Prezentacja tekstu w mediach cyfrowych 3007-S1B1PT
W toku zajęć omawiane są środki wyrazu związane z techniką wideo (kadr, ujęcie, sekwencja, kąt widzenia kamery, rodzaj użytego planu, montaż) oraz z materiałem (światło, barwa, słowo, muzyka, efekty akustyczne, scenografia). Słuchacze zapoznają się również z właściwymi dla sztuki ruchomych obrazów środkami stylistycznymi (stopniowanie, powtórzenie, przeciwstawienie, metafora, metonimia, symbol).
W cyklu 2024L:
W toku zajęć omawiane są środki wyrazu związane z techniką wideo (kadr, ujęcie, sekwencja, kąt widzenia kamery, rodzaj użytego planu, montaż) oraz z materiałem (światło, barwa, słowo, muzyka, efekty akustyczne, scenografia). Słuchacze zapoznają się również z właściwymi dla sztuki ruchomych obrazów środkami stylistycznymi (stopniowanie, powtórzenie, przeciwstawienie, metafora, metonimia, symbol). |
W cyklu 2025L:
W toku zajęć omawiane są środki wyrazu związane z techniką wideo (kadr, ujęcie, sekwencja, kąt widzenia kamery, rodzaj użytego planu, montaż) oraz z materiałem (światło, barwa, słowo, muzyka, efekty akustyczne, scenografia). Słuchacze zapoznają się również z właściwymi dla sztuki ruchomych obrazów środkami stylistycznymi (stopniowanie, powtórzenie, przeciwstawienie, metafora, metonimia, symbol). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Osoba studencka zna i rozumie:
- rolę mediów cyfrowych i ich historię;
- możliwości wykorzystania mediów cyfrowych do prezentacji tekstu (np. literackiego);
- rolę mediów cyfrowych w promocji tekstów i zna zasady prezentacji tekstu w mediach cyfrowych.
Osoba studencka potrafi:
- tworzyć projekty z wykorzystaniem mediów cyfrowych;
- aktualizować i uzupełniać (dającą się przekuć na praktykę) wiedzę dotyczącą rozwoju mediów cyfrowych i sposobów prezentacji za ich pośrednictwem tekstu;
- przedstawić rolę mediów cyfrowych i ich rolę w przemianach dotyczących literatury.
Osoba studencka jest gotowa do:
- podejmowania pracy z wykorzystaniem mediów cyfrowych;
- rozwijania umiejętności w zakresie posługiwania się mediami cyfrowymi przy prezentacji tekstu.
Kryteria oceniania
Aktywność osób studenckich podczas zajęć, realizacja projektów.
Użycie SI możliwe wyłącznie po konsultacji z prowadzącym.
Kontrola obecności:
1. Osoba uczestnicząca w zajęciach ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli osoba uczestnicząca w zajęciach ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia.
3. Jeśli osoba uczestnicząca w zajęciach chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Osoba uczestnicząca w zajęciach ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 5 par. 17,
c. par. 33.
Szacunkowy nakład pracy:
1 ECTS (30 godz.) – udział w zajęciach
1 ECTS (30 godz.) – przygotowanie do zajęć
2 ECTS (60 godz.) – przygotowanie projektów
Literatura
W cyklu 2024L:
Arendt H., Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Warszawa 2000. Ascott R., From appearance to apparition: communication and culture in the cybersphere, „Leonardo Electronic Almanac” I. 2.1993. Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie” 1999, nr 6. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2005. Delgado P., Salmerón Ladislao. The inattentive on‑ screen reading: Reading medium affects attention and reading comprehension under time pressure, „Learning and Instruction” 71/2021. Godhe A-L., Sofkova H., Stenliden L., Texts, Information and Multimodality in the Digital Age, „Educare” 1/2022. Kalla I., Poniatowska P., Michułka D., On the Fringes of Literature and Digital Media Culture: Perspectives from Eastern and Western Europe, Brill 2018. Karpińska A., Literatura a media – wspólne oddziaływanie i zależności w świetle badań empirycznych opinii społecznej, Zeszyty Prasoznawcze 4/2015. Manovich L., „Estetyka postmedialna”, tłum. E. Wojtowicz, [w:] Redefinicja pojęcia sztuka: ponowoczesność i wielokulturowość, red. J. Dąbkowska-Zydroń, Poznań 2006. Manovich L., Awangarda jako software, tłum. I. Kurz, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 35–36, s. 323–335. Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006. Nedumkallel J.P., Interactivity of Digital Media: Literature Review and Future Research Agenda, „International Journal of Interactive Communication Systems and Technologies” 10(1) 2020. Pisarski M., Figury obecności w cyfrowych mediach. Od hipertekstu do sztucznej inteligencji, Universitas, Kraków 2024. Punday D., Playing at Narratology. Digital Media as Narrative Theory, Ohio State University Press 2019. Shakargy N., Internetica: Poetry in the Digital Age, „International Journal of Cultural Studies” 2020. Singer L., Alexander P,. Reading across mediums: Effects of reading digital and print texts on comprehension and calibration, „The Journal of Experimental Education” 85(1)/2017. Szczęsna E. (red.), Przekaz digitalny. Zzagadnień semiotyki, semantyki ikomunikacji cyfrowej, Kraków 2015. Virilio P., Bomba informacyjna, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2006. Winiecka E., Literatura bez granic? Media digitalne i ich wpływ na status sztuki słowa, Przestrzenie Teorii 31/2019. Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010. |
W cyklu 2025L:
Arendt H., Kondycja ludzka, przeł. A. Łagodzka, Warszawa 2000. Ascott R., From appearance to apparition: communication and culture in the cybersphere, „Leonardo Electronic Almanac” I. 2.1993. Balcerzan E., W stronę genologii multimedialnej, „Teksty Drugie” 1999, nr 6. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2005. Delgado P., Salmerón Ladislao. The inattentive on‑ screen reading: Reading medium affects attention and reading comprehension under time pressure, „Learning and Instruction” 71/2021. Godhe A-L., Sofkova H., Stenliden L., Texts, Information and Multimodality in the Digital Age, „Educare” 1/2022. Kalla I., Poniatowska P., Michułka D., On the Fringes of Literature and Digital Media Culture: Perspectives from Eastern and Western Europe, Brill 2018. Karpińska A., Literatura a media – wspólne oddziaływanie i zależności w świetle badań empirycznych opinii społecznej, Zeszyty Prasoznawcze 4/2015. Manovich L., „Estetyka postmedialna”, tłum. E. Wojtowicz, [w:] Redefinicja pojęcia sztuka: ponowoczesność i wielokulturowość, red. J. Dąbkowska-Zydroń, Poznań 2006. Manovich L., Awangarda jako software, tłum. I. Kurz, „Kwartalnik Filmowy” 2001, nr 35–36, s. 323–335. Manovich L., Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006. Nedumkallel J.P., Interactivity of Digital Media: Literature Review and Future Research Agenda, „International Journal of Interactive Communication Systems and Technologies” 10(1) 2020. Pisarski M., Figury obecności w cyfrowych mediach. Od hipertekstu do sztucznej inteligencji, Universitas, Kraków 2024. Punday D., Playing at Narratology. Digital Media as Narrative Theory, Ohio State University Press 2019. Shakargy N., Internetica: Poetry in the Digital Age, „International Journal of Cultural Studies” 2020. Singer L., Alexander P,. Reading across mediums: Effects of reading digital and print texts on comprehension and calibration, „The Journal of Experimental Education” 85(1)/2017. Szczęsna E. (red.), Przekaz digitalny. Zzagadnień semiotyki, semantyki ikomunikacji cyfrowej, Kraków 2015. Virilio P., Bomba informacyjna, tłum. Sławomir Królak, Warszawa 2006. Winiecka E., Literatura bez granic? Media digitalne i ich wpływ na status sztuki słowa, Przestrzenie Teorii 31/2019. Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: