Konteksty nauczania języka polskiego 3007-N3B2KNJP
Zajęcia obejmują przedstawienie i analizę treści nauczania zawartych w programie języka polskiego w szkole po najnowszej reformie pod kątem ich związku z pokrewnymi naukami. Są przeglądem wybranych zagadnień z programu w powiązaniu z refleksją uzupełniającą i poszerzającą kompetencje nauczyciela i przydatne w procesie nauczania w szkole. Stanowią uzupełnienie wiedzy polonistycznej o rozszerzający kontekst kulturowy na poziomie adekwatnym do prowadzenia samodzielnych zajęć w liceum.
Integralną część zajęć stanowią wizyty w Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza oraz jednym z warszawskich teatrów.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia stanowią przegląd wybranych problemów nauczania polonistycznego na wszystkich poziomach edukacji, określonych w najnowszej Podstawie programowej kształcenia ogólnego. Istotą zajęć jest poszerzenie wiedzy i kompetencji kulturowych nauczyciela-polonisty oraz wyposażenie go w umiejętności przydatne dla realizacji nowoczesnych lekcji języka polskiego. Kolejna funkcja przedmiotu to uzupełnienie wiedzy polonistycznej o konteksty literackie, filozoficzne, filmowe a także z dziedziny wiedzy o sztukach pięknych, na poziomie adekwatnym do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: znajomość literatury powszechnej oraz tekstów kultury mogących stanowić pożyteczne punkty odniesienia zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia.
Umiejętności: Umiejętność powiązania wiedzy o kulturze i literaturze polskiej oraz powszechnej z programem języka polskiego w szkole. Zdolność zastosowania nowoczesnych metod nauczania w procesie dydaktyki polonistycznej.
Kompetencje społeczne: Samodzielne podejmowanie poszukiwań kontekstów, które w procesie dydaktycznym przyczyniłyby się do wzrostu efektywności nauczania.
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia:
1. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności);
2. Aktywność podczas zajęć;
3. Praca pisemna.
Formy pisemnego zaliczenia do wyboru:
1. Scenariusz zajęć w klasach IV-VIII szkoły podstawowej) lub liceum z wykorzystaniem wybranego tekstu kultury z zestawu lektur;
2. Szkic interpretacyjny dotyczący co najmniej jednego spośród wyżej wymienionych tekstów kultury (możliwość otrzymania oceny celującej <5!> ).
Praktyki zawodowe
Brak praktyk.
Literatura
Do wyboru:
• Starożytność hebrajska:
Stary Testament: Księga Rodzaju; Księga Wyjścia; Księga Psalmów; Księga Hioba; Księga Koheleta; Pieśń nad Pieśniami; (fragmenty); Krzysztof Koehler: Hymn żywych…; Wojciech Wencel: Pieśń nad pieśniami, Ps. 51.
• Wobec tradycji chrześcijańskiej:
Nowy Testament: Apokalipsa wg św. Jana; wybór przypowieści biblijnych; John Banville: Mefisto.
• Antyk grecki:
Arystofanes: Żaby lub: Eurypides: Medea.
• Średniowiecze:
Władysław z Gielniowa, Wiersz na Dzień Zaduszny; Nagrobek Bolesława Chrobrego; Wincenty zw. Kadłubkiem: Epicedium na śmierć Kazimierza Sprawiedliwego; Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki: Wiadomość z ostatniej chwili; Odpowiedzialność.
• Renesans:
Tobiasz Wiszniowski: Treny (wybór); Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki: Upał; XIII.
• Barok:
Jean Racine: Fedra; Józef Baka: Uwagi śmierci niechybnej; Jan Dzwonkowski: Fraszki (wybór); Pieśń o gorzałce (anonim); Jerzy Harasymowicz: Kolekcja landszaftów… (fragmenty); Barokowe czasy, Polowanie z sokołem (wybór wierszy z obu tomów); Janusz Szuber: Berła, czaszki, grzechotki; Osiem wersów ku przestrodze; Sens jaki?
• Oświecenie:
John Locke: List o tolerancji (fragmenty); Voltaire: Tolerancja (fragmenty artykułu ze Słownika filozoficznego); Czesław Miłosz: Zaklęcie.
• Romantyzm:
Edgar Allan Poe: Zagłada domu Usherów, Maska czerwonego moru, Studnia i wahadło; Anne Radcliffe: Italczyk (fragmenty); Juliusz Słowacki: Ksiądz Marek; Adam Mickiewicz: To lubię.
• Pozytywizm:
Emil Zola: Germinal lub Nana; Eliza Orzeszkowa: Tadeusz; O Żydach i kwestii żydowskiej.
• Modernizm:
Charles Baudelaire: Kwiaty zła (fragmenty); Stanisław Wyspiański: Klątwa; Stefan Żeromski: Dzieje grzechu.
• Dwudziestolecie międzywojenne:
Stanisław Ignacy Witkiewicz: W małym dworku; Narkotyki (fragmenty); Bruno Schulz: Xięga bałwochwalcza.
• Literatura czasu II wojny światowej:
Seweryna Szmaglewska: Dymy nad Birkenau; Igor Ostachowicz: Noc żywych Żydów; Gajcy (płyta z interpretacjami poezji Tadeusza Gajcego).
• Literatura współczesna:
Witold Gombrowicz: Dziennik 1957-1961 (fragmenty);Sławomir Mrożek: Emigranci; Słoń (wybrane opowiadania); Gustaw Herling-Grudziński, Wędrowiec cmentarny, Kraków 2006.
Oprócz tekstów z powyższej listy, przedmiotem zajęć będą również filmy, fragmenty spektakli oraz teksty publicystyczne.
W cyklu 2023Z:
1) Księga Hioba. Konteksty poetyckie: Lektura dodatkowa: 2) Eurypides: Medea. Konteksty: 3) Ingmar Bergman: Siódma pieczęć 4) Jan Kochanowski: Fraszki nieprzystojne (wybór) 5) Jerzy Kawalerowicz: Matka Joanna od aniołów 6) John Locke: List o tolerancji (fragmenty); Voltaire: Tolerancja (fragmenty); 7) Edgar Allan Poe: Metzengerstein 8) Agnieszka Holland: Całkowite zaćmienie 9) William Golding: Władca much |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W zależności od sytuacji epidemiologicznej zajęcia prowadzone w sali lub zdalnie (przygotowano obydwa warianty). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: