Zasady ortografii i interpunkcji 3007-S1A1ZO
1. Natura polskiej interpunkcji. Związek interpunkcji ze składnią.
2. Zasady interpunkcyjne obligatoryjne i fakultatywne.
3. Funkcje różnych znaków interpunkcyjnych.
4. Sekwencje znaków interpunkcyjnych.
5. Interpunkcja w wypowiedzeniu pojedynczym i złożonym. Trudne konteksty składniowe dla użycia przecinka.
6. Znaki nieinterpunkcyjne (apostrof, łącznik, ukośnik, spacja)
7. Pisownia inicjałów.
8. Pisownia skrótów, pisownia i fleksja skrótowców oraz wyrazów derywowanych od skrótowców.
9. Interpunkcja w wyliczeniach oraz w podpisach pod ilustracjami
10. Mała i wielka litera.
11. Pisownia łączna i rozdzielna.
12. Ortograficzne i fleksyjne problemy związane z nazwami własnymi (nazwiska, nazwy geograficzne, nazwy mieszkańców, przymiotniki tworzone od nazw miejscowych).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student/ka zna
- zasady interpunkcyjne i ortograficzne dotyczące polszczyzny,
- zasady dotyczące ortografii i interpunkcji na stronach tytułowych publikacji,
- zasady tworzenia wyrazów pochodnych od nazw własnych,
- paradygmaty fleksyjne odmiany imion i nazwisk polskich i obcych, zasady ich zapisu oraz rozumie, jak je zastosować w praktyce,
- metody tworzenia skrótów i skrótowców,
- typowe (częste) błędy interpunkcyjne i ortograficzne;
UMIEJĘTNOŚCI
Student/ka potrafi
- zapisać tekst zgodnie z obowiązującymi zasadami ortografii i interpunkcji,
- poprawić tekst zgodnie z zasadami pisowni polskiej,
- wskazać miejsca dyskusyjne w zasadach polskiej interpunkcji i ortografii,
-odmieniać nazwy własne i wyrazy zapożyczone oraz poprawnie je zapisać,
- posługiwać się skrótami i skrótowcami,
- odróżnić celowe innowacje od błędów językowych;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student/ka jest gotów/gotowa
- przekazywać wiedzę i umiejętności dotyczące zasad polskiej ortografii i interpunkcji oraz zasad odmiany nazw własnych,
- dbać o językowy kształt tekstu,
- ukazywać rolę tradycji i konwencji w zakresie ortografii i odmiany nazw własnych.
- zastosować wiedzę i umiejętności we własnej praktyce pisarskiej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wszystkich prac domowych (z wykorzystaniem Classroom Google lub platformy Kampus) oraz sprawdzianów (na poziomie co najmniej 60%). Zaliczenie końcowego sprawdzianu (na poziomie co najmniej 60%) . Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Rozkład pracy studenta:
udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS)
przygotowanie do ćwiczeń i zaliczenia: 30 godzin (1 ECTS)
wykonywanie zadań, prac, testów i innych aktywności: 30 godzin (1 ECTS).
Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do wykonywania zadań i prac, ich korekty i redakcji.
Literatura
Bańko M. (red.) Polszczyzna na co dzień, Warszawa 2022, s. 124-148; 349-518.
Karpowicz T., Ortografia i interpunkcja w praktyce wydawniczej, Warszawa 2011.
Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
Łuczyński E. Współczesna interpunkcja polska, Gdańsk 1999.
Müldner-NieckowskiI P., Wielki słownik skrótów i skrótowców, Wrocław 2007.
Podracki J., Słownik interpunkcyjny języka polskiego z zasadami przestankowania PWN, Warszawa 2022.
Polański E., Szopa M., Dereń E., Poradnik interpunkcyjny , Katowice 2010.
Zasady pisowni i interpunkcji https://sjp.pwn.pl/zasady/;713485.html
+artykuły i książki zalecone przez prowadzącego zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: