Krytyka literacka – warsztaty I 3007-S1A1KL1
Przeciętna długość życia książki nie jest współcześnie imponująco długa.
Szansę na jego przedłużenie daje krytyka literacka. Tym samym to ona również zatrzymuje na chwilę rozpędzoną maszynkę rynkowej konsumpcji literatury, by, na moment przystanąwszy, uważniej przyjrzeć się dziełom literackim.
Punktem wyjścia naszych zajęć będzie przegląd najważniejszych polskich dyskusji krytycznoliterackich ostatniego czasu, krążących przede wszystkim wokół zjawisk takich, jak patografie, autoetnografie oraz cyfrowa rewolucja technologiczna jako wyzwanie dla literatury. Za każdym razem materiału dostarczy nam najściślej rozumiana proza najnowsza. Horyzont aktualności będzie domykał się mniej więcej na przestrzeni ostatniego roku. Porozmawiamy o specyfice krytyki w mediach cyfrowych, o różnicach między krytyką a marketingiem oraz o możliwościach (lub niemożliwościach) krytyki afirmatywnej.
Podstawowym celem zajęć pozostaje jednak wymiar praktyczny, a zatem dostarczenie uczestnikom narzędzi niezbędnych do przygotowania własnych tekstów krytycznoliterackich – polemiki, eseju lub recenzji wybranego dzieła z zakresu najnowszej polskiej prozy. W trakcie naszych spotkań osoby biorące udział w warsztacie będą prezentować własne próbki krytycznoliterackie.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA. Student/ka zna i rozumie:
- problematykę najważniejszych współczesnych dyskusji krytycznoliterackich oraz rodzaje tekstów krytycznych.
UMIEJĘTNOŚCI. Student/ka potrafi:
-tworzyć własne teksty krytycznoliterackie oraz inne teksty publicystyczne i użytkowe,
-wydawać opinie na temat tekstów literackich oraz podeprzeć je odpowiednią argumentacją.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Student/ka jest gotów/gotowa do:
- otwartości na oceny i opinie na temat własnych tekstów,
- zauważenia wpływu humanistyki na kształt relacji społecznych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie własnego tekstu krytycznoliterackiego oraz aktywność podczas zajęć.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków udokumentowanych, np. zwolnieniem lekarskim) – nie ma możliwości zaliczenia zajęć. Usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione.
Korzystanie z narzędzi SI dozwolone jest tylko za zgodą prowadzącego i na zasadach ustalonych z prowadzącym.
Nakład pracy:
- udział w ćwiczeniach: 30 godzin (1 ECTS),
- przygotowanie do ćwiczeń: 30 godzin (1 ECTS),
- przygotowanie pracy zaliczeniowej: 60 godzin (2 ECTS).
Literatura
[Lista zostanie uzupełniona zgodnie z preferencjami literackimi uczestników]
M. Bełza, To nie jest powieść, „Kultura Liberalna”
M. Jakubowiak, Czy możemy się już nie kłócić?, „Dwutygodnik”
A. Wrotz, Czy bohater polskiej powieści kupił już sobie komputer?, „Dwutygodnik”
A. Tosiek, Szkic do rozwinięcia, „Dwutygodnik”
O. Wróbel, O sobie, „Dwutygodnik”
K. Felberg, Przedwiośnie śnieżynek, „Kultura Liberalna”
M. Bełza, Uwznioślenie zmiany. Szczepan Twardoch jako niepokorna marka, „Mały Format”
M. Jakubowiak, W górę, do przodu, a potem znowu w dół, „Dwutygodnik”
M. Jakubowiak, Literatura zaangażowania, „Dwutygodnik”
T. Kozak, Co robić, jeśli nie chcemy kisnąć w apolitycznej grzybni, „Krytyka Polityczna”
Z. Sala, Spektakl zmiennokształtności, „Mały Format”
Z. Sala, Zachwyt, myślę, ale wcale nie, „Czas Kultury”
J. Skurtys, Przypadłość (czyli o brakach „Zdroju”), „Mały Format”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: