Geniusz i szaleństwo w sztuce 3007-S1A1K-03
Celem zajęć jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki.
Zagadnienia:
1. Koncepcje sztuki w związku z genialnością i szaleństwem;
2. Historyczne ujęcie szaleństwa i geniuszu;
3. Szaleństwo i geniusz w sztuce - nowoczesność: romantyzm i modernizm;
4. Sztuka jako talking/acting cure (szaleństwo i autoterapia);
5. Szaleństwo w filmie;
6. Szaleństwo w dramacie i teatrze;
7. Szaleństwo w malarstwie;
8. Szaleństwo i literatura;
9. Szaleństwo i muzyka;
10. Sztuka i melancholia, depresja;
11. Polskie szaleństwo i sztuka;
12. Szaleństwo i płeć;
13. Figury szaleństwa (Hamlet, Don Kichot, Ofelia);
14. Sztuka współczesna i eksces;
15. Geniusz i szaleństwo - współczesna dekonstrukcja.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- wiedza
student(ka) dysponuje wiedzą i rozumieniem zjawisk związanych z przedmiotem wykładu: relacjami geniuszu, szaleństwa i sztuki;
- umiejętności
student(ka) potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę: interpretuje sztukę w związku z kategoriami i relacjami geniuszu i szaleństwa;
- kompetencje społeczne
student(ka) potrafi krytycznie odnieść się do posiadanej wiedzy; ma świadomość roli sztuki w rozwiązywaniu problemów społecznych.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- krótka praca pisemna (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na zajęciach.
Praktyki zawodowe
--
Literatura
1. M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu;
2. M. Foucault, Literatura i szaleństwo;
3. M. Marcinów, Historia polskiego szaleństwa;
4. C. Lombroso, Geniusz i obłąkanie;
5. M. Stasiuk, T. Baran, Schizofrenik jako błazen;
6. Teoretycy, artyści i krytyce o sztuce (1700-1870), red. E. Grabska, M. Poprzęcka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: