Metodyka języka polskiego w liceum (kształcenie literackie) 3007-N3B1MJP-LO-KL
Współczesna szkoła wymaga od nauczyciela nie tylko znajomości tradycyjnej, strukturalistycznej metodyki nauczania literatury, lecz także swobodnego poruszania się po nowoczesnych teoriach teoretycznoliterakich. W ostatnich latach w wielu ośrodkach akademickich w Polsce rozwijane są badania nad nowoczesną metodyką literatury polskiej. Zauważono niezwykle szerokie możliwości wykorzystania teorii gender, postmodernistycznych inspiracji czy przede wszystkim zwrotu etycznego do szkolnej interpretacji tekstu literackiego. Pozwala to na zbliżenie się tekstu literackiego do życia ucznia, egzystującego w płynnej i zmiennej nowoczesności.
Celem zajęć jest zaprezentowanie niektórych odkryć z ostatnich lat i zorientowanie studenta w najnowszych badaniach polskich metodyków. Szczególnie przydatne ich wykorzystanie może być właśnie w liceum, gdzie skomplikowanie tekstów i większa dojrzałość ucznia pozwalają na odważniejsze stosowanie skomplikowanych teorii literaturoznawczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończonym kursie student:
W zakresie wiedzy:
-) zna najważniejsze, najnowsze teorie interpretacji tekstu literackiego w szkole,
-) orientuje się w najnowszych badaniach w metodyce polonistycznej
-) zna ograniczenia i możliwości różnych metodycznych rozwiązań w szkole na poziomie licealnym
W zakresie umiejętności:
-) potrafi aplikować teorie interpretacji tekstu literackiego do szkolnej interpretacji tekstu,
-) twórczo wykorzystuje odkrycia literaturoznawców w kontekście szkolnym,
-) potrafi stworzyć autorski konspekt lekcji
W zakresie kompetencji społecznych:
-) rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia i rozwoju w kontekście poznawania różnych metod interpretacji tekstu i przekazywania wiedzy na języku polskim na poziomie licealnym.
Kryteria oceniania
-) kontrola obecności (możliwie dwie nieobecności, pozostałe muszą zostać nadrobione na dyżurach).
-) aktywność na zajęciach
-) stworzenie autorskiego konspektu lekcji języka polskiego w liceum, wykorzystującego poznane na zajęciach metody.
Na II roku studiów II stopnia - egzamin z metodyki licealnej (po zaliczeniu trzech przedmiotów metodycznych)
Praktyki zawodowe
Zgodnie z programem studiów.
Literatura
Literatura podstawowa: wybrane przez prowadzącego teksty z następujących pozycji oraz innych, w zależności od zainteresowania studentów.
1. A. Janus-Sitarz, ,,Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze", Kraków 2009.
2. G. Tomaszewska, ,,Praktyki czytania. Ponowoczesna interpretacja a szkoła", Gdańsk 2019.
3. Z. A. Kłakówna, ,,Język polski. Wykłady z metodyki", Kraków 2017.
4. M. Pieniążek, ,,Uczeń jako aktor kulturowy. Polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności", Kraków 2013.
5. A. Ślósarz, ,,Ideologiczne matryce. Lektury a ich konteksty. Postkomunistyczna Polska - postkolonialna Australia", Kraków 2014
6. ,,Nowe odsłony klasyki w szkole. Wiek XIX", pod red. E. Jaskółowej i K. Jędrych, Katowice 2019.
7. ,,Polonistyczna dydaktyka ogólna", red. J. Fiszbak, Łódź 2019
8. B. Myrdzik, ,,Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej", Lublin 2006.
9. M. Stoch, ,,Gender na lekcjach polskiego", Kraków 2015.
10. ,,Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością", pod red. M. Trysińskiej i K. Maciejak, Warszawa 2019.
11. Książki pokongresowe z I, II, III i IV Kongresu Dydaktyki Polonistycznej (wybrane artykuły).
12. Z. Uryga, ,,Godziny polskiego", Warszawa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: