Obiegi kultury popularnej 3007-S1A3OK
I. Wysokie czy niskie? Kultura popularna, kultura masowa, kultura ludowa – czy kultura dla mas i kultura dla ludu?
II. Pojęcie przemysłu kulturalnego
III. Odbiorca i odbiór kultury popularnej; strategie i taktyki.
IV. Kultura popularna a polityka. Szkoła z Birmingham.
V. Kategoria przyjemności
VI. Media: radio, kino, telewizja, serial.
VII. Media a urządzenia: od patefonu i płyty szelakowej po mp3 i streaming.
VIII. Widowiska popularne: cyrk, rewia, teatr popularny, kabaret.
IX. Muzyka popularna: jazz, rock, disco, hip hop. Komercja czy sztuka?
X. Przygody ciała w kulturze popularnej: taniec między estradą, ekranem i parkietem tanecznym. (Tango, swing, rock and roll, disco)
XI. Piosenka i jej znaczenie w kulturze XX wieku. Song studies.
XII. Styl i smak. Kicz i kamp. Glamour.
XIII. Fenomen disco polo.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie
– problemy kultury popularnej, zjawiska i zagadnienia kultury masowej, rolę środków masowego przekazu w kształtowaniu kultury współczesnej.związki pomiędzy współczesną literaturą a sztuką i nowymi mediami
– mechanizmy i znaczenie ekonomiczne i społeczne współczesnych przemian cywilizacyjnych i kulturowych, w tym konwergencji mediów
– związki pomiędzy współczesną literaturą a sztuką i nowymi mediami.
Absolwent potrafi
– rozpoznawać związki między rozwojem cywilizacji a formami komunikacji piśmienniczej, wpływ rozwoju nowych mediów na literaturę i sztukę XXI
Absolwent jest gotów
– uznania znaczenie polskiego i europejskiego dziedzictwa piśmienniczego i kulturalnego dla rozumienia aktualnych wydarzeń społecznych i kulturalnych
– uznania rangi refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
– uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu, kraju i Europy; interesuje się nowymi zjawiskami w kulturze i sztuce.
Kryteria oceniania
Test w formie pytań otwartych
Literatura
Bauman o popkulturze. Wypisy, koncepcja i wybór M. Halawa, P. Wróbel, Warszawa 2008
John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, WUJ, Kraków 2010.
Marek Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2005
Roy Shuker, Understanding Popular Music, London – New York 2001
Susan Sontag, Notatki o kampie, przeł. W. Wertenstein, „Literatura na Świecie” 1979 nr 9
Dominik Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. Burszta, Poznań 2013.
Tim Wall, Studying popular music culture. Studying the Media, London 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: