Wykład monograficzny: Tradycje romantyczne w sztuce i literaturze 3007-S1A1W1-2
Celem wykładu jest prezentacja najważniejszych zjawisk literatury i sztuki polskiego romantyzmu oraz prześledzenie recepcji tradycji romantycznej w szeroko pojętej kulturze II połowy XIX, XX i początku XXI wieku. Chronologiczny porządek wykładu służy uświadomieniu słuchaczom, jakim fluktuacjom i przekształceniom podlegała tradycja romantyczna w kolejnych formacjach kulturowych i jakie strategie dialogu z romantyzmem podejmowano na przestrzeni niemalże dwustu lat. Przegląd tych strategii, rozpiętych między negacją i afirmacją, służy zarówno dowiedzeniu że paradygmat romantyczny do dzisiejszego dnia pozostaje najsilniejszym polskim kodem tożsamościowym, jak i tego, że wiąże się z nim najwięcej nieporozumień interpretacyjnych. W strukturze wykładu rolę leitmotivu będzie odgrywała Dziadów cz. III Adama Mickiewicza – modelowy dramat polskiego romantyzmu, traktowany, na prawach pars pro toto, jako jego emblemat. Wykład podsumuje refleksja nad funkcjonowaniem romantyzmu w dyskursach politycznych i publicznej logosferze po 1989 roku.
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza dotycząca najważniejszych utworów, prądów i konwencji polskiego romantyzmu, tradycji romantycznej i jej recepcji w kulturze kolejnych epok.
Umiejętności analizowania i krytycznej lektury tekstów romantycznych i nawiązań do nich w kulturze II połowy XIX, XX i pierwszych dekadach XXI wieku;
Kompetencje w zakresie definiowania wybranych pojęć z zakresu literatury i kultury romantycznej, rozpoznawania zjawisk i kategorii estetycznych znamionujących literaturę romantyzmu i łączenia ich z odpowiednimi kontekstami kulturowymi.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), przygotowania do zajęć i napisania krótkiej pracy (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na wykładzie
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane.
Literatura
Literatura (wybór)
A. Jackiewicz, „Niebezpieczne związki literatury i filmu”, Warszawa 1977.
M. Janion, „Gorączka romantyczna”, Warszawa 1975.
M. Janion, „Do Europy - tak, ale razem z naszymi umarłymi”, Warszawa 2000.
K. Kopczyński, „Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym”, Kraków 2021.
D. Kosiński, „Polski teatr przemiany”, Wrocław 2007.
D. Kosiński, „Teatra polskie. Rok katastrofy”, Warszawa 2013.
J. Krakowska, „Wspólnota niepotrzebna”, „Dialog” 2018, nr 2.
Z. Majchrowski, „Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza”, Gdańsk 1999.
Z. Majchrowski, „Krypta Gustawa”, Warszawa 2021.
M. Masłowski, „Gest, symbol i rytuały polskiego teatru romantycznego”, Warszawa 1998.
„Romantyzm w lustrze postmodernizmu”, red. M. Kuziak, Warszawa 2014.
M. Piwińska, „Legenda romantyczna i szydercy”, Warszawa 1973.
T. Plata, „Pośmiertne życie romantyzmu”, Warszawa 2017.
J. Skuczyński, „«Gdy idą między żywych duchy..»: Dziady i «Dziady» w dramacie polskim XIX i XX wieku”, Toruń 2005.
W cyklu 2023Z:
Literatura (wybór) A. Jackiewicz, „Niebezpieczne związki literatury i filmu”, Warszawa 1977. M. Janion, „Gorączka romantyczna”, Warszawa 1975. M. Janion, „Do Europy - tak, ale razem z naszymi umarłymi”, Warszawa 2000. K. Kopczyński, „Paradygmat polskiego romantyzmu w uniwersum filmowym”, Kraków 2021. D. Kosiński, „Polski teatr przemiany”, Wrocław 2007. D. Kosiński, „Teatra polskie. Rok katastrofy”, Warszawa 2013. J. Krakowska, „Wspólnota niepotrzebna”, „Dialog” 2018, nr 2. Z. Majchrowski, „Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza”, Gdańsk 1999. Z. Majchrowski, „Krypta Gustawa”, Warszawa 2021. M. Masłowski, „Gest, symbol i rytuały polskiego teatru romantycznego”, Warszawa 1998. „Romantyzm w lustrze postmodernizmu”, red. M. Kuziak, Warszawa 2014. M. Piwińska, „Legenda romantyczna i szydercy”, Warszawa 1973. T. Plata, „Pośmiertne życie romantyzmu”, Warszawa 2017. J. Skuczyński, „«Gdy idą między żywych duchy..»: Dziady i «Dziady» w dramacie polskim XIX i XX wieku”, Toruń 2005. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: