Historie kobiet w polskiej prozie ostatnich lat 3007-S1A3S-SB-K
Seminarium stanowi próbę przyjrzenia się różnym doświadczeniom kobiet, zapisanych w polskiej prozie (przede wszystkim) ostatnich lat. W czasie spotkań skupimy się przede wszystkim na najnowszych polskich powieściach, aby odpowiedzieć na kilka pytań: jakie doświadczenia kobiet one zapisują? Jakie historie odzyskują, a które wciąż pozostają poza marginesem zainteresowań tej literatury? Jakie portrety narratorek wyłaniają się z poszczególnych tekstów? Będziemy pytać o prywatność, a zarazem polityczność pisanej przez kobiety literatury, a także o jej miejsce w szerszym spektrum zjawisk w obszarze polskiej kultury i myśli humanistycznej.
Zestawienie tekstów z ostatnich lat zostało także uzupełnione o kilka starszych tytułów, należących już do kanonu polskiej literatury, a także najważniejsze teksty teorii feministycznej i queer. Zajęcia im poświęcone mają na celu poszerzenie refleksji nad bieżącą literaturą o jej niezbędny kontekst historyczny oraz teoretyczny.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA. Student/ka zna i rozumie:
- główne pojęcia i problemy badań feministycznych i queer,
- - standardy pisania pracy naukowej.
UMIEJĘTNOŚCI. Student/ka potrafi:
- wykorzystywać wiedzę z zakresu literatury najnowszej, stosując ją w zakresie własnych prac badawczych,
- posługiwać się narzędziami poetyki i teorii literatury,
- redagować i korygować teksty,
- samodzielnie wskazać obszar własnych zainteresowań i sproblematyzować temat badań;
- w porozumieniu z opiekunem pracy wybrać i zastosować w praktyce adekwatną do obranego tematu metodologię;
- korzystać z narzędzi literaturoznawstwa,
- korzystać z narzędzi językoznawstwa,
- operować językiem obcym podczas własnych poszukiwań badawczych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Student/ka jest gotów/gotowa do:
- otwartości na oceny i opinie na temat własnych tekstów,
- samodzielnego kształtowania własnego warsztatu badawczego,
krytycznej refleksji służącej osobistemu rozwojowi naukowemu i artystycznemu,
- stałego i uważnego namysłu nad otaczającą rzeczywistością kulturową.
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi terminowe złożenie pracy dyplomowej oraz aktywność i bieżące przygotowanie do zajęć.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione.
Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącego i na zasadach ustalonych z prowadzącym.
Nakład pracy i punkty ECTS:
2 ECTS – udział w zajęciach (60 godz.)
5 ECTS – bieżące przygotowanie do zajęć (150 godz.)
5 ECTS – napisanie pracy dyplomowej (150 godz.)
Literatura
Literatura podmiotu
J. Kuciel-Frydryszak, „Chłopki. Opowieść o naszych babkach”
A. Tosiek, „Przepraszam za brzydkie pismo. Pamiętniki wiejskich kobiet”
A. Wandzel, „Sztuka przetrwania”
R. Lis, „Lesbos”
M. Marcinów, „Bezmatek”
E. Kącka, „Wczoraj byłaś cała na zielono”
J. Brach-Czajna „Szczeliny istnienia”
M. Hermanowicz, „Koniec”
D. Kotas, „Cukry”
M. Halber, „Hałas”
Literatura przedmiotu
J. Butler, „Uwikłani w płeć”
H. Cixous, „Śmiech Meduzy”
L. Irigaray, „I jedna nie ruszy bez drugiej”
L. Irigaray, „Ta płeć (jedną) płcią niebędąca”
E. Kosofsky Sedgwick, “Czytanie paranoiczne, czytanie reparacyjne, albo masz paranoję i pewnie myślisz, że ten tekst jest o tobie”
E. Kosofsky Sedgwick, „Queer and Now”
A. Rich, „Eseje wybrane. Kultura, polityka i sztuka poezji”
Lista lektur może ulec zmianie w zależności od potrzeb oraz zainteresowań osób uczestniczących w seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: