Techniki autoprezentacji 3007-N1B1TP
1. Komunikacja interpersonalna – wprowadzenie.
2. Ars bene dicendi – teoria i praktyka.
3. Lekcja jako spektakl retoryczny.
4. Dialog, dyskusja, rozmowa.
5. Sztuka przekonywania.
6. Werbalne i niewerbalne aspekty komunikacji.
7. Sztuka przemawiania.
8. Wybór, rozplanowanie, aranżacja materiału;
9. Intonacja i gra głosem.
10. Egzamin ustny – przygotowanie i ocenianie.
11. Komunikacja z rodzicami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
zasady autoprezentacji w perspektywie teorii spostrzegania społecznego i komunikacji;
zasady prawidłowego konstruowania wypowiedzi w sytuacjach szkolnych;
istotę autentycznego dialogu i dyskusji w procesie kształtowania umiejętności współpracy uczniów oraz ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych, współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
zasady planowania działań edukacyjnych i organizowania materiału.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.W4, D.1/E.1.W13, B.1.W3, C.W7
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
konstruować spójne, skuteczne i edukacyjnie użyteczne wypowiedzi (również w sytuacjach trudnych i konfliktowych);
organizować celowo i racjonalnie realizację założonego materiału dydaktycznego z uwzględnieniem poziomu rozwojowego uczniów i ich zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych;
opracowywać egzaminy i sprawdziany oraz przygotowywać uczniów do ich zdawania.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7, B.1.U2, B.1.U3, B.1.U4, B.1.U7
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do:
prowadzenia dialogu z zachowaniem wzajemnego poszanowania stanowisk, a jednocześnie służącemu edukacji, budowaniu systemu wartości i rozwijaniu postaw etycznych uczniów oraz kształtowaniu ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;
popularyzowania wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym wiedzy i umiejętności wykorzystywania retorycznych środków wzbogacających przekaz i czyniących go atrakcyjnym i skutecznym edukacyjnie.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.K2, D.1/E.1.K6
Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Udział w zajęciach: 30 godzin
Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji cząstkowych): 30 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej/prezentacji: 15 godzin
Podstawa zaliczenia:
frekwencja (dopuszczalne 2 nieobecności);
przygotowanie do zajęć i aktywny udział w zajęciach;
przygotowana prezentacja.
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
1. M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych, o sztuce autoprezentacji, Gdańsk 1999.
2. S. P. Morreale, B. H. Spitzberg, J. K. Berge, Komunikacja między ludźmi, Warszawa 2007.
3. W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
4. A. Sztejnberg, Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2006.
5. Dawid Bałutowski, O co ci chodzi? : praktyczny przewodnik po komunikacji interpersonalnej, Kraków 2019.
6. Michał Rusinek, Aneta Załazińska, Jak się dogadać czyli retoryka codzienna, Kraków 2018.
Podczas pierwszych zajęć prowadzący w porozumieniu z grupą może zmodyfikować powyższą listę, np. rozszerzyć ją o teksty omawiające zagadnienia zgodne ze szczególnymi potrzebami i zainteresowaniami studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: