Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze i kulturze popularnej XXI wieku 3007-S1B1S-MC
Seminarium poświęcone będzie, głównie, formom narracyjnym (powieść, opowiadanie, serial, film, komiks), przemianom technik narracyjnych oraz sposobom przedstawiania w literaturze rzeczywistości oraz problemów współczesności. Uwagę podczas seminarium poświęcimy literaturze gatunkowej (powieść kryminalna, horror, fantasy, science fiction). Uzupełnieniem będą zaś komentarze twórców, teoretyków oraz krytyków dotyczące kreacji utworu narracyjnego w obszarach takich jak:
- kreacja postaci;
- konstrukcja fabularna;
- formy narracyjne;
- czas;
- przestrzeń;
- intertekstualność.
Istotną rolę odgrywać będzie także uwrażliwienie Studentek i Studentów na kontekst społeczny i kulturowy, w którym powstaje literatura.
Ten blok zagadnień służyć będzie przygotowaniu do samodzielnej pracy artystycznej/badawczej/krytycznej. Teksty omawiane na zajęciach staną się podstawą do realizacji autorskiego projektu finalizującego I rok seminarium.
W ramach seminarium organizowane będą spotkania z pisarzami.
Przykładowe preferowane projekty na zakończenie pierwszego roku seminarium magisterskiego:
‒ przygotowanie do wydania zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), cyklu utworów poetyckich, tekstu dramatycznego, itp.;
- przygotowanie do publikacji przekładu wybranego cyklu utworów poetyckich, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego, itp.;
‒ przygotowanie edycji dzieła literackiego wybranego współczesnego twórcy;
‒ opracowanie bazy danych obejmującej wybrany obszar zagadnień literacko-artystycznych;
‒ opracowanie materiałów popularnonaukowych poświęconych literaturze przeznaczonych do publikacji w internecie;
‒ przygotowanie pogłębionej recenzji utworu literackiego lub recenzji monografii naukowej;
‒ wygłoszenie referatu na konferencji naukowej;
‒ organizacja lub współorganizacja konferencji naukowej;
‒ organizacja wydarzenia literackiego lub popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- w zakresie wiedzy:
Studentka/Student zna i rozumie:
— fakty z zakresu literaturoznawstwa, powiązane głównie z formami narracyjnymi, w stopniu niezbędnym zarówno do realizacji projektu literackiego/ literacko-artystycznego, krytycznego/ badawczego, jak i do napisania pracy dyplomowej;
— metody literaturoznawstwa, których znajomość jest nieodzowna do napisania pracy magisterskiej.
- w zakresie umiejętności:
Student/Studentka potrafi:
— samodzielnie skonstruować i zrealizować oryginalny projekt literacki/ literacko-artystyczny/ krytyczny/ badawczy, a także jest świadomy użytych środków nawiązujących oraz odwołań do tradycji literackiej i kulturowej;
— sformułować problem badawczy, postawić trafną hipotezę z nim związaną, a następnie zweryfikować i uargumentować ją, opierając tę argumentację na rzetelnie przeprowadzonych badaniach empirycznych;
— napisać pracę naukową poprawną metodologicznie w oparciu o wybraną metodę badawczą;-
— przygotować rozprawę i osadzić ją w zrekonstruowanym i rozpoznanym krytycznie stanie badań;
— skonstruować pracę magisterską staranną pod względem językowym, opatrzoną przypisami i bibliografią;
— przekonująco zaprezentować ustnie z wykorzystaniem np. pokazów multimedialnych swój projekt literacki/ literacko-artystyczny, krytyczny/ badawczy i przedstawić swoje badania, definiując ich założenia i cele, dokonując przemyślanej selekcji problemów, egzemplifikacji i argumentów.
- w zakresie kompetencji społecznych:
Studentka/Student jest gotowa/gotów do:
— pracy w grupie, rozwijania własnego procesu twórczego, wyrażania własnych sądów w taki sposób, aby wspierały proces twórczy innych osób;
— doceniania różnorodności i wielości opinii;
— wzięcia odpowiedzialności za rzetelność przekazywanej wiedzy;
— kierowania się kreatywnością artystyczną i uczciwością naukową;
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, przygotowanie własnego projektu na zakończenie I roku, przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej po II roku.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Nakład pracy:
I rok (9 ECTS), w tym
5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich
4 ECTS (120 godz.) - przygotowanie projektu
II rok (24 ECTS), w tym
5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich
19 ECTS (570 godz.) - przygotowanie pracy dyplomowej
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.
Literatura
M. Atwood, O pisaniu, Kraków 2021.
E. Auerbach, Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, Warszawa 2004.
A. Bielik – Robson, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000.
H. Bloom, Jak czytać i po co, Warszawa 2012.
R. Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni, PIW, Warszawa 2019.
W. J. Burszta, Mariusz Czubaj, Kryminalna odyseja i inne szkice o czytaniu i pisaniu, Gdańsk 2017.
I. Calvino, Po co czytać klasyków, Warszawa 2020.
I. Calvino, Wykłady amerykańskie, Warszawa 2009.
J. Cortazar, O literaturze. Wykłady w Berkeley 1980, Gdańsk, 2016.
P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976 – 1998, Kraków 1998.
P. Czapliński, Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90., Kraków 2002.
Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989 – 2009. Idee, ideologie, metodologie, red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2008.
U. Eco, O literaturze, Warszawa 2003.
S. King, Jak pisać: pamiętnik rzemieślnika, Warszawa 2001.
M. Kundera, Sztuka powieści, Warszawa 2004.
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.
Kulturowa teoria literatury 2, Poetyki, problematyki, interpretacje, red. T. Walas, R. Nycz, Kraków 2012.
M. Leiris, Mowa słowa, Warszawa 2019.
M. Vargas Llosa, Prawda kłamstw. Eseje o literaturze, Warszawa 1999.
Literatura polska 1990 – 2000, T. 1 i 2, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2002
G. Manganelli, Literatura jako kłamstwo, Warszawa 2021.
M. P. Markowski, Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu, Kraków 2001.
P. Mościcki, Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej, Warszawa 2008.
Vladimir Nabokov, Wykłady o literaturze, Warszawa 2016.
Normalność i konflikty. Rozważania o literaturze i życiu literackim w nowych czasach, red. P. Czapliński, P. Śliwiński, Poznań 2006.
A. Nowaczewski, Konfesja i tradycja. Szkice o poezji polskiej po 1989 roku, Sopot 2013.
Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji, red. A. Główczewski, M. Wróblewski, Toruń 2009.
Ponowoczesność a tożsamość, red. B. Tokarz, S. Piskor, Katowice 1997.
G. Saunders, Kąpiel w stawie podczas deszczu, Kraków 2021.
P. Śliwiński, Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007.
S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje. Kraków 2023.
Sztuka powieści. Antologia wywiadów z „The Paris Review”, t. 1-2, Wrocław 2016.
W. Woolf, Eseje wybrane, Kraków 2015.
oraz:
wybrane teksty źródłowe uzgodnionych z uczestniczkami i uczestnikami seminarium
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: