Podręczniki i programy polonistyczne w szkole podstawowej. Prawo oświatowe 3007-N1A2PR
1. Analiza i ocena programów nauczania języka polskiego dla szkoły podstawowej:
- Ewaluacja programu – istota i zadania ewaluacji;
- Realizacja treści z podstawy programowej w wybranych programach (porównanie);
- Analiza treści programowych w wybranych programach a realizacja nowych wymogów: kształcenie zintegrowane, wykorzystanie nowych mediów, potrzeby uczniów z dysfunkcjami, potrzeby uczniów szczególnie uzdolnionych;
- Układanie fragmentu programu do wybranej treści programowej (np. oficjalne i nieoficjalne sytuacje mówienia).
2. Analiza i ocena podręczników do języka polskiego dla szkoły podstawowej:
- Funkcje podręcznika: dla kogo przeznaczony jest podręcznik, jakie są kryteria wyboru?
- Szacowanie wartości podręcznika (wady, zalety podręczników do gimnazjum) na podstawie wybranych przykładów.
- Dialogowość podręczników szkolnych: funkcje odbiorcy i nadawcy w podręczniku szkolnym.
- Analiza treści pod względem: powiązania z podstawą programową i programem nauczania, aktualności i zasadności treści, potrzeb i zainteresowań uczniów.
- Kształcenie językowe w szkole podstawowej – jakie sprawności powinien kształcić podręcznik?
- Kształcenie literacko-kulturowe w szkole podstawowej; sposób ujęcia w podręczniku.
3. Realizacja programu i wykorzystanie podręcznika na lekcji i w samokształceniu:
- Podręcznik a realizacja programu.
- Różnorodność metod nauczania.
- Różnorodność zadań i ćwiczeń zawartych w podręczniku.
- Pomiędzy teorią a praktyką: język i przydatność warstwy teoretycznej.
- Roczne rozkłady materiału.
- Wykorzystanie podręcznika w samokształceniu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
- zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego w odniesieniu do przedmiotu język polski i jego miejsca w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych;
- współczesne koncepcje nauczania w odniesieniu do obowiązującej podstawy programowej nauczania języka polskiego w szkole podstawowej (klasy 4-8);
- zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej i konieczność projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, w tym doboru odpowiednich programów nauczania, podręczników i pomocy naukowych.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
C.W2, C.W3; C.W4, C.W5, C.W7
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
- przeanalizować rozkład materiału,
- dokonać analizy oraz oceny programu i podręcznika pod kątem potrzeb ucznia danego poziomu nauczania, uwzględniając własne założenia metodyczne.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
C.U1, C.U2, C.U3, C.U4, C.U5
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka:
- wyraża gotowość do adaptowania pomocy dydaktycznych i metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
C.K1
Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: C.
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Udział w zajęciach: 15 godzin
Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 10 godzin
Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 5 godzin
Metody i kryteria oceniania:
1. Kontrola obecności (dopuszczalna jedna nieobecność w semestrze, usprawiedliwione nadprogramowe nieobecności muszą zostać odrobione w sposób wskazany przez osobę prowadzącą zajęcia);
2. Aktywność podczas zajęć (ocenie podlegają: treść wypowiedzi, umiejętność pracy w grupie, umiejętność pracy indywidualnej, etyczność zachowania, umiejętność przekazywania informacji – również zwrotnych);
3. Praca pisemna*: recenzja wybranego podręcznika szkoły podstawowej z przykładami wykorzystania w toku lekcji.
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
Piotr Ciborski, Karta nauczyciela komentarz problemowy, Gdańsk 2017.
Elżbieta Czyż, Prawa i obowiązki ucznia w statutach szkolnych, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2017, Vol. 16 Nr 2, s. 223-257.
Łukasz Korzeniowski (red.) Statut nieumarły. Wzór statutu szkoły z komentarzem, Kraków 2023.
Agnieszka Mikołajczuk, Edyta Bańkowska (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006.
Jolanta Nocoń, Dialogowość podręczników szkolnych, [w:] Kształcenie porozumiewania się; red. S. Gajda, J. Nocoń, Opole 1994, s. 179-183.
Magdalena Trysińska, Katarzyna Maciejak (red.) Kompetencje nauczyciela polonisty w nowoczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością, Warszawa 2019.
Urszula Żydek-Bednarczuk Koncepcja kształcenia językowego w gimnazjum [w:] Podręcznik jako narzędzie kształcenia polonistycznego w gimnazjum; red. H. Kosętka, Z. Uryga, Kraków 2002, s. 133-144.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: