Zasady ortografii i interpunkcji 3007-S1A1ZO
Zagadnienia
Wprowadzenie: Czy polska pisownia jest trudna?
Ortografia: Pisownia wielką i małą literą. Pisownia łączna i rozdzielna.
Skróty. Skrótowce oraz wyrazy pochodne (ortografia i interpunkcja).
Interpunkcja: Interpunkcja w zdaniu pojedynczym (porównania, dopowiedzenia, wtrącenia – wołacze; modulanty). Interpunkcja w zdaniu złożonym współrzędnie i podrzędnie. Dwukropek, myślnik (pauza), półpauza. Cudzysłów. Kropka po liczebnikach porządkowych. Wyliczenia. Interpunkcja w podpisach pod ilustracjami. Interpunkcja w formułach powitania i pożegnania. Interpunkcja w listach (prywatnych i urzędowych): nagłówek i zakończenie. Najważniejsze znaki nieliterowe: łącznik (dywiz), ukośnik, apostrof, spacja.
Nazwy geograficzne i wyrazy pochodne: pisownia i odmiana
Nazwiska: pisownia, tworzenie i odmiana.
|
W cyklu 2025L:
Na każdy ĆWICZENIOWY BLOK TEMATYCZNY poświęcimy kilkoro zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2025L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/ka zna
- zasady interpunkcyjne i ortograficzne dotyczące polszczyzny,
- zasady dotyczące ortografii i interpunkcji na stronach tytułowych publikacji,
- zasady tworzenia wyrazów pochodnych od nazw własnych,
- paradygmaty fleksyjne odmiany imion i nazwisk polskich i obcych, zasady ich zapisu oraz rozumie, jak je zastosować w praktyce,
- metody tworzenia skrótów i skrótowców,
- typowe (częste) błędy interpunkcyjne i ortograficzne;
UMIEJĘTNOŚCI
Student/ka potrafi
- zapisać tekst zgodnie z obowiązującymi zasadami ortografii i interpunkcji,
- poprawić tekst zgodnie z zasadami pisowni polskiej,
- wskazać miejsca dyskusyjne w zasadach polskiej interpunkcji i ortografii,
-odmieniać nazwy własne i wyrazy zapożyczone oraz poprawnie je zapisać,
- posługiwać się skrótami i skrótowcami,
- odróżnić celowe innowacje od błędów językowych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student/ka jest gotów/gotowa
- przekazywać wiedzę i umiejętności dotyczące zasad polskiej ortografii i interpunkcji oraz zasad odmiany nazw własnych,
- dbać o językowy kształt tekstu,
- ukazywać rolę tradycji i konwencji w zakresie ortografii i odmiany nazw własnych.
- zastosować wiedzę i umiejętności we własnej praktyce pisarskiej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wszystkich prac domowych (z wykorzystaniem Classroom Google lub platformy Kampus) oraz sprawdzianów (na poziomie co najmniej 60%). Zaliczenie końcowego sprawdzianu (na poziomie co najmniej 60%) . Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Rozkład pracy studenta:
udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS)
przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia: 30 godzin (1 ECTS)
wykonywanie zadań, prac, testów i innych aktywności: 30 godzin (1 ECTS).
Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do wykonywania zadań i prac, ich korekty i redakcji.
Literatura
Bańko M. (red.) Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2022, s. 124-148; 349-518.
Karpowicz T., Ortografia i interpunkcja w praktyce wydawniczej, Warszawa 2011.
Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
Łuczyński E. Współczesna interpunkcja polska, Gdańsk 1999.
Müldner-NieckowskiI P., Wielki słownik skrótów i skrótowców, Wrocław 2007.
Podracki J., Słownik interpunkcyjny języka polskiego z zasadami przestankowania PWN, Warszawa 2022.
Polański E., Szopa M., Dereń E., Poradnik interpunkcyjny , Katowice 2010.
Zasady ortografii i interpunkcji polskiej, https://rjp.pan.pl/app/uploads/2025/11/2-zalacznik-do-komunikatu-11-25-wersja-jednolita.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: