Powroty, reaktywacje, odczytania na nowo. Proseminarium literaturoznawcze 3007-S1A2P-MF
Cykl zajęć podzielony zostanie na trzy bloki: dwa pierwsze służyć będą realizacji celów kształcenia związanych z obszarem wiedzy, ostatni zaś ma dostarczyć metodologicznych kompetencji.
Blok I. Teksty
Wśród obowiązkowych lektur dominować będą utwory szeroko pojętej literatury współczesnej, zarówno polskiej, jak i powszechnej (schyłek XX i XXI wiek), eksplorujące literacką i kulturową tradycję Europy – od czasów mityczno-legendowych po dwudzieste stulecie. Ponadto na liście lektur znajdą się teksty dawniejsze, które odnalazły swoje kontynuacje i reinterpretacje we współczesności. Tak zestawiona literatura przedmiotu ma za zadanie pomóc uczestnikom i uczestniczkom proseminarium przygotować się do pisania prac o charakterze komparatystycznym lecz także do samodzielnego poszukiwania różnorakich kontekstów przydatnych podczas pisania prac innego typu.
Blok II. Konteksty
Wychodząc z założenia, że absolwenci i absolwentki studiów licencjackich mają legitymować się szerokim zakresem wiedzy ogólnej, część zajęć poświęcona zostanie namysłowi nad pozaliterackimi tekstami kultury wiążącymi się na rozmaite sposoby z literaturą podmiotową.
Blok III. Narzędzia
Elementy metodologii wprowadzane będą w sposób praktyczny, przekładalny na realną pracę nad tekstem, bez nadmiernego obciążania uczestników i uczestniczek wiedzą teoretyczną. Fragmenty artykułów o charakterze metodologicznym towarzyszyć będą realnej pracy nad własnym tekstem naukowym.
W cyklu 2024L:
Proseminarium służące przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy licencjackiej, rozumianej jako praca naukowa (badawcza). W związku z tym założeniem, oprócz tekstów literackich - osadzonych w rozlicznych kontekstach - pojawi się namysł metodologiczny oraz zadania i ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności tekstotwórczych. W planie zajęć znajdzie się także miejsce dla technicznych elementów nauki o literaturze takich jak tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów treści, indeksów. Wśród tekstów literackich znajdą się utwory przynależące do rozmaitych nisz genologicznych a także formy synkretyczne. Tak zaplanowane zestawienie lektur ma na celu ukazanie różnorodnych możliwości pracy badawczej z tekstem literackim a także innymi tekstami kultury. Rozwiązania metodologiczne wprowadzane będą w oparciu o narzędzi wypracowane przez komparatystykę literacką, antropologię literatury, antropologię kultury, estetykę recepcji.
|
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Osoba studiująca zna i rozumie:
- zasady komponowania pracy dyplomowej;
- istotne fakty na temat literatury i kultury współczesnej, zarówno polskiej, jak i powszechnej na wielu obszarach genologicznych: mit, legenda, powieść, opowiadanie, reportaż i in.
Osoba studiująca potrafi:
- posłużyć się kompetencjami tekstotwórczymi w zakresie tworzenia pracy naukowej (badawczej) dotyczącej tekstów literackich oraz ich kontekstów z rozmaitych zakresów kultury;
- korzystać z umiejętności warsztatowych, tj.: tworzenia przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów rzeczy, indeksów i in.;
- rozwijać swoje umiejętności badawcze w zakresie tematyki zajęć.
Osoba studiująca jest gotowa do:
- samodzielnego rozwijania i oceny swoich umiejętności w zakresie problematyki zajęć.
Kryteria oceniania
I. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności);
II. Aktywność w trakcie zajęć - w tym wykonywanie pisemnych zadań;
III. Sprawdzian pisemny w formie pytań otwartych.
Ad. I:
1. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
2. Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia z zajęć.
3. Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia
udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
4. Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 5 par. 17,
c. par. 33.
Regulacje dotyczące zastosowania narzędzi SZTUCZNEJ INTELIGENCJI:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać
z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi
sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w
języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w
sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Nakład pracy:
1 ECTS – przygotowanie do zajęć
1 ECTS – aktywny udział w zajęciach
1 ECTS – przygotowanie do testu zaliczeniowego
Praktyki zawodowe
Brak praktyk zawodowych.
Literatura
Zob.: informacje o zajęciach w cyklu 2022/2023.
W cyklu 2024L:
Literatura podmiotu: Jaume Cabre, Kiedy zapada mrok, Warszawa 2019 (wybrane opowiadania); Roger Lancelyn Green, Mity skandynawskie, dowolne wydanie (wybrane fragmenty); Andrea Lundgren, Fauna Północy, Warszawa 2020 (wybrane opowiadanie); Justyna Kopińska, Polska odwraca oczy, Warszawa 2016; Wojciech Tochman, Bóg zapłać, Wołowiec 2014 (reportaże: Mojżeszowy krzak i Amen); Olga Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Kraków 2018 (wybrane opowiadania); Literatura przedmiotu (wybrane fragmenty): Harold Bloom, Jak czytać i po co?, Warszawa 2019; Antoine Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, Gdańsk 2010; Edward Kasperski, Metody i metodologia, (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki, Warszawa 2017 ; -- |
Uwagi
W cyklu 2024L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: