Wykład monograficzny: Postmodernizm w kulturze 3007-S1A3W3-1
W czasie zajęć będziemy dyskutować myśl takich filozofów jak Jean-Francois Lyotard, Jacques Derrida, Gilles Deleuze, Jean Baudrillard czy Richard Rorty. Przyjrzymy się także teorii i praktyce postmodernistycznego pisarstwa, sięgając między innymi do twórczości Johna Bartha oraz kinu postmodernistycznemu, analizując utwory Quentina Tarantino, Petera Greenawaya, Davida Lyncha czy Davida Cronenberga. Wreszcie zaś, nasze rozważania obejmą znaczenie postmodernizmu w takich obszarach jak historia sztuk plastycznych, socjologia i antropologia oraz kultura popularna.
Wykład przyjmuje perspektywę, w której postmodernizm, będąc w dużej mierze formacją historyczną, wciąż współkształtuje wiele obszarów współczesnej kultury. W czasie zajęć ujęcie historyczne przeplatać się będzie z problemowym. Omawiając kluczowe dla formacji postmodernistycznej pojęcia, takie jak różnica, symulakrum, dekonstrukcja, ironia czy intertekstualność, zastanowimy się nad rolą postmodernizmu w dyskusjach nad cyberkulturą, feminizmem, studiami nad nauką i techniką czy posthumanizmem.
Zajęcia będą mieć charakter wykładu z elementami dyskusji. Ponieważ pracować będziemy na konkretnych źródłach (teksty pisane, materiały wizualne), elementem przygotowania do zajęć będzie lektura udostępnionych wcześniej w formie cyfrowej fragmentów tekstów.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA Absolwent(ka) zna i rozumie
-podstawowe nurty i pojęcia filozofii postmodernizmu oraz historyczno-kulturowe uwarunkowania powstania formacji postmodernistycznej.
-mechanizmy i znaczenie ekonomiczne i społeczne współczesnych przemian cywilizacyjnych i kulturowych, w tym konwergencji mediów.
UMIEJĘTNOŚCI Absolwent(ka) potrafi
-wskazać najważniejszych przedstawicieli postmodernizmu w filozofii i w kulturze oraz współczesne implikacje myśli postmodernistycznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE Absolwent(ka) jest gotów/gotowa do
-uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy; interesuje się nowymi zjawiskami w kulturze i sztuce.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny na zaliczenie zajęć jest aktywność, w tym oparta na znajomości lektur (30%), oraz krótka praca pisemna (esej), na temat skonsultowany z prowadzącą, mieszczący się w zakresie problematyki wykładu (70%).
Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w każdym semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia tego semestru, a w konsekwencji niezaliczeniem całych zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w każdym semestrze.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: 1 ECTS za udział w zajęciach (30h), 1 ECTS (30h) za lekturę dodatkowych materiałów i 1 ECTS (30h) za przygotowanie eseju. Łącznie 90h (3 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów.
Literatura
Pełna lista lektur przedstawiona zostanie na początku semestru. Teksty obowiązkowe udostępniane będą osobom biorącym udział w zajęciach w formie cyfrowej, na platformie Google Classroom.
John Barth, "Opowiadać dalej. Opowiadania", przeł. M. Świerkocki, PIW, Warszawa 2022 (fragmenty)
Zygmunt Bauman, "Ponowoczesne przygody ciała" w: Tegoż "Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności", Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1995
Jean Baudrillard, "Precesja symulakrów" w: tegoż "Symulakry i symulacja", przeł. S. Królak, Sic!, Warszawa 2005
James Clifford, "O etnograficznej autokreacji: Conrad i Malinowski" w: tegoż Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. E. Dżurak, J. Iracka, E. Klekot, M. Krupa, S. Sikora, M. Sznajderman, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000
Gilles Deleuze, "Symulakr u Platona" w: Tegoż, Logika sensu, przeł. G. Wilczyński, Warszawa 2011
Donna Haraway, "Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych", przeł. S. Królak, E. Majewska, Przegląd Filozoficzno-Literacki 2003 nr 1(3), s. 49-56
Arkadiusz Lewicki, "Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym", Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2007 (fragmenty)
Francois Lyotard, "Odpowiedź na pytanie o to, co to jest postmodernizm", przeł. Michał Paweł Markowski w: Ryszard Nycz (red.) "Postmodernizm. Antologia przekładów", Wydawnictwo Baran i Suszyński, Kraków 1997
Richard Rorty, "Prywatna ironia i liberalna nadzieja" w: tegoż "Przygodność, ironia i solidarność", przeł. W.J. Popowski, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: