Warsztaty pisarskie IV (poezja i proza) 3007-S1A2WP4
Podczas warsztatów poetyckich studentki i studenci poznają główne cechy, założenia estetyczne oraz ideowe współczesnego wiersza wywodzącego się z powojennej tradycji awangardowej, m.in. teksty bitników, przedstawicieli nowojorskiej szkoły poezji, „ekstatyczne” wiersze Tomaža Šalamuna. Fascynacja powojenną awangardą stoi u podstaw wielu projektów poetyckich realizowanych przez autorki i autorów polskich po 1989 roku. Zrozumienie artystycznych i intelektualnych źródeł tej tradycji, a także konkretnych rozwiązań formalnych, które w jej obrębie dominują, pozwoli studentkom i studentom świadomie wypracowywać własny idiom pisarski na tle istniejących już w polskiej poezji tendencji.
Jednym z zagadnień poruszanych na zajęciach będą eksperymenty z podmiotowością w wierszu: od mocnego, konfesyjnego „ja” w poezji bitnikowskiej, przez wielogłosowe modele podmiotowości u cummingsa oraz Salamuna, po językowe odpodmiotowienie obecne w niektórych utworach Tomasza Pułki, starającego się językowo realizować Rimbaudowski postulat „rozprężania wszystkich zmysłów”.
Poprzez analizę i interpretację wybranych wierszy oraz szereg praktycznych ćwiczeń studenci nauczą się tworzyć rozbudowane obrazy poetyckie, świadomie budować podmiot mówiący w swoich tekstach, nauczą się też operować jukstapozycjami i śmielej sięgać po eksperymenty syntaktyczne.
Wiersze współczesne – autorstwa: Justyny Bargielskiej, Tamary Bołdak-Janowskiej, Miłosza Biedrzyckiego, Piotra Janickiego, Tomasza Pułki, Roberta Rybickiego, Andrzeja Sosnowskiego.
Wiersze powojenne – autorstwa: Allena Ginsberga, e.e. cummingsa, Franka O’Hary, Tomasa Salamuna.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/student zna i rozumie:
- określone gatunki literackie; posiada wiedzę o ich twórcach i wybranych utworach;
- rozumie, jak określać zjawiska i nurty literackie;
- terminologię wykorzystywaną w interpretacji dzieła literackiego;
Studentka/student potrafi:
- w praktyce – przy pisaniu tekstów oryginalnych, redakcji, korekcie – korzystać z narzędzi teoretycznych i zdobytej wiedzy;
Studentka/student jest gotowa/gotów do:
- krytycznej oceny własnego tekstu (oraz tekstów innych uczestników zajęć) oraz doskonalenia warsztatu pisarskiego.
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć mają prawo do dwóch nieobecności podczas semestru. Każda kolejna wymaga zaliczenia podczas konsultacji.
Studentki i studenci otrzymują jedną końcową ocenę wystawianą na podstawie przedstawionych prac własnych i aktywności podczas zajęć.
Przy pisaniu tekstów własnych zabrania się korzystania z narzędzi Sztucznej Inteligencji.
Ocena wystawiana jest w skali 2 (ocena niedostateczna) – 5! (ocena celująca).
Nakład pracy:
1 ECTS - uczestnictwo w zajęciach
1 ECTS - przygotowanie do zajęć
2 ECTS - przygotowanie tekstów, które stanowią podstawę do wystawienia oceny końcowej
Literatura
Allen Ginsberg, wybrane wiersze
e.e. cummings, wybrane wiersze
Frank O’Hara, wybrane wiersze
W:
O krok od nich, przeł., red. Piotr Sommer, Kraków: Karakter, 2018.
e.e. cummings, 150 wierszy, przeł. Stanisław Barańczak, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1983.
Tomaž Šalamun
W:
Tomaž Šalamun, Wiersze, przeł. Julian Kornhauser; Literatura na Świecie 3/1996 (296).
Tomaž Šalamun, Jabłoń, przeł. Katarina Šalamun-Biedrzycka, Miłosz Biedrzycki, Kraków: Zielona Sowa, 2004.
Tomaž Šalamun, Pora roku, przeł. Miłosz Biedrzycki, Mikołów: Instytut Mikołowski, 2013.
Justyna Bargielska, wybrane wiersze
W:
Justyna Bargielska, Dziecko z darów, Lusowo: Wolno, 2019.
Justyna Bargielska, Wybór stand-upów, Kołobrzeg: Biuro Literackie, 2023.
Tamara Bołdak-Janowska, wybrane wiersze
W:
Tamara Bołdak-Janowska, Hop! Hop! Hop! Traktat o samotności, Wrocław: Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, 2013.
Piotr Janicki, wybrane wiersze
W:
Piotr Janicki, Wyrazy uznania Piotra Yanickiego, Wrocław: Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, 2014.
Piotr Janicki, 13 sztuk, Wrocław: Fundacja na rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, 2016.
NN/Piotr Janicki, Psia książka, Wrocław: J, 2018.
Tomasz Pułka, wybrane wiersze
W:
Tomasz Pułka, Wybieganie z raju (2006–2012), Wrocław: Biuro Literackie, 2017.
Miłosz Biedrzycki, wybrane wiersze
W:
Miłosz Biedrzycki, Porumb, Poznań: WBPiCAK, 2013.
Robert Rybicki, wybrane wiersze
W:
Robert Rybicki, Epifanie i katatonie, Mikołów: Instytut Mikołowski, 2003.
Andrzej Sosnowski, wybrane wiersze
W:
Andrzej Sosnowski, Pozytywki i marienbadki, Wrocław: Biuro Literackie, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: