Edukacja medialna w szkole 3007-N1A3EM
„Edukacja medialna” stanowi jedną z treści programowych wpisanych do podstawy programowej na wszystkich szczeblach kształcenia. Obejmuje szereg zagadnień związanych z radiem, telewizją, prasą, Internetem, a także z wykorzystaniem technologii multimedialnych na lekcji. W związku z tym przed współczesnym polonistą staje trudne zadanie, które nie polega w tym wypadku na przekazywaniu wiedzy, ale przede wszystkim na wychowywaniu aktywnego i mądrego odbiorcy oraz na kształceniu umiejętności korzystania ze współczesnych mediów. Ponieważ edukacja medialna jest dziedziną wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym, program zajęć został tak pomyślany, aby obejmował zagadnienia z zakresu psychologii, pedagogiki, psycholingwistyki i językoznawstwa. W trakcie zajęć zostaną poruszone m.in. takie problemy, jak: psychologiczne aspekty odbioru mediów, wpływ mediów na rozwój ucznia, rola mediów w edukacji, a także współczesny język polski w mediach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- dostrzega różnorodne cele edukacji medialnej,
- potrafi zdefiniować kompetencje medialne, w jakie należy wyposażyć uczniów na różnych etapach edukacyjnych,
- dostrzega różnicę między zastosowaniem mediów w edukacji (media jako pomoc naukowa) a edukacją medialną rozumianą jako nauka krytycznego, aktywnego odbioru i interpretacji przekazów medialnych,
- wie, jakie jest znaczenie mediów dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego człowieka (w tym także dla uzależnień od mediów),
- dostrzega pozytywne i negatywne strony korzystania ze współczesnych mediów,
- orientuje się w ofercie medialnej dla dzieci i młodzieży,
- potrafi dokonać oceny tekstów medialnych,
- dostrzega różnorodne funkcje tekstów medialnych,
- potrafi dobrać teksty medialne na lekcję języka polskiego,
- potrafi wykorzystać techniki multimedialne w pracy nauczyciela polonisty.
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym (w niewielkiej części asynchronicznym - praca własna), z wykorzystaniem platformy GoogleMeet. Materiały do zajęć będą udostępniane na dysku.
Podstawą do wystawienia oceny jest:
aktywny udział w zajęciach, referaty cząstkowe, praca zaliczeniowa polegająca na opracowaniu lekcji z zakresu edukacji medialnej, frekwencja.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2
Literatura
Teksty omawiane na zajęciach będą dostępne w postaci cyfrowej, udostępnione na dysku.
Ptaszek G., "Edukacja medialna 3.0", Kraków 2019.
Gajda Janusz, „Media w edukacji”, Kraków 2005.
Piotr Drzewiecki, „Media Aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej”, Otwock 2010. (www.edukacjamedialna.pl/pdf/media_aktywni)
Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce. Raport otwarcia, http://cyfrowaprzyszłosc.pl/publikacje/
Cyfrowa przyszłość. Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych, http://cyfrowaprzyszłosc.pl/publikacje/
Plis Jerzy, „Społeczeństwo zmediatyzowane”, [w:] Media jako wyzwanie wychowawcze, red. Plis J., Mamcarz A., Radom 2010, s. 11-27.
Uszyński Jerzy, „Genologia telewizyjna”, [w:] „Dziennikarstwo wobec nowych mediów”, nowa edycja, red. Uszyński J., Bauer Z., Chudziński E., Kraków 2010.
Danuta Rajewicz, „Telewizja w edukacji polonistycznej. Obszary integracji, kształtowane kompetencje”, Poznań 2012.
Bobiński Witold, „W poszukiwaniu «czegoś więcej». O szkolnych próbach kształtowania wrażliwości na dobre filmy”, [w:] „Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności”, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2010.
Bobiński Witold, „Film fabularny w dydaktyce literatury – spojrzenie w podwójnej perspektywie”, [w:] „Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury”, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Bobiński Witold, „Przyszłość jest filmem”, [w:] „Nowoczesność w polonistycznej edukacji. Pytania, problemy, perspektywy”, red. A. Pilch, M. Trysińska, Kraków 2013, s. 269-278.
Pitler H., Hubbel E.R., Kuhn Matt "Efektywne wykorzystywanie nowych technologii na lekcjach", Warszawa 2015 [książka w wolnym dostępie]
Potyrała K., "iEdukacja. Synargia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja, antynomie, konteksty", Kraków 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: