Edycja krytyczna 3007-S1A3EK
W trakcie zajęć student poznaje zasady opracowania naukowego powieści, opowiadania, utworu lirycznego, zbiorów dzienników i korespondencji, pozna sposoby edycji tekstu literackiego i naukowego – zarówno dobór odpowiedniej podstawy tekstowej, jak też sposobu opracowania tekstu do wydania.
Studenci poznają różne warianty postępowania z tekstem na wybranych przykładach.
Ćwiczenia są oparte o teksty w języku polskim, szczególnie dwudziestowieczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu tekstologii i edytorstwa (tekst kanoniczny, typy i rodzaje edycji, koniektura, emendacja, typy i rodzaje ingerencji edytorskich, klasyfikacja błędów, typy wydań), umiejętność wskazania przykładów.
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja, analiza i interpretacja.
Składniki oceny końcowej:
- test zaliczeniowy 100%
Sprawdzanie obecności. Możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Literatura
Lektura obowiązkowa
1. R. Loth, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, IBL PAN, Warszawa 2006.
2. Ł. Garbal, Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Lektury uzupełniające
1. K. Górski, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978 (dostępne w Academice: https://academica.edu.pl/reading/readMeta?cid=44414742&uid=40152090)
2. A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2011 (i późn.)
3. B. Ossuchowska, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, „Inicjał’, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: