Sztuka kryminału i horroru - warsztaty 3007-S1A3SK
Zajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy lub też – by ująć rzecz bardziej metaforycznie – proponują procedurę lustrzanych odbić. Studentki i studenci otrzymują zadania pisarskie do wykonania, następnie zaś efekty tych prac są konfrontowane z tym, jak podobne problemy były (i są) rozwiązywane w literaturze przez pisarki/pisarzy-zawodowców oraz uzupełniane refleksją dotyczącą przemian literatury gatunkowej (powieści kryminalnej i horroru). Taka „laboratoryjna” metoda pozwala spojrzeć na powieść kryminalną i horror z dwóch stron: teoretycznej oraz praktycznej. W przypadku powieści kryminalnej zajęcia będą koncentrowały się wokół kreacji postaci; w przypadku horroru – mechanizmu grozy. ajęcia mają charakter konwersatoryjno-warsztatowy lub też – by ująć rzecz bardziej metaforycznie - proponują procedurę lustrzanych odbić. Studentki i studenci otrzymują zadania pisarskie do wykonania, następnie zaś efekty tych prac są konfrontowane z tym, jak podobne problemy były (i są) rozwiązywane w literaturze przez pisarki/pisarzy-zawodowców oraz uzupełniane refleksją dotyczącą przemian literatury gatunkowej. Taka „laboratoryjna” metoda pozwala spojrzeć na powieść kryminalną z dwóch stron: teoretycznej oraz praktycznej.
W planie zajęć przewidziane są także spotkania z twórczyniami/twórcami literatury.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA. Studentka/student zna:
- podstawowe zasady konstrukcji utworu gatunkowego (powieści kryminalnej; horroru);
- najważniejsze subgatunki i konwencje w obrębie powieści kryminalnej i horroru;
- najważniejszych twórców oraz ich dzieła.
UMIEJĘTNOŚCI. Studentka/student potrafi:
- stworzyć samodzielnie oryginalny utwór literacki w obrębie omawianych gatunków;
- opisać metody pracy nad własnym tekstem artystycznym;
- aplikować wiedzę dotyczącą reguł i cech gatunkowych związanych z powieścią kryminalną i horrorem do samodzielnej twórczości;
- opisać i uzasadnić „chwyty” gatunkowe zastosowane we własnym tekście.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Studentka/student jest gotowa/gotów do:
- uczestniczenia w życiu literackim; ma świadomość wagi spotkań z innymi autorkami/autorami (spotkania autorskie, festiwale literackie, warsztaty) dla kształtowania własnego warsztatu twórczego.
Kryteria oceniania
Uczestnicy wykonują w trakcie semestru zadania pisarskie i na tej podstawie wystawiana jest końcowa ocena w skali 2 (ocena niedostateczna) – 5! (ocena celująca). Uczestnicy zajęć oceniani są również na podstawie ich aktywności i bieżącego przygotowania do zajęć.
Uczestnicy zajęć mają prawo do dwóch nieobecności. Każda kolejna wymaga zaliczenia podczas konsultacji.
Przy pisaniu tekstów własnych zabrania się korzystania z narzędzi Sztucznej Inteligencji.
Nakład pracy i punkty ECTS:
- uczestnictwo w zajęciach – 1 ECTS (30 godz.);
- bieżące przygotowanie do zajęć i zaliczenia (przygotowywanie tekstów własnych, które stanowią podstawę do wystawienia oceny końcowej) – 2 ECTS (60 godz.).
Literatura
1. Słownik literatury popularnej. (1997). (red.) Żabski, J., Wrocław.
2. Na tropie motywów: literatura kryminalna
(2016). (red.) Gemra, A., Kraków
3. Burszta, W., Czubaj M. (2017). Kryminalna
odyseja i dalsze szkice o czytaniu i pisaniu, Gdańsk.
4. Czubaj, M. (2010). Etnolog w Mieście Grzechu.
Powieść kryminalna jako świadectwo
antropologiczne, Gdańsk.
5. King, S. (2001). Jak pisać: pamiętnik
rzemieślnika, Warszawa.
6. King, S. (2020). Danse macabre, Warszawa.
7. Regiewicz, A. (2017). Pomiędzy zbrodniami.
Komparatystyka na tropach kryminału, Gdańsk
Oraz wybrane utwory klasyków kryminału i horroru (m.in. R. Chandlera, G. Greene’a, S. Kinga, H. Mankella)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: