Redakcja i korekta tekstu II 3007-S1A2RK2
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- reguły językowe z zakresu fleksji, składni, słowotwórstwa, słownictwa, stylistyki i in.,
- specyfikę znaków korektorskich.
Student potrafi:
- wykonać redakcję językową tekstów – artykułów, fragmentów książek itp.,
- przeprowadzić czynności adiustacyjne z uwzględnieniem perspektywy czytelników, autora tekstu, obowiązujących norm poprawności językowej oraz zgodnie z przyjętymi zasadami podziału pracy w wydawnictwie,
- uzasadniać własne decyzje z zakresu redakcji językowej lub korekty tekstu.
Student jest gotów do:
- rozumienia podstaw korekty wydawniczej w zależności od specyfiki tekstów,
- efektywnego zorganizowania własnych czynności zawodowych pod presją czasu,
- współpracy z innymi członkami zespołu wydawniczego.
Kryteria oceniania
Ewaluacja proponowanych rozwiązań przebiegająca w trakcie dyskusji nad nimi, przypominająca procedury wykorzystywane na posiedzeniach kolegium redakcyjnego.
Pisemny sprawdzian końcowy, polegający na redakcji wybranego fragmentu tekstu literackiego, naukowego, popularnonaukowego lub publicystycznego.
Dopuszczalne 2 nieobecności.
Wykorzystanie SI tylko za zgodą prowadzącego.
Nakład pracy:
1 ECTS – przygotowanie do zajęć
1 ECTS – aktywny udział w zajęciach
1 ECTS – redakcja tekstu (praca zaliczeniowa)
Literatura
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005.
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, wyd. II, Warszawa 2019.
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005.
Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003.
Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, red. E. Polański, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: