Literatura dla dzieci i młodzieży 3007-N3A2LDM
Ćwiczenia będą poświęcone lekturze tekstów adresowanych do dzieci i młodzieży, zarówno utworów należących do kanonu, jak i najnowszych. Celem zajęć jest ukazanie literatury dla dzieci i młodzieży w szerokiej perspektywie – kulturoznawczej, psychologicznej i literaturoznawczej, z uwzględnieniem miejsca tekstów dla młodych czytelników w historii literatury, genologii tych tekstów i ich związków z kulturą popularną.
Jako kontekst interpretacyjny pojawi się historia pedagogiki, a także intermedialne uwarunkowania literatury dla dzieci i młodzieży – różne formy sztuki adresowanej do najmłodszych odbiorców, w tym zwłaszcza: książki dla dzieci, filmowe adaptacje literatury dziecięcej, zjawiska związane z transmedialnym funkcjonowaniem tekstów kultury dziecięcej. Poszczególne zajęcia będą poświęcone interpretacji tekstów dla dzieci i młodzieży w perspektywie studiów genderowych i kognitywnych, pojawią się także zagadnienia związane z pamięcią i historią; przyjrzymy się ponadto proponowanym przez literaturę dziecięcą obrazom relacji człowieka i zwierząt, a także problemom związanym z cielesnością, chorobą czy samotnością.
Większość zajęć poświęcimy tekstom narracyjnym, w szczególności utrzymanym w konwencji baśni i różnych odmian fantastyki, ale zajmiemy się także poezją dla dzieci, jej specyficzną metaforyką i melicznością.
Stałym punktem odniesienia będzie rola literatury dla dzieci i młodzieży w pracy nauczyciela języka polskiego i strategie wykorzystania tej literatury w celu rozwijania kompetencji, z uwzględnieniem jej wpływu na postawy i emocje uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
wiedza:
- student zna teksty należące do kanonu literatury dla dzieci i młodzieży,
- student rozpoznaje najważniejsze konwencje i tematy tej literatury,
- student jest świadomy kulturowych i historycznych uwarunkowań literatury dla dzieci i młodzieży,
- student ma orientację w najnowszych zjawiskach w polskiej literaturze dla najmłodszych.
umiejętności:
- student trafnie interpretuje teksty dla dzieci i młodzieży,
- student planuje wykorzystanie tekstów dla dzieci i młodzieży w dydaktyce szkolnej.
kompetencje społeczne:
- student jest świadomy wpływu adresowanych do dzieci i młodzieży tekstów kultury na ich emocje i postawy.
Kryteria oceniania
Każdy student przygotowuje i przedstawia krótką (piętnastominutową) prezentację wybranego polskiego utworu dla dzieci należącego do literatury najnowszej (po roku 2000).
Frekwencja nie podlega ocenie, nie ma kontroli obecności. Wymagana jest natomiast znajomość utworów literackich z listy lektur obowiązkowych oraz systematyczne wykonywanie realizowanych na zajęciach zadań (udział w pracy w grupach, punktowanych dyskusjach i quizach, rozwiązywanie kart pracy, recenzowanie tekstów literatury dziecięcej).
Egzamin ma formę pisemną i jest złożony z dwóch części o równej wadze:
1. test wyboru
2. interpretacja krótkiego tekstu literackiego
Literatura
1. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej. Red. Barbara Tylicka i Grzegorz Leszczyński. Wrocław 2002.
2. Philippe Ariès : Historia dzieciństwa: dziecko i rodzina w czasach ancien régime'u. Przekł. Maryna Ochab. Warszawa 2010.
3. Ryszard Waksmund: Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej: tematy, gatunki, konteksty. Wrocław 2000.
4. Bogdan Trocha: Degradacja mitu w literaturze fantasy. Zielona Góra 2009.
5. J. R. R. Tolkien: Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa. Przekł. Agnieszka Sylwanowicz [et al.]. Warszawa 2010.
6. Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Red. Jerzy Cieślikowski i Ryszard Waksmund. Wrocław 1983.
7. Antologia poezji dziecięcej. Wybrał i oprac. Jerzy Cieślikowski. Wrocław 1991.
8. Grzegorz Leszczyński, Michał Zając: Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice. Warszawa 2013.
9. Bruno Bettelheim: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Przekł. Danuta Danek. Warszawa 1996.
10. Grzegorz Leszczyński: Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i XX w. Warszawa 2006.
11. Katarzyna Slany: Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana. Kraków 2016.
12. Grażyna Lasoń-Kochańska: Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Słupsk 2012.
Teksty literackie:
1. Hans Christian Andersen: wybór baśni
2. Jan Brzechwa: wybór wierszy dla dzieci
3. Lewis Carroll: Przygody Alicji w Krainie Czarów
4. Józef Czechowicz: wybór wierszy dla dzieci
5. Roald Dahl: Matylda
6. Neil Gaiman: Koralina
7. Jacob i Wilhelm Grimm: wybór baśni
8. Tove Jansson: Opowiadania z Doliny Muminków
9. Janusz Korczak: Król Maciuś Pierwszy
10. Księga tysiąca i jednej nocy: wybór
11. Astrid Lindgren: Pippi Pończoszanka
12. Kornel Makuszyński: wybrana powieść
13. Alan Alexander Milne: Kubuś Puchatek i Chatka Puchatka
14. Lucy Maud Montgomery: Ania z Zielonego Wzgórza
15. Charles Perrault: Bajki Babci Gąski
16. J. K. Rowling: Harry Potter i kamień filozoficzny
17. Antoine de Saint-Exupery: Mały Książę
18. J. R. R. Tolkien: Hobbit
19. Julian Tuwim: wybór wierszy dla dzieci
20. Jules Verne: W osiemdziesiąt dni dookoła świata
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: