Opowieści i światy: narracje w różnych tekstach kultury 3007-S1A3S-JF
Celem seminarium jest przygotowanie pracy licencjackiej z zakresu literaturoznawstwa, poświęconej zagadnieniom związanym z teorią narracji. Prace powstające w ramach seminarium mogą mieć formę naukowego opracowania wybranych przez studentkę/studenta tekstów narracyjnych, mających formę utworu literackiego lub filmu; tematem pracy mogą być także opowieści intermedialne i transmedialne, ikoniczne i interaktywne, mity i baśnie oraz dawne i współczesne legendy oraz teksty fanowskie. Drugą możliwą ścieżką jest projekt z zakresu kreatywnego pisania, mający na celu opracowanie wybranego zagadnienia z dziedziny narratologii oraz stworzenie własnego tekstu narracyjnego.
Szczegółowy zakres tematów zostanie ustalony w porozumieniu z uczestni(cz)kami zajęć, stosownie do ich zainteresowań.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- główne pojęcia i problemy badań nad opowiadaniem;
- standardy pisania pracy naukowej;
Student/ka potrafi:
- funkcjonalnie zastosować wiedzę o fabule i narracji do analizy opowiadań;
- samodzielnie wskazać obszar własnych zainteresowań i sproblematyzować temat badań;
- w porozumieniu z opiekunem pracy wybrać i zastosować w praktyce adekwatną do obranego tematu metodologię;
- napisać komunikatywny tekst o funkcjonalnej kompozycji, poprawny w zakresie języka i adekwatny stylistycznie.
Student/ka jest gotowa do:
- krytycznej refleksji służącej osobistemu rozwojowi naukowemu i artystycznemu;
- stałego i uważnego namysłu nad otaczającą rzeczywistością kulturową;
- współpracy z innymi studentami i nauczycielami akademickimi w celu stałego poszerzania stanu badań nad kulturą współczesną.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia seminarium jest napisanie i złożenie opracowania lub tekstu spełniającego wymagania stawiane pracom licencjackim.
Nie ma kontroli obecności, frekwencja nie podlega ocenie. Wymagana jest systematyczna praca nad licencjatem oraz okresowe przedstawianie jej wyników na forum grupy.
Rozważne i krytyczne korzystanie z narzędzi SI jest dozwolone, ale wymaga konsultacji z osobą prowadzącą zajęcia oraz respektowania obowiązujących na Wydziale przepisów, które zostaną omówione na zajęciach.
Podział nakładu pracy:
2 ECTS udział w zajęciach (60 godzin)
5 ECTS przygotowanie do zajęć (150 godzin)
5 ECTS przygotowanie pracy licencjackiej (150 godzin)
Literatura
Mieke Bal: „Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji”. Kraków 2012.
Roland Barthes: „Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań”. „Pamiętnik Literacki” 59/4.
Henry Jenkins: „Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów”. Warszawa 2007.
Krzysztof Maj: „Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych”. Kraków 2015.
Krzysztof Maj: „Światotwórstwo w fantastyce. Od przedstawienia do zamieszkania”. Kraków 2019.
„Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra”. Red. Ewa Szczęsna, Piotr Kubiński, Marcin Leszczyński. Kraków 2017.
„Narracja jako sposób rozumienia świata”. Red. Jerzy Trzebiński. Gdańsk 2002.
„Narrative across Media: the Languages of Storytelling”. Red. Marie-Laure Ryan. Lincoln, London 2004.
Wybrane teksty literackie i opracowania naukowe zostaną wskazane po ustaleniu zakresu zainteresowań uczestników i uczestniczek seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: