęcia: kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, świadomość językowa, sprawność komunikacyjna, funkcje języka, słownik umysłowy
UMIEJĘTNOŚCI
– umie opisywać modele zachowania językowego
– umie definiować podstawowe pojęcia psycholingwistyczne: kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, świadomość językowa, sprawność komunikacyjna, funkcje języka, słownik umysłowy
– umie opisywać wybrane właściwości kompetencji językowej i komunikacyjnej: językowe, społeczne, sytuacyjne, pragmatyczne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
– rozumie znaczenie psycholingwistyki dla wyjaśniania zależności rozwoju języka w ontogenezie od uwarunkowań psychogenetycznych i społecznych
– rozumie związki pomiędzy czynnikami społecznymi, sytuacyjnymi i pragmatycznymi i ich wpływ na rozwój kompetencji językowej i komunikacyjnej
– rozumie rolę i znaczenie języka w porozumiewaniu się ludzi między sobą
– rozumie rolę i znaczenie języka w rozwoju świadomości człowieka i jego wiedzy o świecie
Kryteria oceniania
Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
Literatura
Aitchison J., 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa.
Aitchison J., 2002, Ziarna mowy: początki i rozwój języka, Warszawa.
Berko Gleason J., Berstein Ratner N. (red.), 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk.
Bokus B., Shugar G. W., (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk.
Budohoska W., Grabowska A., 1994, Dwie półkule — jeden mózg, Warszawa.
Bernstein B., 1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] M. Głowiński (red.), Język a społeczeństwo, Warszawa.
Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Kurcz I., 2000, Język i komunikacja [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2 Psychologia ogólna, Gdańsk.
Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Maass A., Arcuri L., 2000, Język a stereotypizacja [w:] N. Macrae, H. Stangor, M. Hewstone (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk
Shugar G. W., 1995, Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych, Warszawa.
Wierzbicka A., 1990, Podwójne życie człowieka dwujęzycznego [w:] W. Miodunka (red.) Język polski w świecie, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: