Wykład monograficzny: Kino gatunków 3007-S1A3W3-4
Tematyka wykładów koncentruje się na historii i współczesności kina ukazywanej przez pryzmat konwencji. Zajęcia rozpoczną się od teoretycznego przybliżenia zagadnienia gatunku (gatunki literackie a gatunki filmowe, kino gatunków a kino autorskie, cechy kina gatunkowego wg Ricka Altmana, tzw. styl zerowy). Następnie wykłady poświęcone będą konkretnym gatunkom filmowym: westernowi, komedii, kryminałowi, melodramatowi, musicalowi, horrorowi. Na wykładzie zajmiemy się również zagadnieniem hybrydyczności gatunkowej oraz grą z gatunkami w kinie współczesnym. Na każdych zajęciach omawiać będziemy film stanowiący reprezentację danego gatunku (przykładowo: "Substancja" Coralie Fargeat jako przykłąd body horroru; "Dziecko Rosemary" Romana Polańskiego jako przykład family horroru/ginehorroru). Ostateczna lista omawianych gatunków oraz zestaw dyskutowanych filmów zostaną uzgodnione razem ze studentami na pierwszych zajęciach cyklu.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik zna i rozumie:
- różne aspekty teoretyczne kategorii gatunku oraz rozmaite metodologie stosowane w genologii,
- przekrojową historię wybranych gatunków.
Uczestnik potrafi:
- wskazywać cechy dystynktywne gatunków oraz analizować ich struktury.
Uczestnik jest gotów do:
- świadomego uczestnictwa w kulturze współczesnej, które będzie korzystać z doświadczeń nabytych w trakcie zajęć.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu zaliczeniowego.
Dopuszczalne 2 nieobecności.
Korzystanie z narzędzi SI tylko za zgodą prowadzącego.
Nakład pracy:
1 ECTS – przygotowanie do zajęć
1 ECTS – obecność na zajęciach
1 ECTS – przygotowanie do testu
Literatura
Altman, Charles. W stronę teorii gatunku filmowego,. "Kino" 1987, nr 6.
Altman, Charles (Rick), Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Bădulescu, Dana. „The Hybrids of Postmodernism”. Postmodern Openings 3 (2014): 9–20.
Carroll, Noël. Filozofi a horroru, albo paradoksy uczuć. Tłum. Mirosław Przylipiak. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2004.
Głowiński, Michał. „O gatunkach literackich – po latach”. W: Tradycja i przyszłość genologii, Dariusz Kulesza, 13–24. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2013.
Has-Tokarz, Anita. Horror w literaturze współczesnej i fi lmie. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2011.
Hendrykowski, Marek. „Hybrydy gatunkowe”. Film 4 (1999): 118.
Lasić, Stanko. Poetyka powieści kryminalnej: próba analizy strukturalnej. Tłum. Magdalena Petryńska. Warszawa: PIW, 1976.
Pietrzak, Przemysław. „Generic Consciousness in the Polish Theory of Genres”. Przegląd Filozofi czno-Literacki 2/47 (2017): 175–186.
Przylipiak, Mirosław. Kino stylu zerowego. Dwadzieścia lat później. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2016.
Ritzer, Ivo, Peter W. Schulze. „Genre Hybridisation. Global Cinematic Flows”. W: Genre Hybridisation. Global Cinematic Flows, Ivo Ritzer, Peter W. Schulze, 9–38. Marburg: Schüren, 2013.
Szczęsna, Ewa. „Tożsamość hybrydyczna”. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura 2 (9) (2004): 9–18.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: