- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Retoryka wizualizacji danych 3007-RW(KS)-OG
Retoryka od wieków uczy efektywnej, efektownej i etycznej komunikacji. Jej ważny elementem jest perswazja. Rozpoznajemy ją najczęściej w języku i obrazie – ale czy umiemy odczytać perswazję na wykresach i innych wizualizacjach danych?
Celem konwersatorium jest zasygnalizowanie użyteczności tradycyjnej retorycznej perspektywy do analizy i interpretacji współczesnych przekazów multimodalnych wykorzystujących wszechobecne dane.
Zajęcia będą miały charakter konwersatoryjny, jednak im lepiej uczestnicy i uczestniczki będą przygotowani do zajęć (metoda odwróconej klasy), tym więcej przykładów będziemy mogli wspólnie przeanalizować i zaproponować alternatywne rozwiązania, dzięki czemu zajęcia będą ciekawsze i bardziej twórcze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka:
1. wiedza
• zna i rozumie podstawowe pojęcia retoryczne związane z perswazją
• zna i rozumie podstawowe zasady konstruowania czytelnych i etycznych wizualizacji danych
2. umiejętności
• potrafi analizować wykresy i inne wizualizacje danych pod kątem ich potencjału perswazyjnego lub manipulacyjnego
• potrafi zastosować podstawowe pojęcia retoryczne w analizie wizualizacji danych
3. kompetencje społeczne
• jest gotów/gotowa do krytycznego odbioru przekazów wizualnych i świadomej weryfikacji danych prezentowanych w przestrzeni publicznej
• jest gotów/gotowa do odpowiedzialnego wykorzystywania danych i tworzenia wizualizacji w sposób etyczny i transparentny
Kryteria oceniania
Założeniem jest praca metodą odwróconej klasy, tj student./studentka przygotowuje się indywidualnie do zajęć wedle instrukcji z poprzednich zajęć.
Analiza przypadków i dyskusja (w tym poprawianie analizowanych przykładów)
Metodą weryfikacji założonych efektów uczenia się, zgodnie z Programem ZIP 2.0 są: pretest i post-test.
Nakład pracy (ECTS):
Obecność na zajęciach: 0,5 ECTS
Przygotowanie do zajęć i zaliczenie (miniprojekt): 1,5 ECTS
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy,
Literatura
Przykładowe pozycje bibliograficzne:
Biecek, P., „Odkrywać! Ujawniać! Objaśniać! Zbiór esejów o sztuce prezentowania danych", http://biecek.pl/Eseje.
Knaflic C., „Storytelling danych", Onepress 2021.
Modrzejewska E., „O wartościach w zwizualizowanej informacji", w: „Retoryka i wartości", red. Agnieszka Budzyńska-Daca, Ewa Modrzejewska, Warszawa 2019.
Modrzejewska, E. „Perswazja na wykresach:, w: „Czy obrazy rządzą ludźmi?", red. A. Kampka, A. Kiryjow, K. Sobczak, Wydawnictwo SGGW 2017.
Modrzejewska, E. "What Counts? Exploring the Rhetorical and Argumentative Role of Visualized Metrics in Understanding the Pandemic", Topoi. https://doi.org/10.1007/s11245-025-10191-7
Wolfe J., “Rhetorical Numbers: A Case for Quantitative Argument in the Composition Classroom.” College Composition and Communication, vol. 61, no. 3, 2010, 452-475. https://www.jstor.org/stable/40593335
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: