Obiegi kultury popularnej 3007-S1A3OK
Badania nad kulturą popularną mają już długotrwałą tradycję. Nie ma w tym przypadku wyjątków: wszyscy – niezależnie od naszych upodobań – jesteśmy częścią popkulturowych światów. W oczywisty więc sposób rozumienie mechanizmów, którymi kultura popularna się rządzi, rozpoznawanie obszarów, w jakich się przejawia, a także rozpoznawanie działających w nich podmiotów wydaje się niezbywalne we współczesnej refleksji humanistycznej.
Celem kolejnym wykładu jest pokazanie, jak koncepcje i narzędzia opisu są stosowane w praktycznych interpretacjach fenomenów kultury (a zatem ukazanie, jak owe narzędzia „pracują” i – mówiąc najogólniej – pozwalają rozumieć popkulturową rzeczywistość).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- fenomeny kultury popularnej i ich rolę w kształtowaniu kultury współczesnej;
- mechanizmy i konsekwencje przemian kulturowych, w tych konwergencji mediów;
- związki zachodzące między literaturą i innymi obszarami sztuki i kultury w obrębie popkulturowej rzeczywistości.
- mechanizmy i znaczenie ekonomiczne oraz społeczne współczesnych przemian cywilizacyjnych i kulturowych, w tym konwergencji mediów.
Student/ka potrafi:
- interpretować fenomeny kultury popularnej uwzględniając ich kontekst historyczny, społeczny, polityczny, artystyczny oraz ich wpływ na przemiany cywilizacyjne.
Student/ka jest gotów/gotowa do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści;
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczności jej rozwoju;
- uczestnictwa w otaczającym go/ją życiu kulturalnym.
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć mają prawo do dwóch nieobecności. Każda kolejna wymaga zaliczenia podczas konsultacji.
Wykład kończy się testem w postaci pytań otwartych. Podczas zaliczenia niedozwolone jest korzystanie z narzędzi elektronicznych, w tym Sztucznej Inteligencji.
Podczas zajęć oceniana jest aktywność i przygotowanie doń uczestniczek i uczestników.
Ocena wystawiana jest w skali 2 (ocena niedostateczna) – 5! (ocena celująca).
Nakład pracy i punkty ECTS:
suma punktów – 2
uczestnictwo w zajęciach - 1 ECTS
bieżące przygotowanie do zajęć i przygotowanie do zaliczenia - 1 ECTS
Literatura
Wykaz literatury obejmuje podstawową literaturę pomocną do rozumienia kursu. Inne pozycje bibliograficzne będą wskazywane w trakcie zajęć.
E. Baldwin i in., Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007.
T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 20024.
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.
Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, Toruń 2012.
F. Martel, Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie?, Warszawa 2011.
P. Majewski, Rap w służbie narodu. Nacjonalizm i kultura popularna, Warszawa 2021.
D. Muggleton, Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków 2004.
M. Napiórkowski, Kod kapitalizmu, Warszawa 2019.
S. Raynolds, Retromania, Warszawa 2019.
D. Strinatti, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.
T. Żaglewski, Superkultura. Geneza fenomenu superbohaterów, Kraków 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: