Schematy narracyjne (storytelling) 3007-S1B1SN
Kolejne spotkania poświęcone będą różnym formom i praktykom narracyjnym. Wiodącym tematem zajęć będzie pytanie o to, w jaki sposób narracja uczestniczy w wytwarzaniu relacji między tym, kto opowiada, a tym, o czym opowiada. Zastanowimy się, jak określone formy narracji konstruują nasze spojrzenie otaczającą nas rzeczywistością i jak kształtują nasze relacje – nie tylko w obrębie literatury, ale również innych praktyk artystycznych, społecznych i akademickich.
Ramowe zagadnienia:
- Podstawowe pojęcia narratologii
- Z kim i z czym się opowiada? Wspólnotowe koncepcje narracji
- Modernistyczny kryzys referencyjności – weird fiction i wyjście poza ludzką perspektywę
- Nieantropocentryczne koncepcje narracyjne
- Czemu służą metafory – między hermeneutyką a dosłownością
- Narratologie mniejszościowe (feministyczne, dekolonialne)
- Nieliterackie formy narracyjne
- Fabulatywne spekulacje
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Osoba studiująca zna i rozumie:
- sposoby wykorzystywania schematów narracyjnych w literaturze i poza nią;
- współczesne i historyczne aspekty narracji jako narzędzia przedstawiania rzeczywistości i komunikacji między osobą tworzącą i odbierającą dzieło kultury
Osoba studiująca potrafi:
- analizować, interpretować i wykorzystywać różne formy i strategie narracyjne, również we własnej twórczości;
- komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców literatury (również własnej twórczości literackiej);
- prowadzić debatę i formułować wypowiedzi krytyczne o charakterze naukowym i artystycznym na temat wybranych zagadnień literatury współczesnej i jej społecznego funkcjonowania;
- inicjować, współdziałać z innymi osobami i kierować pracami w ramach zespołu badawczego i przedsięwzięcia artystycznego (również wykorzystując zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne)
Osoba studiująca jest gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także własnej działalności artystycznej i zawodowej oraz ich wpływu na otoczenie;
- odpowiedzialnego i świadomego organizowania własnego warsztatu pisarskiego i badawczego w odniesieniu do współczesnych problemów o charakterze społecznym, artystycznym i naukowym
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze (z dowolnej przyczyny). Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Podstawą zaliczenia na stopień jest przygotowanie do zajęć (w tym - wprowadzenie do wybranej lektury) oraz przygotowanie tekstu na koniec semestru.
Nakład pracy: uczestnictwo w zajęciach - 30h, bieżące przygotowanie do zajęć i opracowanie jednego wprowadzenia - 60 h, przygotowanie prezentacji na zaliczenie - 30 h, łącznie 120h = 4ECTS.
Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącej i na zasadach z nią ustalonych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura (wstępna propozycja, szczegółowa lista lektur zostanie podana na początku semestru i w miarę potrzeby dostosowana do zainteresowań osób uczestniczących; lista może się nieznacznie różnić pomiędzy grupami):
Ursula K. Le Guin, Workowa teoria fikcji, przeł. Paula Polak i Bartek Dołotko, “Machina Myśli”, online: https://machinamysli.org/workowa-teoria-fikcji/;
Bal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zespołowy pod redakcją Ewy Kraskowskiej i Ewy Rajewskiej, Kraków 2012 (wybrane fragmenty);
Howard Philip Lovecraft, Nadprzyrodzona groza w literaturze, w: Przyszła na Sarnath zagłada. Opowieści niesamowite i fantastyczne, Czerwonak 2016;
Charlotte Gilman Perkins, Żółta tapeta, przeł. Iwona Żółtowska, “Nowa Fantastyka” 2002;
Sigmund Freud, Leonarda da Vinci wspomnienie z dzieciństwa, w: Sztuki plastyczne i literatura, przeł. Robert Reszke, Warszawa 2009;
Gilles Deleuze i Felix Guattari, Jeden czy wiele wilków?, w: Tysiąc plateau, przekład zbiorowy, Bęc Zmiana; albo Kafka: Ku literaturze mniejszej, przeł. Kajetan Maria Jaksander, Warszawa 2016 (wybrane fragmenty);
Donna Haraway, Manifest gatunków stowarzyszomych, w: Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska, tłum. Joanna Bednarek, 241–259. Poznań 2012;
Brach-Czaina, Jolanta. Szczeliny istnienia, PIW, Warszawa 1992;
Tiya Miles, Wszystkie rzeczy na drogę. Dzieje worka Ashley, dziedzictwa jej czarnych potomkiń, trans. Teresa Tyszowiecka-Blask, Warszawa, 2023;
"Toward (a Queerer and) More (Feminist ) Narratology." Narrative Theory Unbound: Queer and Feminist Interventions, ed. Robyn Warhol and Susan S. Lanser. Columbus: Ohio State University Press, 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: