Wykład monograficzny: Sztuka perswazji i prowadzenia dyskusji 3007-S1A2W2-2
Cykl wykładów poświęconych sztuce perswazji będzie ukierunkowany na retorykę jako jedną z metod badania i tworzenia perswazji. Retoryka jest zarazem systemem idei i zasobem narzędzi do generowania przekazów. Podczas spotkań będziemy analizować niektóre istotne elementy sytemu retorycznego i przyglądać się działaniom perswazyjnym i artefaktom w przestrzeni komunikacyjnej.
Wykład składa się z czterech minicykli:
1. Cykl pierwszy poświęcony jest najstarszej sztuce tworzenia i badania komunikacji, czyli retoryce, która od xx wieku przeżywa swój renesans jako nauka i sztuka użytkowa. Wśród omawianych tematów znajdują się: koncepcje retoryki (od starożytności po współczesność), retoryczne triady, wielcy mistrzowie słowa, krytycy i apologeci retoryki, definicje retoryki, retoryka a inne dyscypliny naukowe, retoryka a inne sztuki słowa: dialektyka i erystyka.
2. Cykl wielcy mówcy – wielkie mowy poświęcony jest analizie przypadków wybitnych mówców i znanych przemówień. Wśród analizowanych tekstów i znanych powszechnie wystąpień znajdą się mowy Martina Luthera Kinga, Johna Kennedy’ego, słynne wystąpienia w Kongresie Lecha Wałęsy i Vaclava Havla, mowy pisane przez znanych speechwriterów. Będziemy też mówić o pisaniu przemówień dla polityków i roli speechwritera w komunikacji politycznej.
3. Cykl krytyka retoryczna jako badanie artefaktów poświęcony jest przedstawieniu kilku metod analizy artefaktów: krytyce metaforycznej, ideologicznej, ethosowej.
4. Cykl gatunki retoryczne poświęcony jest gatunkom dialogowym: debatom (przedwyborczym i konkursowym), negocjacjom i sztuce debatowania.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu przedmiotu student:
Rozumie historyczny rozwój retoryki i jej znaczenie od starożytności po współczesność.
Identyfikuje podstawowe koncepcje retoryczne, takie jak retoryczne triady oraz różnice między retoryką a innymi dyscyplinami naukowymi.
Zna sylwetki i osiągnięcia wielkich mistrzów słowa oraz ich wpływ na rozwój retoryki.
Zna podstawowe metody krytyki retorycznej i ich zastosowanie w analizie artefaktów komunikacyjnych.
Umiejętności
Analizuje znane przemówienia i identyfikuje kluczowe elementy ich perswazyjnej siły.
Stosuje metody krytyki retorycznej do analizy komunikatów i artefaktów w przestrzeni publicznej.
Kompetencje społeczne
Współpracuje efektywnie w grupach dyskusyjnych, szanując różnorodne opinie i podejścia.
Dąży do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności retorycznych poprzez krytyczną analizę własnych i cudzych wystąpień.
Kryteria oceniania
Wykład wsparty prezentacją multimedialną. Częścią wykładu będą dyskusje nad wybranymi zagadnieniami kultury współczesnej. Tematy dyskusji będą każdorazowo wspólnie ustalane przez studentów i prowadzącą.
Metodą weryfikacji efektów uczenia się jest test w formie pytań otwartych.
Zagadnienia do testu zostaną podane na pierwszym spotkaniu.
Literatura
• Encyclopedia of Rhetoric, red. T.O. Sloane, © 2006 Oxford University Press,
• Kennedy G.A., A New History of Classical Rhetoric, Princeton University Press, Princeton, NJ 1994.
• Kennedy G.A., Classical Rhetoric & Its Christian & Secular Tradition from Ancient to Modern Times, University of North Carolina Press, Chapel Hill, NC 1999.
• Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wiedza Powszechna 1998.
• Lausberg H., Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, przekł., oprac. i wstęp A. Gorzkowski, Homini, Bydgoszcz 2002.
• Lichański J.Z., Historia i teoria retoryki, t. 1, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2007.
• Meyer M., Carrilho M.M., Timmermans B., Historia retoryki od Greków do dziś, przeł. Z. Baran, Aletheia, Warszawa 2010.
• O retoryce. Wybrane zagadnienia z teorii literatury, wyboru dokonał J.Z. Lichański, Warszawa 1995.
• Perelman Ch., Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przeł. M. Chomicz, Warszawa 2002.
• Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, P. Wilczek, Warszawa 2008.
• Ziomek J., Retoryka opisowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: