Psychologiczny warsztat nauczyciela polonisty 3007-N1A3PW
Wśród umiejętności nauczyciela ważne są nie tylko umiejętności metodyczne czy merytoryczne, lecz także: psychologiczne i pedagogiczne. Niniejszy kurs jest odpowiedzią na coraz większe wymagania, przed którymi staje nauczyciel polonista, wielokrotnie pracujący z uczniami z rozmaitymi trudnościami psychologicznymi (zaburzenia afektywne, ADHD, zaburzenia odżywiania, zaburzenia ze spektrum autyzmu). Aby przyszły nauczyciel nie był bezradny wobec trudnych sytuacji, przed którymi stanie w szkole, powinien nabyć podstawowe interpersonalne umiejętności radzenia sobie w niespodziewanych momentach w pracy w szkole. Niniejszy kurs pozwoli na zdobycie podstawowych umiejętności w rozmowie psychologicznej (parafrazowanie, klaryfikowanie, aktywne słuchanie, elementy interpretacji), recypatii, interwencji kryzysowej czy pracy z grupą.
Wykonywanie wszelkich zadań jest dobrowolne, natomiast mile widziana jest otwartość uczestników na pracę nad samym sobą i swoimi umiejętnościami inter- czy intrapersonalnymi.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
- tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, w tym: rozbudzać zainteresowania i rozwijać uzdolnienia, rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia, modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia, wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy;
- pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego;
- przeprowadzić podstawową rozmowę wspierającą,
- stosować techniki rozmowy psychologicznej w podstawowym stopniu;
- odczytywać podstawowe sygnały werbalne i pozawerbalne w komunikacji;
- korzystać z recypatii;
- radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;
- zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
B.1.U3, B.1.U4, B.1.U7, B.1.U8
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów do:
- ciągłego kształcenia umiejętności psychologicznych i samorozwoju w pracy nauczyciela;
- współpracy z pedagogiem i psychologiem w trakcie pracy w szkole;
- pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
B.1.K1, B.1.K2
Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: B.
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Udział w zajęciach: 30 godzin
Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 20 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 10 godzin
Metody i kryteria oceniania:
Aktywny udział w zajęciach
Przygotowanie konspektu szkolnego treningu psychologicznego/zajęć wychowawczych (projekt studencki).
Obecność na zajęciach.
-) Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze.
-) Jeśli student ma więcej nieusprawiedliwionych nieobecności, nie otrzymuje zaliczenia
z zajęć.
-) Jeśli student chce usprawiedliwić nieobecności, musi w ciągu tygodnia
udokumentować ich obiektywne przyczyny (np. zwolnieniem lekarskim).
-) Student ma obowiązek odrobić nadprogramowe usprawiedliwione nieobecności wsposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia.
Podstawa: Regulamin studiów na Uniwersytecie Warszawskim:
a. pkt. 17 par. 2,
b. pkt. 5 par. 17,
c. par. 33.
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
1. B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, „Vademecum wychowawcy", Warszawa 2005.
2. D. Johnson, „Podaj dłoń", przeł. B. Czarnecka, Warszawa 1992.
3. G. King, „Umiejętności terapeutyczne nauczyciela", przeł. J. Bartosik, Gdańsk 2003.
4. W. Sztander, „Rozmowy, które pomagają", Warszawa 1999.
5. A. Włodarczyk, „Styl terapeutyczny nauczyciela polonisty", Kraków 2007.
6. A. Guzik, I. Kołodziejek, „Klasa szkolna. Przestrzeń działania nauczyciela polonisty", Kraków 2013.
7. G. Poraj, „Od pasji do frustracji. Modele psychologicznego funkcjonowania nauczycieli", Łódź 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: