Tekst reklamowy - warsztaty 3007-S1A2TW
Przedmiotem zajęć jest tekst reklamowy rozumiany jako całość wieloznakowa. Podejmowane są zagadnienia tekstu słownego – gramatyki tekstu reklamowego; ale też perswazji wizualnej, audiowizualnej, interaktywnej. Dyskutowane jest zagadnienie sprawczości reklamy i pozycjonowania; narzędzia i mechanizmy perswazyjne w tekstach reklamowych zarówno komercyjnych jak i społecznych oraz politycznych; perswazji semiotycznej, bezpośredniej i zapośredniczonej.
Warsztaty łączą trzy aspekty – aspekt wiedzy na temat tekstu reklamowego, rozumienia jego istoty i zasad jego funkcjonowania w komunikacji marketingowej, społecznej, kulturowej; aspekt analityczno-interpretacyjny, w którym nabyta wiedza, rozumienie konfrontowane są z konkretnymi przypadkami tekstów istniejących; aspekt praktyczny – projektowanie przekazów reklamowych wieloznakowych oraz krytyczna ich ocena (kształtowanie świadomości krytycznej dot. marketingowej skuteczności przekazu, oddziaływania kulturowego).
ZAKRES TEMATÓW:
- Przekaz reklamowy, reklamowanie – cechy, funkcje, miejsca obecności
- Wieloznakowość tekstu reklamowego – perswazja niewerbalna, transsemiotyczna; uzgadnianie semiosfer
- Perswadowanie formą: semiotyka i poetyka reklamy
- Storytelling
- Cechy tekstu słownego: leksyka, frazeologia, gramatyka składnia
- Tekst reklamowy a media(media reklamy, reklama ambientowa)
- Tekst reklamowy w kreowaniu marki zwykłej i marki luksusowej
- Reklamowanie kraju pochodzenia produktu
- Reklama komercyjna a społeczna i polityczna
- Zwiastun (trailer). Reklamowość w kulturze współczesnej
- Slogan – własności. Slogan w dyskursach społecznych
- O retorycznych mechanizmach dominacji w sloganach reklamowych.
- Media reklamy i reklama poza reklamą (np. reklamowy wymiar social news; reklamowanie i media społecznościowe)
- Chwyty reklamowe (np. piękno, erotyka, humor)
- Etyka reklamy - wybrane zagadnienia
FORMA DYDAKTYCZNA
Dominacja warsztatu analityczno--interpretacyjnego i twórczego (projektowanie przekazu reklamowego); dyskusja; projektowanie zespołowe przekazu; dyskusja nad prezentowanym projektem; elementy metody podawczej
W cyklu 2024L:
j.w. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
-zdobywa wiedzę na temat przekazu reklamowego (różnych jego form, mediów, genezy, aspektów etycznych) i rozumie zasady jego funkcjonowania, oddziaływania organizacją warstwy semiotycznej, kompozycją, zabiegami językowymi
- potrafi krytycznie analizować i interpretować cechy przekazu reklamowego w kontekście organizującej go funkcji perswazyjnej i celu, jaki realizuje konkretny tekst reklamowy; oceniać sposoby kreowania marki zwykłej, luksusowej czy wpisującej się w ideę zrównoważonego rozwoju;
- jest gotów do rozpoznawania mechanizmów perswazji, samodzielnego tworzenia tekstu reklamowego w jego wieloznakowej postaci
Kryteria oceniania
Ocena przedstawionego przez uczestników warsztatów projektu przekazu reklamowego (lub kampanii reklamowej) wraz z analizą i oceną zastosowanych narzędzi, określeniem celu, targetu, spodziewanej skuteczności; na ocenę końcową ma też wpływ aktywne intelektualnie uczestnictwo studenta w zajęciach
Udział w zajęciach 30 godz. (1 ECTS)
Przygotowanie do zajęć 30 godz. (1 ECTS)
Opracowanie projektu 30 godzin (1 ECTS)
ad. nieobecności:
1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia
udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
pkt. 17 par. 2, pkt. 5 par. 17, par. 33.
ad. SI:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi
sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Uwaga: prowadzący zastrzega sobie prawo do modyfikacji listy lektur – dostosowywania jej do aktualnych potrzeb studentów
Ewa Szczęsna Poetyka reklamy, Warszawa 2003 (wybór) (lub: E. Szczęsna, Marka w świecie znaków. Semiotyczne i antropologiczne aspekty kreowania marki, w: Zarządzanie silna marką, red. M.K. Witek-Hajduk, Warszawa 2011)
Jerzy Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 1996 (i następne)
Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003 (wybór)
Badanie i projektowanie komunikacji 5, red. Michała Grecha, Annette Siemes, i Mariusza Wszołka, Wrocław 2016 https://www.researchgate.net/profile/Mariusz-Wszolek/publication/311518424_Badanie_i_Projektowanie_Komunikacji_5/links/584a814608ae4a7a6917c3f8/Badanie-i-Projektowanie-Komunikacji-5.pdf#page=57
Andrzej Pitrus, Znaki na sprzedaż, Warszawa 2000
Piotr H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999
Anna Kozłowska, Reklama. Techniki perswazyjne, Warszawa 2011
Marek Kochan, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2002
Jacek Wasilewski, Dominacyjne gatunki mówienia, w tegoż: Retoryka dominacji, Warszawa 2006
Beata Milewicz, Social news, czyli nowa sytuacja komunikacyjna https://compress.edu.pl/e-wydania/item/social-news-czyli-nowa-sytuacja-komunikacyjna
W cyklu 2024L:
j.w. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: