Powroty, reaktywacje, odczytania na nowo. Proseminarium literaturoznawcze 3007-S1A2P-MF
Cykl zajęć podzielony zostanie na trzy bloki: dwa pierwsze służyć będą realizacji celów kształcenia związanych z obszarem wiedzy, ostatni zaś ma dostarczyć metodologicznych kompetencji.
Blok I. Teksty
Wśród obowiązkowych lektur dominować będą utwory szeroko pojętej literatury współczesnej, zarówno polskiej, jak i powszechnej (schyłek XX i XXI wiek), eksplorujące literacką i kulturową tradycję Europy – od czasów mityczno-legendowych po dwudzieste stulecie. Ponadto na liście lektur znajdą się teksty dawniejsze, które odnalazły swoje kontynuacje i reinterpretacje we współczesności. Tak zestawiona literatura przedmiotu ma za zadanie pomóc uczestnikom i uczestniczkom proseminarium przygotować się do pisania prac o charakterze komparatystycznym lecz także do samodzielnego poszukiwania różnorakich kontekstów przydatnych podczas pisania prac innego typu.
Blok II. Konteksty
Wychodząc z założenia, że absolwenci i absolwentki studiów licencjackich mają legitymować się szerokim zakresem wiedzy ogólnej, część zajęć poświęcona zostanie namysłowi nad pozaliterackimi tekstami kultury wiążącymi się na rozmaite sposoby z literaturą podmiotową.
Blok III. Narzędzia
Elementy metodologii wprowadzane będą w sposób praktyczny, przekładalny na realną pracę nad tekstem, bez nadmiernego obciążania uczestników i uczestniczek wiedzą teoretyczną. Fragmenty artykułów o charakterze metodologicznym towarzyszyć będą realnej pracy nad własnym tekstem naukowym.
W cyklu 2023L:
Proseminarium służące przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy licencjackiej, rozumianej jako praca naukowa (badawcza). W związku z tym założeniem, oprócz tekstów literackich - osadzonych w rozlicznych kontekstach - pojawi się namysł metodologiczny oraz zadania i ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności tekstotwórczych. W planie zajęć znajdzie się także miejsce dla technicznych elementów nauki o literaturze takich jak tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów treści, indeksów. Wśród tekstów literackich znajdą się utwory przynależące do rozmaitych nisz genologicznych a także formy synkretyczne. Tak zaplanowane zestawienie lektur ma na celu ukazanie różnorodnych możliwości pracy badawczej z tekstem literackim a także innymi tekstami kultury. Rozwiązania metodologiczne wprowadzane będą w oparciu o narzędzi wypracowane przez komparatystykę literacką, antropologię literatury, antropologię kultury, estetykę recepcji.
|
W cyklu 2024L:
Proseminarium służące przygotowaniu studentów i studentek do napisania pracy licencjackiej, rozumianej jako praca naukowa (badawcza). W związku z tym założeniem, oprócz tekstów literackich - osadzonych w rozlicznych kontekstach - pojawi się namysł metodologiczny oraz zadania i ćwiczenia służące doskonaleniu umiejętności tekstotwórczych. W planie zajęć znajdzie się także miejsce dla technicznych elementów nauki o literaturze takich jak tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów treści, indeksów. Wśród tekstów literackich znajdą się utwory przynależące do rozmaitych nisz genologicznych a także formy synkretyczne. Tak zaplanowane zestawienie lektur ma na celu ukazanie różnorodnych możliwości pracy badawczej z tekstem literackim a także innymi tekstami kultury. Rozwiązania metodologiczne wprowadzane będą w oparciu o narzędzi wypracowane przez komparatystykę literacką, antropologię literatury, antropologię kultury, estetykę recepcji.
|
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Osoby uczestniczące w seminarium poszerzą wiedzę na temat literatury i kultury współczesnej, zarówno polskiej, jak i współczesnej na wielu obszarach genologicznych: mit, legenda, powieść, opowiadanie, reportaż i in.
Umiejętności i kompetencje:
Uczestnicy i uczestniczki proseminarium zdobędą kompetencje tekstotwórcze w zakresie tworzenia pracy naukowej (badawczej) dotyczącej tekstów literackich oraz ich kontekstów z rozmaitych zakresów kultury. Efektem pracy będzie też zdobycie lub rozwinięcie umiejętności warsztatowych, tj.: tworzenie przypisów i odsyłaczy, zestawień bibliograficznych, spisów rzeczy, indeksów i in.
Kryteria oceniania
1. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności);
2. Aktywność w trakcie zajęć - w tym wykonywanie pisemnych zadań;
3. Sprawdzian pisemny w formie pytań otwartych.
Praktyki zawodowe
Brak praktyk zawodowych.
Literatura
Zob.: informacje o zajęciach w cyklu 2022/2023.
W cyklu 2023L:
Literatura podmiotu: Jaume Cabre, Kiedy zapada mrok, Warszawa 2019 (wybrane opowiadania); Roger Lancelyn Green, Mity skandynawskie, dowolne wydanie (wybrane fragmenty); Andrea Lundgren, Fauna Północy, Warszawa 2020 (wybrane opowiadanie); Justyna Kopińska, Polska odwraca oczy, Warszawa 2016; Wojciech Tochman, Bóg zapłać, Wołowiec 2014 (reportaże: Mojżeszowy krzak i Amen); Olga Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Kraków 2018 (wybrane opowiadania); Literatura przedmiotu (wybrane fragmenty): Harold Bloom, Jak czytać i po co?, Warszawa 2019; Antoine Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, Gdańsk 2010; Edward Kasperski, Metody i metodologia, (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki, Warszawa 2017 ; -- |
W cyklu 2024L:
Literatura podmiotu: Jaume Cabre, Kiedy zapada mrok, Warszawa 2019 (wybrane opowiadania); Roger Lancelyn Green, Mity skandynawskie, dowolne wydanie (wybrane fragmenty); Andrea Lundgren, Fauna Północy, Warszawa 2020 (wybrane opowiadanie); Justyna Kopińska, Polska odwraca oczy, Warszawa 2016; Wojciech Tochman, Bóg zapłać, Wołowiec 2014 (reportaże: Mojżeszowy krzak i Amen); Olga Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Kraków 2018 (wybrane opowiadania); Literatura przedmiotu (wybrane fragmenty): Harold Bloom, Jak czytać i po co?, Warszawa 2019; Antoine Compagnon, Demon teorii. Literatura a zdrowy rozsądek, Gdańsk 2010; Edward Kasperski, Metody i metodologia, (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki, Warszawa 2017 ; -- |
Uwagi
W cyklu 2023L:
- |
W cyklu 2024L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: