W laboratorium możliwości twórczych. Literackie diagnozy teraźniejszości, artystyczne wyzwania przyszłości 3007-S1B1S-ZN
Seminarium magisterskie wprowadzi słuchaczy w zagadnienie tradycji i eksperymentu literackiego i literacko-artystycznego w kontekście diagnoz teraźniejszości i wyzwań przyszłości. Zaktywizuje ich do zapoznania się z dwudziestowiecznymi i najnowszymi tekstami wybranymi z literatur polskiej i obcej. Podczas zajęć omawiane będą kategorie konwencji i eksperymentu w ujęciu historycznym, teoretycznym, metodologicznym i praktycznym. Organizowane będą także spotkania z pisarzami.
W układzie zagadnień zaplanowanych do omówienia podczas seminarium magisterskiego znalazły się bloki problemowe poświęcone przekładowi, prozie, poezji, dramatowi i formom synkretycznym (literacko-wizualnym) takim jak książka obrazkowa, zagadnieniom poetologicznym takim jak: konstrukcja postaci, gatunek poetycki, polifonia narracyjna, monolog wypowiedziany wreszcie oraz współczesnym problemom związanym np. z różnicą kulturową, sztuczną inteligencją, wspólnotą i wyobcowaniem, doświadczeniami ekstremalnymi, uchodźstwem, wojną, migracją, tematami tabu.
Teksty omawiane na zajęciach staną się podstawą i punktem wyjścia dla uczestników do realizacji autorskiego projektu finalizującego I rok seminarium.
Przykładowe preferowane projekty na zakończenie pierwszego roku seminarium magisterskiego:
‒ przygotowanie do wydania tomu poetyckiego, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego, itp.;
- przygotowanie do publikacji przekładu wybranego cyklu utworów poetyckich, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego, itp.;
‒ przygotowanie edycji dzieła literackiego wybranego współczesnego twórcy;
‒ opracowanie bazy danych obejmującej wybrany obszar zagadnień literacko-artystycznych;
‒ opracowanie materiałów popularnonaukowych poświęconych literaturze przeznaczonych do publikacji w internecie;
‒ przygotowanie jednoarkuszowej recenzji utworu literackiego lub recenzji monografii naukowej;
‒ wygłoszenie referatu na konferencji naukowej;
‒ organizacja lub współorganizacja konferencji naukowej;
‒ organizacja wydarzenia literackiego lub popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli).
W ramach seminarium odbędą się spotkania z pisarzami, podczas których studenci będą mieli możliwość skonsultowania z nimi swoich projektów.
Seminarium magisterskie umożliwi słuchaczom samodzielne przygotowanie się do egzaminu magisterskiego, którego zakres określa Uchwała Rady Dydaktycznej, i napisanie pracy magisterskiej na koniec II roku studiów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W ZAKRESIE WIEDZY:
Absolwent zna i rozumie:
— fakty z zakresu literaturoznawstwa powiązane z literaturą eksperymentalną, jej pionierami oraz charakterystycznymi dla niej gatunkami, stylami czy formami w stopniu niezbędnym zarówno do realizacji projektu literackiego/ literacko-artystycznego, krytycznego/ badawczego, jak i do napisania pracy dyplomowej;
— metody literaturoznawstwa, których znajomość jest nieodzowna do napisania pracy magisterskiej.
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
— samodzielnie skonstruować i zrealizować projekt literacki/ literacko-artystyczny, krytyczny/ badawczy z jednej strony nawiązujący do ważnych problemów współczesności i cechujący się oryginalnością, z drugiej zaś nawiązujący w sposób czytelny do tradycji literackiej.
— napisać pracę naukową poprawną metodologicznie;
— precyzyjnie sformułować problem badawczy, postawić trafną hipotezę z nim związaną, a następnie zweryfikować i uargumentować ją, opierając tę argumentację na rzetelnie przeprowadzonych badaniach empirycznych;
— zastosować w dysertacji magisterskiej wybraną metodę badawczą;
— przygotować rozprawę i osadzić ją w zrekonstruowanym i rozpoznanym krytycznie stanie badań;
— skonstruować w stylu naukowym pracę magisterską staranną pod względem językowym, opatrzoną przypisami i bibliografią, zogniskowaną istotnej problematyki, sondującą zagadnienia ważne nie tylko tu i teraz, lecz także mające niebagatelne znaczenie w kontekście myślenia o przyszłości;
— przekonująco zaprezentować ustnie z wykorzystaniem np. pokazów multimedialnych swój projekt literacki/ literacko-artystyczny, krytyczny/ badawczy i przedstawić swoje badania, definiując ich założenia i cele, dokonując przemyślanej selekcji problemów, egzemplifikacji i argumentów.
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
Absolwent jest gotów do:
— pracy w grupie, rozwijania własnego procesu twórczego i wspierania procesu twórczego innych osób;
— wzięcia odpowiedzialności za rzetelność przekazywanej wiedzy;
— kierowania się kreatywnością artystyczną i uczciwością naukową;
— doceniania różnorodności i wielości opinii.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, przygotowanie własnego projektu na zakończenie I roku, przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej po II roku.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Nakład pracy:
I rok (9 ECTS), w tym
5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich
4 ECTS (120 godz.) - przygotowanie projektu
II rok (24 ECTS), w tym
5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich
19 ECTS (570 godz.) - przygotowanie pracy dyplomowej
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.
Literatura
Jurij Andruchowycz, Andrzej Stasiuk, Europa. Dwa eseje o Europie zwanej Środkową, Czarne, Wołowiec 2024.
Margaret Atwood, O pisaniu, Karakter, Kraków 20Julio Cortazar, O literaturze. Wykłady w Berkeley 1980, W Podwórku, Gdańsk, 2016.
Samuel Beckett, Wierność przegranej, tłum. A. Libera, Znak, Kraków 1999.
Roger Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni, PIW, Warszawa 2019.
Italo Calvino, Po co czytać klasyków, PIW, Warszawa 2020.
Italo Calvino, Wykłady amerykańskie, Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2009.
Albert Camus, Mit Syzyfa i inne eseje, Muza, Warszawa 2004.
Albert Camus, Człowiek zbuntowany, Muza, Warszawa 1998.
Witold Gombrowicz, Dziennik 1953-1969, T. 1, 2, 3, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2023.
Ryszard Koziołek, Dobrze się myśli literaturą, Czarne, Wołowiec 2016.
Michel Leiris, Mowa słowa, Państwowy Instytut Wydawniczy 2019.
Tomasz Mann, Eseje, Muza, Warszawa 1988.
Tomasz Mann, Dostojewski z umiarem i inne eseje, Muza, Warszawa 2000.
Giorgio Manganelli, Literatura jako kłamstwo, PIW, Warszawa 2021.
Michał Paweł Markowski, Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu, Wydawnictwo Sic!, Kraków 2001.
Łukasz Musiał, Zaufanie i utopia, Wydawnictwo UAM, Poznań 2019.
Vladimir Nabokov, Wykłady o literaturze, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016.
Vladimir Nabokov, Wykłady o literaturze rosyjskiej, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016.
Nowy Wiek [Perec, Calvino, Queneau] 2006, nr 10.
Ryszard Przybylski, Baśń zimowa. Esej o starości, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 1998.
Iwona Smolka, zespół redakcyjny kwartalnika „Tekstualia”, Rytm twórczego życia. Jubileuszowe rozmowy o literaturze, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2014.
Susam Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje. Karakter, Kraków 2023.
Olga Tokarczuk, Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2020.
Tomas Venclova, Niezniszczalny rytm. Eseje o literaturze, Fundacja Pogranicze, Sejny 2002.
Mario Vargas Liosa, Prawda kłamstw. Eseje o literaturze, Rebis, Warszawa 1999.
Wirginia Woolf, Eseje wybrane, Karakter, Kraków 2015
oraz
„Tekstualia” 2023, nr 4 (75) „Polifoniczność. Strategie tekstowe.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: