Ortografia i interpunkcja w praktyce wydawniczej 3007-R1A2OI
Zajęcia służą omówieniu najtrudniejszych zagadnień ortograficznych i interpunkcyjnych, wykraczających poza szkolną dydaktykę. Uczestnicy zaznajamiają się z przykładowymi sytuacjami wymagającymi decyzji korektora lub zwłaszcza redaktora językowego w kwestiach pisowni i przestankowania.
Na ćwiczeniach omawia się przykłady z zakresu ortografii profesjonalnej i całość problematyki interpunkcyjnej - z uwzględnieniem usankcjonowanych zmian, widocznych tendencji rozwojowych polszczyzny i z perspektywy redakcyjnej. Ważnym tematem jest potrzeba wprowadzania (dalszych) zmian do polskiej normy ortograficznej lub interpunkcyjnej.
Tematy zajęć:
1. Natura polskiej ortografii. Cztery filary, na których opiera się polska ortografia. Różnice między ortografią szkolną a ortografią profesjonalną (2 godz.).
2. Oczekiwania piszących a zmiany w polskiej ortografii. Konsekwencje wielkiej reformy z 1936 r. Zmiany (i propozycje zmian) polskiej ortografii z ostatniego dwudziestolecia, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów wymagających pisowni łącznej oraz rozdzielnej (2 godz.)
3. Pisownia łączna albo rozdzielna: zgramatykalizowanie ustaleń szczegółowych, użycie łącznika, niekonsekwencje i pułapki, tendencje widoczne we współczesnych polskich tekstach przygotowywanych do druku (2 godz.).
4. Pisownia wielką albo małą literą: względy decydujące o użyciu wielkiej litery, fakultatywne użycie wielkiej litery, niekonsekwencje i pułapki, tendencje widoczne we współczesnych polskich tekstach przygotowywanych do druku (2 godz.).
5. Natura polskiej interpunkcji. Szkolne nieporozumienia. Użycie lub pomijanie przecinka w zdaniach złożonych(2 godz.).
6. Trudniejsze konteksty wymagające użycia lub postawienia przecinka w zdaniach pojedynczych (2 godz.).
7. Cudzysłów, myślnik, dwukropek, średnik i inne znaki interpunkcyjne: szczegółowe funkcje, najtrudniejsze konteksty, zbiegi znaków interpunkcyjnych (2 godz.).
8. Sprawdzian pisemny (1 godz.).
Warunki zaliczenia:
1. Obecność i aktywność na zajęciach.
2. Zaliczenie wszystkich sprawdzianów.
Wymagania:
Realizowanie programu specjalizacji redaktorskiej
Założenia:
Przedmiot realizowany w ramach specjalizacji redaktorskiej. Jest przeznaczony wyłącznie dla studentów drugiego roku studiów pierwszego stopnia, wyłonionych na podstawie wyniku sprawdzianu kompetencyjnego lub innej procedury kwalifikacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (zaliczeniu ćwiczeń) student:
− rozumie polskie przepisy ortograficzne i interpunkcyjne, od najbardziej ogólnych po najbardziej szczegółowe
− identyfikuje błędy ortograficzne i interpunkcyjne, w tym także te częste w tekstach nawet już opublikowanych, charakterystyczne dla sposobu pisania ludzi wykształconych i mających staż zawodowy
− widzi mechanizmy tych błędów i potrafi je opisać
− dostrzega zależności i niespójności między przepisami ortograficznymi i interpunkcyjnymi
− potrafi uzasadnić przewagę rozwiązań własnych nad autorskimi
− wie, jakie analogie przywołać, by rozwiązać konteksty pozasłownikowe
Kryteria oceniania
− sprawdziany pisemne obejmujące ocenę zapisu form i konstrukcji wyrazowych oraz poprawę interpunkcji w podanych zdaniach
Literatura
Materiały rozdawane przez prowadzącego
T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
Wielki słownik ortograficzny PWN, red. E. Polański, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: