Tekst reklamowy - warsztaty 3007-S1A2TW
Przedmiotem zajęć jest tekst reklamowy rozumiany jako całość wieloznakowa. Podejmowane są zagadnienia tekstu słownego – gramatyki tekstu reklamowego; ale też perswazji wizualnej, audiowizualnej, interaktywnej. Dyskutowane jest zagadnienie sprawczości reklamy i pozycjonowania; narzędzia i mechanizmy perswazyjne w tekstach reklamowych zarówno komercyjnych jak i społecznych oraz politycznych; perswazji semiotycznej, bezpośredniej i zapośredniczonej.
Warsztaty łączą trzy aspekty – aspekt wiedzy na temat tekstu reklamowego, rozumienia jego istoty i zasad jego funkcjonowania w komunikacji marketingowej, społecznej, kulturowej; aspekt analityczno-interpretacyjny, w którym nabyta wiedza, rozumienie konfrontowane są z konkretnymi przypadkami tekstów istniejących; aspekt praktyczny – projektowanie przekazów reklamowych wieloznakowych oraz krytyczna ich ocena (kształtowanie świadomości krytycznej dot. marketingowej skuteczności przekazu, oddziaływania kulturowego).
ZAKRES TEMATÓW:
- Przekaz reklamowy, reklamowanie – cechy, funkcje, miejsca obecności
- Wieloznakowość tekstu reklamowego – perswazja niewerbalna, transsemiotyczna; uzgadnianie semiosfer
- Perswadowanie formą: semiotyka i poetyka reklamy
- Storytelling
- Cechy tekstu słownego: leksyka, frazeologia, gramatyka składnia
- Tekst reklamowy a media(media reklamy, reklama ambientowa)
- Tekst reklamowy w kreowaniu marki zwykłej i marki luksusowej
- Reklamowanie kraju pochodzenia produktu
- Reklama komercyjna a społeczna i polityczna
- Zwiastun (trailer). Reklamowość w kulturze współczesnej
- Slogan – własności. Slogan w dyskursach społecznych
- O retorycznych mechanizmach dominacji w sloganach reklamowych.
- Reklamowy wymiar social news. Interpretacja zjawiska w perspektywie gospodarki uwagi; reklamowanie i media społecznościowe
- Chwyty reklamowe (np. piękno, erotyka, humor)
FORMA DYDAKTYCZNA
Dominacja warsztatu analityczno--interpretacyjnego i twórczego (projektowanie przekazu reklamowego); dyskusja; projektowanie zespołowe przekazu; dyskusja nad prezentowanym projektem; elementy metody podawczej
W cyklu 2023L:
j.w. |
W cyklu 2024L:
j.w. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- wiedza na temat przekazu reklamowego i rozumienie zasad jego funkcjonowania
- umiejętność krytycznego analizowania i interpretowania cech przekazu reklamowego w kontekście organizującej go funkcji perswazyjnej i celu, jaki realizuje konkretny tekst reklamowy
- umiejętność tworzenia tekstu reklamowego w jego wieloznakowej postaci
Kryteria oceniania
Ocena przedstawionego przez uczestników warsztatów projektu przekazu reklamowego (lub kampanii reklamowej) wraz z analizą i oceną zastosowanych narzędzi, określeniem celu, targetu, spodziewanej skuteczności; na ocenę końcową ma też wpływ aktywne intelektualnie uczestnictwo studenta w zajęciach
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Uwaga: prowadzący zastrzega sobie prawo do modyfikacji listy lektur – dostosowywania jej do aktualnych potrzeb studentów
Ewa Szczęsna Poetyka reklamy, Warszawa 2003 (wybór) (lub: E. Szczęsna, Marka w świecie znaków. Semiotyczne i antropologiczne aspekty kreowania marki, w: Zarządzanie silna marką, red. M.K. Witek-Hajduk, Warszawa 2011)
Jerzy Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 1996 (i następne)
Dariusz Doliński, Psychologiczne mechanizmy reklamy, Gdańsk 2003 (wybór)
Badanie i projektowanie komunikacji 5, red. Michała Grecha, Annette Siemes, i Mariusza Wszołka, Wrocław 2016 https://www.researchgate.net/profile/Mariusz-Wszolek/publication/311518424_Badanie_i_Projektowanie_Komunikacji_5/links/584a814608ae4a7a6917c3f8/Badanie-i-Projektowanie-Komunikacji-5.pdf#page=57
Andrzej Pitrus, Znaki na sprzedaż, Warszawa 2000
Piotr H. Lewiński, Retoryka reklamy, Wrocław 1999
Anna Kozłowska, Reklama. Techniki perswazyjne, Warszawa 2011
Marek Kochan, Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2002
Jacek Wasilewski, Dominacyjne gatunki mówienia, w tegoż: Retoryka dominacji, Warszawa 2006
Beata Milewicz, Social news, czyli nowa sytuacja komunikacyjna https://compress.edu.pl/e-wydania/item/social-news-czyli-nowa-sytuacja-komunikacyjna
W cyklu 2023L:
j.w. |
W cyklu 2024L:
j.w. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: