Literatura polska po 1989 roku; strategie pisarskie, edytorskie, odbiorcze 3007-S1B1S-JK
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do realizacji projektu literackiego, literacko-artystycznego, krytycznego lub badawczego wieńczącego pierwszy rok studiów oraz napisanie pracy magisterskiej po drugim roku studiów pokazującej świadomość warsztatową autora, kierunki jego artystycznych wyborów i poszukiwań, rozwijającej w sposób teoretyczny, historycznoliteracki i/lub komparatystyczny jego literackie i literacko-artystyczne zainteresowania. W ramach seminarium organizowane są także spotkania z pisarzami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI: studentka/student potrafi:
- posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ ESOKJ, w tym specjalistyczną terminologią z zakresu literaturoznawstwa; w tym czytać i rozumieć teksty literaturoznawcze oraz artystyczne w wybranym (wybranych) obcych językach i sprawnie implementować poznawane treści do swych działań badawczych, interpretacyjnych czy twórczych, czego świadectwem będą napisane teksty czy też sformułowane projekty.
- projektować i prowadzić własne badania teoretycznoliterackie, historycznoliterackie lub z obszaru komparatystyki literackiej, stosując właściwe metody badawcze oraz innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla literaturoznawstwa – co owocować winno umiejętnością budowania własnych rozważań interpretacyjno – twórczych zawartych w powstałych tekstach oryginalnych; w postaci esejów, badawczych materiałów o filologicznym czy quasi-artystycznym charakterze, a także w postaci prezentacji czy/i referatów przedstawianych na sesjach, festiwalach literackich, dyskusjach panelowych itp.
- prowadzić debatę i formułować wypowiedzi krytyczne o charakterze naukowym i artystycznym na temat wybranych zagadnień literatury współczesnej – zatem występować w roli moderatora debaty/dyskusji/panelu o charakterze interpretacyjnym, kulturoznawczym, artystycznym lub quasi – artystycznym; także w roli uczestnika debaty/dyskusji/panelu, gdzie będzie w stanie sformułować, wygłosić, uzasadnić, uargumentować swoje tezy w zgodzie ze sztuką debatowania oraz retorycznymi wymaganiami wypowiedzi oralnej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: studentka/student jest gotowa/gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także własnej działalności artystycznej i zawodowej oraz ich wpływu na otoczenie – zatem wykształcił u siebie predyspozycje autokrytycyzmu, gotowość do polemiki uwzględniającej argumenty przeciwnej strony (w debatach, panelach itp.); umie uwzględnić konteksty kulturowe, społeczne, psychologiczne itp., jakie pojawić się mogą w procesie krytyki zajmowanych przez niego/nią stanowisk podczas debat, paneli, polemik krytycznoliterackich czy historycznoliterackich.
- odpowiedzialnego i świadomego organizowania własnego warsztatu pisarskiego i badawczego oraz planowania ścieżki kariery zawodowej – to znaczy dysponuje samoświadomością w zakresie planowania własnej pracy, dysponuje wizją własnego rozwoju zawodowego lub/i twórczego, jest w stanie organizować oraz prowadzić własną pracę badawczą lub/i twórczą; ma świadomość zakresu własnych umiejętności, umie stosować wybrane metodologie interpretacyjno – badawcze oraz/lub wybrane poetyki w twórczości własnej.
- uznania społecznych (ideowych itp.) ról twórcy oraz badacza, dysponuje wiedzą o rynku wydawniczym oraz rynku idei; orientuje się w bieżąco funkcjonujących trendach ideowo – kulturowych w sferze sztuki, ma świadomość przenikania się sztuk (intersemiotyzm), potrafi interpretować zjawiska kulturowe w sposób holistyczny.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, przygotowanie własnego projektu na zakończenie I roku; przygotowanie i złożenie pracy magisterskiej po II roku.
W semestrze dopuszczalne są 2 nieobecności bez konieczności zaliczenia.
Student nie może posługiwać się technologią AI.
Przykładowe typy projektów po I roku:
‒ przygotowanie do wydania tomu poetyckiego, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego itp.;
- przygotowanie do publikacji przekładu wybranego cyklu utworów poetyckich, zbioru małych form prozatorskich (fikcjonalnych lub non-fiction), tekstu dramatycznego itp.;
‒ przygotowanie edycji dzieła literackiego wybranego współczesnego twórcy;
‒ opracowanie bazy danych obejmującej wybrany obszar zagadnień literacko-artystycznych;
‒ opracowanie materiałów popularno-naukowych poświęconych literaturze przeznaczonych do publikacji w internecie;
‒ przygotowanie jednoarkuszowej recenzji utworu literackiego lub monografii naukowej;
‒ wygłoszenie referatu na konferencji naukowej;
‒ organizacja lub współorganizacja konferencji naukowej;
‒ organizacja wydarzenia literackiego lub popularno-naukowego (np. panel dyskusyjny lub cykl paneli);
‒ lub inny zaproponowany przez osobę studencką.
Szacunkowy nakład pracy:
I rok (9 ECTS), w tym
5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich
4 ECTS (120 godz.) - przygotowanie projektu
II rok (24 ECTS), w tym
5 ECTS (150 godz.) - udział w zajęciach i przygotowanie do nich
19 ECTS (570 godz.) - przygotowanie pracy dyplomowej
Literatura
- E. Balcerzan, Przez znaki. Granice autonomii sztuki poetyckiej. Na materiale polskiej poezji współczesnej, Gdańsk 2000
- S. Barańczak, Zaufać nieufności. Osiem rozmów o sensie poezji 1990 – 1992, Kraków 1993
- A. Bielik – Robson, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Kraków 2000
- T. Burek, Dzieło niczyje, Kraków 2001
- T. Cieślak, Nowa poezja polska wobec poprzedników. Lektura relacyjna, Łódź 2011
- P. Czapliński, Ślady przełomu. O prozie polskiej 1976 – 1996, Kraków 1997
- P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976 – 1998, Kraków 1998,
- P. Czapliński, Ruchome marginesy. Szkice o literaturze lat 90., Kraków 2002
- P. Dakowicz, Helikon i okolice. Notatki o poezji współczesnej, Sopot 2008
- T. Drewnowski, Literatura polska 1944 -89. Próba scalenia, próba scalenia – obiegi – wzorce – style, Kraków 2004
- Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989 – 2009. Idee, ideologie, metodologie, red. A. Galant, I. Iwasiów, Szczecin 2008
- R. Grupiński, I. Kiec, Niebawem spadnie błoto czyli kilka uwag o literaturze nieprzyjemnej, Poznań 1997
- M. Janion, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś, Warszawa 1996
- J. Jarzębski, Apetyt na przemianę. Notatki o prozie współczesnej, Kraków 1997
- J. Klejnocki, J. Sosnowski, Chwilowe zawieszenie broni, Warszawa 1996
- Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006
- Literatura polska 1990 – 2000, T. 1 i 2, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2002
- P. Mościcki, Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej, Warszawa 2008
- Normalność i konflikty. Rozważania o literaturze i życiu literackim w nowych czasach, red. P. Czapliński, P. Śliwiński, Poznań 2006
- A. Nowaczewski, Konfesja i tradycja. Szkice o poezji polskiej po 1989 roku, Sopot 2013
- Parnas Bis. Słownik literatury polskiej urodzonej po 1960 roku, oprac. P. Dunin-Wąsowicz, wyd. III i ostatnie, Warszawa 1998
-Polska proza i poezja po 1989 roku wobec tradycji, red. A. Główczewski, M. Wróblewski, Toruń 2009
- Ponowoczesność a tożsamość, red. B. Tokarz, S. Piskor, Katowice 1997
- J. Sławiński, Analiza, interpretacja i wartościowanie dzieła literackiego, w: Próby teoretycznoliterackie, Warszawa 1992
- P. Śliwiński, Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007
- wybrane teksty źródłowe uzgodnionych z uczestnikami seminarium autorek i autorów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: