Etyka słowa 3007-S1A2ES
1. Teoretyczne podstawy etyki słowa.
2. Na jakich podstawach opierają się etyczne zasady komunikacji?
3. Nieetyczne zabiegi o charakterze redukującym (etykietyzacja, stygmatyzacja, stereotypizacja, dehumanizacja).
4. Język jako narzędzie walki i władzy. Pogarda, dyskryminacja, wykluczenie.
5. Przemoc w komunikacji. Mowa nienawiści i hejt. Różnice między potocznym i naukowym rozumieniem pojęć.
6. Unieważnianie, wykluczanie, dyskryminacja. Język wrażliwy na płeć. Jak nazywać w sposób niedyskryminujący osoby LGBT? Jak powinniśmy mówić o osobach czarnoskórych i osobach odmiennych etnicznie? Krzywdzące stereotypy narodowe utrwalone w języku (Cygan, Żyd itp.). Dlaczego stereotypy są niebezpieczne?
7. Jak mówić o grupach ludzi społecznie słabszych? Etyczna komunikacja z seniorami (ageizm i elderspeak). Dobre praktyki w dyskursie dotyczącym osób z niepełnosprawnościami (w tym z niepełnosprawnością intelektualną).
8. Manipulacja językowa. Nowomowa. Etyka słowa we współczesnym polskim dyskursie publicznym.
9. Językowe środki manipulacji. Zabiegi semantyczne wpływające na jakość dyskursu. Wyrazy o rozmytym znaczeniu lub różnoznaczne (demokracja, tolerancja, wolność, sprawiedliwość, patriotyzm). Semantyczne zniekształcenia znaczeń. Konotacje leksykalne w wyrazach pospolitych i nazwach własnych. Konsekwencje zastosowania wyrazu z szeregu synonimicznego. Wyrazy (formy), których nie wszyscy używamy − wyrazy (formy) o ograniczonym zasięgu społecznym (np. pokoleniowym, środowiskowym, regionalnym).
10. Prawda w komunikacji i związane z nią etosy. Zjawisko postprawdy i fake newsy.
11. Komunikacja empatyczna – słuchanie empatyczne i sygnały akceptacji. Casus: komunikacji lekarza z pacjentem. Twoje słowa – moje uczucia.
12. Język jako narzędzie kreowania (lub niwelowania) dystansu między uczestnikami komunikacji. Wyrazy potoczne w tekście − narzędzie budowania wspólnoty czy jej niszczenia? Wulgaryzmy i ich możliwe funkcje w komunikacji. Granice wolności słowa.
13. Językowe i tekstowe środki wartościowania (leksyka, metafory wartościujące, morfologia, składnia).
14. Etykieta językowa jako deklaracja poszanowania norm etycznych. Współczesne zmiany etykietalne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA Student/ka wie i rozumie:
- na czym polega użycie nieetycznych zabiegów komunikacyjnych i wyrządzona przez nie krzywda;
- ważność stosowania reguł etycznych w komunikacji. Zna reguły etycznej komunikacji społecznej i międzyludzkiej.
UMIEJĘTNOŚCI Student/ka potrafi:
- stosować reguły komunikacji partnerskiej (bez przemocy i dyskryminacji) oraz odpowiednio zareagować, kiedy ktoś nie zachowuje takich reguł.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student/ka jest gotów/gotowa do:
- przyjęcia postawy wrażliwej na manipulację, przemoc komunikacyjną, wykluczanie, pogardę i dyskryminację;
- właściwej rekacji w sytuacji krzywdy wyrządzanej słowem, obrazem i gestem.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny (na poziomie co najmniej 60%).
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Nakład pracy studenta:
- udział w wykładzie 30 godzin 1 ECTS,
- lektura wskazanych tekstów 30 godzin 1 ECTS,
- prace własne - analiza przykładów 30 godzin 1 ECTS,
- przygotowanie do egzaminu 30 godzin 1 ECTS.
Korzystanie z narzędzi SI jest niedozwolone.
Literatura
Adaszek-Waliszczak M., 2014, Psy, wilki, gęsi, nutrie… o leksyce zwierzęcej w języku polityki, „Poradnik Językowy”, z. 1., s. 71–80.
Antas J., 2000, O kłamstwie i kłamaniu. Studium semantyczno-pragmatyczne, Kraków.
Bańko M., 2021, Linde-Usiekniewicz J., Łaziński M., Rekomendacje dotyczące języka niedyskryminującego na Uniwersytecie Warszawskim, http://historia.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/05/rekomendacje-dotyczace-jezyka-niedyskryminujacego-na-uniwersytecie-warszawskim.pdf
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Nowosad-Bakalarczyk M., Puzynina J. (red.), 2017, Etyka słowa: wybór opracowań, Lublin.
Benenowska I.,, Morzyńska-Wrzosek B., ” 2016, O „robaczywych” słowach, czyli nieetycznych zachowaniach językowych w mediach, „Conversatoria Linguistica; X (X), s. 25-40.
Bralczyk J., 2004, Manipulacja językowa, [w:] Z. Bauer i E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków.
Butler J., 2010, Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywu, tłum. A. Ostolski, Warszawa.
Cegieła A., 2012, Retoryka pogardy w polskim dyskursie publicznym, „Poradnik Językowy”, z. 9, s. 14–25.
Cegieła A., 2013, Słowa niebezpieczne i niepożądane w przestrzeni społecznej. Etyka a poprawność polityczna, „Poradnik Językowy”, z. 10, s. 57–70.
Cegieła A., 2014, Czym jest mowa nienawiści, „Poradnik Językowy”, z. 1, s. 7-17.
Cegieła A., 2014, Etyka słowa w dyskursie publicznym, [w:] Słowo we współczesnych dyskursach, red. B. Kudra, K. Jachimowska, E, Szkudlarek-Śmiechowicz, Łódź, s. 23-34.
Cegieła A., 2014, Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa.
Cegieła A., Kuciński P., Polokowska L., 2014, Studia z etyki słowa, Warszawa.
Diouf M., Igiehon A., Karamalla N., Rasolomampionona D., Średziński P., 2011, Jak mówić i pisać o Afryce; https://afryka.org/batory/poradnik.pdf.
Galasiński D., brw., Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością?, https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/0/477_01-Dariusz_Galasinski.pdf
Głowiński M., 1990, Nowomowa po polsku, Warszawa.
Głowiński M., 2007, Retoryka nienawiści, „Nauka” nr 2, s. 19‒27.
Głowiński M., 2009, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków,
Grzegorczykowa R., 1991, Obelga jako akt mowy”, „Poradnik Językowy”, nr 5–6, s. 193–200.
Habrajska G. (red.), 2018, Etyka w komunikacji, Łódź.
Kamińska-Szmaj I., 2001, Słowa na wolności. Język polityki po 1989 roku, wypowiedzi, dowcip polityczny, słownik inwektyw, Wrocław.
Karwat M., 2006, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa.
Klemperer V., 1983, LTI. (Lingua Tertii Imperii – Język Trzeciej Rzeszy). Notatnik filologa, tłum. J. Zychowicz, Kraków.
Kochan M., 2005, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków.
Kołodziejek E., 1994, Walka na słowa. O perswazji i innych chwytach we współczesnych wystąpieniach sejmowych, [w:] I. Iwasiów, J. Madejski (red.), Rozgrywanie światów. Formy perswazji w kulturze współczesnej, Szczecin.
Kowalski S., Tulli M., 2003, Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści, Warszawa.
Łaziński M., 2014, Jeszcze o słowie Murzyn i o stereotypach. Po lekturze artykułu Margaret Ohii„Mechanizmy dyskryminacji rasowej w systemie języka polskiego”, „Przegląd Humanistyczny”, nr 5(446), s. 121–141.
Ohia M., 2013, Mechanizmy dyskryminacji rasowej w systemie języka polskiego, „Przegląd Humanistyczny” nr 5, s. 93¬105.
Ohia-Nowak M., 2020, Słowo „Murzyn” jako perlokucyjny akt mowy, „Przegląd Kulturoznawczy” n 3 (45), s. 195–212.
Parlak D., 2017, Specyfika mowy dyskryminującej używanej wobec osób starszych, Warszawa; https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/D%20Parlak%20elderspeak%20do%20publikacji.pdf .
Parlak D., 2000, Komunikacja z ludźmi starszymi w ramach relacji opiekuńczo-terapeutycznych, w: A. Panek, Z. Szarota (red.) Zrozumieć starość Kraków, s. 39‒
Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław.
Piotrowicz A. , Witaszek-Samborsk M., Skibski K. (red.), Etyka i etykieta językowa, Poznań 2012.
Poradnik: Jak mówić o grupach narażonych na dyskryminację, we współpracy merytorycznej z prof. dr hab. Ewą Kołodziejek oraz pod patronatem Rady Języka Polskiego i Rzecznika Praw Obywatelskich, https://etykajezyka.pl/
Puzynina J., Pajdzińska A., 1996, Etyka słowa, [w:] miodek J., O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny, Wrocław, s. 35-45.
Sobczak B., 2020, Oblicza agresji językowej w dyskursie publicznym. Próba uporządkowania pojęć, pdf (Kampania RJP: TY MÓWISZ ‒ JA CZUJĘ. Dobre słowo, lepszy świat).
Sobczak B., Zgółkowa H. (red.), 2009, Retoryka i etyka, Poznań.
Szpyra-Kozłowska J., 2021, Nianiek, ministra i japonki. Eseje o języku i płci, Kraków.
Taras B., 2013, Agresja. Studium semantyczno-pragmatyczne, Rzeszów.
Thom F., 1990, Drewniany język, przeł. I. Bielicka, Warszawa.
Tischner J., 2000, Myślenie według wartości, Kraków.
Wieczorek K.A., 2006, Argumenty "ad hominem": ich rodzaje oraz sposoby oceny, „Folia Philosophica” 24, s. 189-210.
Wiśniewski M., Hansen K., Bilewicz M., Świderska A., 2016, Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych, Warszawa.
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2016, Zachowania komunikacyjne nieetyczne (w poszukiwaniu kryteriów językowych), w: Donum amicitiae. Księga jubileuszowa ofiarowana Pani Profesor Ewie Kołodziejek, red. J. Ignatowicz-Skowrońska, R. Sidorowicz, Szczecin, s.281-291.
Zemszał P., 2009, Czy kłamstwo jest manipulacją? O pojęciu manipulacji i związanych z nim problemach, [w:] M. Skarżyński, A. Czelakowska (red.), Język z różnych stron widziany, Kraków, s. 149-156.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: