- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Sztuka polska przełomu XIX i XX wieku w kontekście sztuki europejskiej 3007-ORS-OG
Konwersatorium wprowadza studenta w zagadnienia sztuki polskiej i europejskiej, pokazuje spory ze sztuka akademicką, zwraca uwagę na związki literatury i sztuki, wskazuje na pochód impresjonizmu i secesji przez Europę.
Do 30 godzin zajęć dodać należy ok. 12 godz w semestrze na samodzielne lektury i przygotowanie prezentacji komputerowych do wybranego referatu.
Zakres tematów:
1. Realizm Gustawa Courbeta. Bunt prowincji francuskiej przeciw oficjalnym salonom.
2. Polski nostalgiczny realizm Józefa Chełmońskiego. Z Paryża na Mazowsze i Ukrainę.
3. Edward Manet w Salonach paryskich i w Salonie Odrzuconych.
4. Maksymilian i Aleksander Gierymski. Polska droga w stronę światła.
5. Preimpresjonizm Williama Turnera.
6.Triumf chwili i swiatla - impresjonistyczny pejzaż Claude'a Moneta.
7. Władysław Podkowiński między impresjonizmem a symbolizmem.
8. Od realizmu przez impresjonizm do koloryzmu w malarstwie Józefa Pankiewicza.
9. Postimpresjonizm francuski, w stronę symbolizmu - Paul Gauguin.
10. Władysław Ślewiński bretońskie inspiracje Gauguina.
11. Vincent Van Gogh - zapowiedzi ekspresjonizm.
12. Symbolizm Prerafaelitów - D.G. Rossetti, J.E. Millais, E. Burne-Jones, W. Morris.
13. Secesja prasko-paryska -Alfons Mucha i jego plakaty.
14. Wiedenskie malarstwo ścienne i portretowe - Gustaw Klimt.
15. Sztuka witraży i malarstwo scienne -Stanisław Wyspiański i Józef Mehoffer.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
– opanowuje w podstawowym zakresie terminologię historii sztuki,
– rozróżnia i analizuje główne prądy artystyczne w sztuce drugiej połowy XIX i początku XX w.,
– wyjaśnia związki literackie i artystyczne (przyjaźnie malarzy i pisarzy,
– osiąga przygotowanie do interdyscyplinarnego i komparatystycznego spojrzenia na europejskie związki kulturowe.
Kryteria oceniania
Ocenia się na podstawie obecności, aktywnego udziału w dyskusjach i przygotowywanych wprowadzeniach oraz prezentacjach komputerowych.
Literatura
Literatura zalecana :
1. E. Micke Broniarek, Malarstwo polskie. Realizm, naturalizm, Warszawa 2005
2. Courbet w oczach własnych i w oczach przyjaciół, W-wa 1963
3. T. Matuszczak, Józef Chełmoński, Kraków 1996
4. S. Bartolena, Manet, Klasycy sztuki nr 17 W-wa 2006
5. Z. Kępiński, Impresjonizm, W-wa 1982
6. H. Stępień , Maksymilian Gierymski. Obraz i słowo, W-wa 1983,
7.D. Dzierżanowska, Gierymscy, W-wa 2006
8. B. Kokoszka, Impresjonizm polski, Kraków 2001
9. Sandro Sproccati, Claude Monet. Zycie i twórczość, W-wa 1998
10. Peter Wittlich, Secesja. Sztuka i życie, W-wa 1987
11. Józef Pankiewicz. Zycie i dzieło,Katalog M.N. w W W-wie, Warszawa 2006
12. Stanisław Wyspiański, Opus Magnum, Katalog M.N. w Krakowie, Kraków 2000
13. Józef Mehoffer, Opus Magnum, Katalog M.N. w Krakowie, Krakow 2000
14. M. Wallis Secesja, W-wa 1974
15, Secesja. Muzeum Mazowieckie w Płocku, Płock 2006
16. Susanna Partsch, Gustaw Klimt, Zycie i tworczość, W-we 1998
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: