Warsztaty interpretacji tekstu 3007-N1B1WI
Podstawowe zagadnienia funkcjonowania tekstu literackiego (publicystycznego, filozoficznego itd.)/tekstu wizualnego w perspektywie odbiorcy.
Problematyka stylów, formuł, metod odbioru, ze specjalnym uwzględnieniem perspektywy szkolnej.
Uwarunkowania funkcjonowania stylów, formuł, metod odbioru.
Najczęściej stosowane w szkole metody interpretacyjne: hermeneutyczna, analiza strukturalno-semiotyczna, krytyka tematyczna, eksplikacja tekstu. Warsztaty interpretacyjne;
Rozpoznawanie i opis istotnych sposobów funkcjonowania współczesnych tekstów literackich i innych tekstów kultury (np. intersemiotyzm i intertekstualność).
Organizacja własnego warsztatu interpretacyjnego nauczyciela i krytyczna ocena swoich dokonań.
Omówienie i przećwiczenie technik interpretacyjnych w zależności od rodzajowej przynależności tekstu źródłowego (liryka, epika, dramat; ponadto: eseistyka filozoficzna, historiozoficzna itp.).
Praktyczne ćwiczenia interpretacyjne oraz sprawdzian kompetencji analityczno-interpretacyjnych.
Zakres tematów odnoszących się do analizy i interpretacji tekstów wizualnych będzie uzależniony z jednej strony od zainteresowań uczestników, z drugiej – od dostępności wystaw w warszawskich muzeach i galeriach.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
podstawę programową kształcenia polonistycznego (cele kształcenia i treści nauczania), potrzebę i sposoby kształtowania kompetencji odbioru, analizy i interpretacji tekstu w ramach nauczania języka polskiego na III etapie edukacyjnym;
najczęściej stosowane w szkole metody interpretacyjne;
potrzebę dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania ich aktywności poznawczej poprzez kreowanie sytuacji dydaktycznych;
konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe, korzystanie z różnych źródeł wiedzy oraz pracę badawczą ucznia;
rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W4, D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W6, D.1/E.1.W8, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W15
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
ukierunkować pogłębioną uczniowską analizę i interpretację tekstów kultury w kontekście tekstów teoretycznych;
rozpoznawać i opisywać istotne sposoby funkcjonowania współczesnych tekstów literackich/wizualnych (np. intersemiotyzm i intertekstualność);
dostosować sposób komunikacji oraz metody pracy do poziomu rozwojowego uczniów i ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych;
kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy;
rozpoznać typowe trudności uczniowskie w zakresie odbioru, analizy i interpretacji tekstów i wykorzystać je w procesie dydaktycznym.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U7, D.1/E.1.U10
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka (jest gotów/gotowa do):
organizowania własnego warsztatu interpretacyjnego i krytycznej oceny swoich dokonań;
adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych uczniów oraz zachęcania ich do podejmowania prób badawczych.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K6, D.1/E.1.K7
Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Udział w zajęciach: 30
Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 30 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 15 godzin
Podstawa zaliczenia:
1. Ocena ciągła – 50% udziału w ocenie:
bieżące przygotowanie do zajęć;
aktywny udział w warsztatach.
2. Końcowe zaliczenie pisemne (interpretacja tekstu literackiego) – 50% udziału w ocenie.
3. Kontrola obecności (dopuszczalne dwie nieobecności).
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
Szczegółowe informacje na temat zakresu tematycznego i literatury przedmiotu w sekcjach poszczególnych grup.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: