Schematy narracyjne (storytelling) 3007-S1B1SN
Kolejne spotkania poświęcone będą różnym formom, stylom i praktykom narracyjnym. Szczegółowy program dostosowany będzie do potrzeb grupy. Wśród proponowanych zagadnień znajdą się:
- tradycyjne praktyki narracyjne: baśń, bajka, opowieść z życia, gawęda, epos- struktury opowieści oraz zagadnienia ich społecznego funkcjonowania;
- postać opowiadacza/opowiadaczki: warsztat, umiejętności, doświadczenie, zadania: od "strażników pamięci zbiorowej" do jej kontestatorów;
- wspólnototwórczy charakter praktyk opowiadania;
- narracja a społeczne zaangażowania: jak/na ile praktyki narracyjne otwierają przestrzeń niewystarczająco słyszalnym głosom; emancypacyjny, demokratyczny charakter opowieści;
- perspektywy: genderowa, środowiskowa, nieantropocentryczna w tradycyjnych i współczesnych narracjach;
- miejsce opowiadania jako formy literackiej i jako praktyki artystycznej na współczesnej mapie kulturalnej: festiwale, projekty społeczno-kulturalne i edukacyjne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
Absolwentka/Absolwent zna i rozumie:
- sposoby wykorzystywania schematów narracyjnych w literaturze i poza nią – w szczególności w praktykach opowiadania właściwych kulturom tradycyjnym ;
- zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości mających znaczenie dla działalności literackiej w powiązaniu z kulturą żywego słowa;
- formy i uwarunkowania literackiej działalności zawodowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej i przemysłowej, także w odniesieniu do twórczości ustnej.
Absolwentka/Absolwent potrafi:
- wykorzystywać technikę storytellingu we własnej twórczości literackiej i szerzej rozumianej aktywności twórczej;
- komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców literatury (również własnej twórczości literackiej), w tym literatury ustnej;
- prowadzić debatę i formułować wypowiedzi krytyczne o charakterze naukowym i artystycznym na temat wybranych zagadnień literatury współczesnej i jej społecznego funkcjonowania;
- inicjować, współdziałać z innymi osobami i kierować pracami w ramach zespołu badawczego i przedsięwzięcia artystycznego (również wykorzystując zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne)
Jest gotów do
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także własnej działalności artystycznej i zawodowej oraz ich wpływu na otoczenie
- odpowiedzialnego i świadomego organizowania własnego warsztatu pisarskiego i badawczego oraz planowania ścieżki kariery zawodowej – również w odniesieniu do sztuki opowiadania i różnych form narracyjnych funkcjonujących na mapie współczesnego życia kulturalnego w Polsce i zagranicą.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Osoba studiująca ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze (z dowolnej przyczyny). Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia. Nieobecności na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%”.
Podstawą zaliczenia na stopień jest ocena aktywności (udział w dyskusjach i działaniach praktycznych), przygotowania do zajęć (w tym - przygotowanie wprowadzenia do wybranej lektury) oraz prezentacja końcowa o charakterze praktycznym.
Nakład pracy: uczestnictwo w zajęciach - 30h, bieżące przygotowanie do zajęć i opracowanie jednego wprowadzenia - 60 h, przygotowanie prezentacji na zaliczenie - 30 h, łącznie 120h=4ECTS.
Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącej i na zasadach z nią ustalonych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Lista zawiera wybrane pozycje, szczegółowy zestaw lektur zostanie dostosowany do potrzeb i zainteresowań grupy:
Angelou Maya, Wiem, dlaczego w klatce śpiewa ptak, przeł. Elżbieta Janota, Warszawa 2022.
Antropologia słowa, oprac. Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima, wstęp i red. Grzegorz Godlewski, Warszawa 2003.
Bal Mieke, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zespołowy pod redakcją Ewy Kraskowskiej i Ewy Rajewskiej, Kraków 2012.
Butler Judith, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, przeł. Adam Ostolski, Warszawa 2010.
Czapliński Przemysław (red.), Literatura ustna, Gdańsk 2010.
Kaim Agnieszka Aysen, Meddah – turecki teatr jednego aktora. Spotkanie kultury ustnej z kulturą widowiskową, Warszawa 2020.
Myśliwski Wiesław, W środku jesteśmy baśnią, Kraków 2022.
Ong Walter, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, przeł. Józef Japola, Warszawa 2011.
Rushdie Salman, Języki prawdy. Eseje z lat 2003-2020, przeł. Katarzyna Karłowska i Jerzy Kozłowski, Poznań 2023.
Tammet Daniel, Słowa są jak ptaki, które uczymy śpiewać, przeł. Tadeusz Chawziuk, Warszawa 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: