Literatura dla dzieci i młodzieży 3007-N1A2LM
Ćwiczenia będą poświęcone lekturze tekstów adresowanych do dzieci i młodzieży, zarówno utworów należących do kanonu, jak i najnowszych. Celem zajęć jest ukazanie literatury dla dzieci i młodzieży w szerokiej perspektywie – kulturoznawczej, psychologicznej i literaturoznawczej, z uwzględnieniem miejsca tekstów dla młodych czytelników w historii literatury, genologii tych tekstów i ich związków z kulturą popularną.
Jako kontekst interpretacyjny pojawi się historia pedagogiki, a także intermedialne uwarunkowania literatury dla dzieci i młodzieży – różne formy sztuki adresowanej do najmłodszych odbiorców, w tym zwłaszcza: książki dla dzieci, filmowe adaptacje literatury dziecięcej, zjawiska związane z transmedialnym funkcjonowaniem tekstów kultury dziecięcej. Poszczególne zajęcia będą poświęcone interpretacji tekstów dla dzieci i młodzieży w perspektywie studiów genderowych i kognitywnych, pojawią się także zagadnienia związane z pamięcią i historią; przyjrzymy się ponadto proponowanym przez literaturę dziecięcą obrazom relacji człowieka i zwierząt, a także problemom związanym z cielesnością, chorobą czy samotnością.
Większość zajęć poświęcimy tekstom narracyjnym, w szczególności utrzymanym w konwencji baśni i różnych odmian fantastyki, ale zajmiemy się także poezją dla dzieci, jej specyficzną metaforyką i melicznością.
Stałym punktem odniesienia będzie rola literatury dla dzieci i młodzieży w pracy nauczyciela języka polskiego i strategie wykorzystania tej literatury w celu rozwijania kompetencji, z uwzględnieniem jej wpływu na postawy i emocje uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie:
- teksty należące do polskiego i światowego kanonu literatury dla dzieci i młodzieży;
- najważniejsze konwencje i tematy tej literatury;
- najważniejsze elementy historii literatury dla dzieci oraz najnowsze tendencje rozwojowe kultury dziecięcej;
- znaczenie literatury dla dzieci i młodzieży w rozwoju społeczno-emocjonalnym, komunikacyjnym i kulturalnym czytelników niedorosłych;
- wpływ trafnie dobranych i wnikliwie odczytywanych tekstów literatury dziecięcej na kompetencje interpretacyjne uczniów, rozumie potrzebę kształtowania pojęć i postaw uczniów i wykorzystuje w tym celu teksty literatury dla dzieci i młodzieży;
- potrzebę indywidualizacji nauczania w zakresie doboru tekstów literatury dziecięcej.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W15
W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi:
- samodzielnie analizować, interpretować i recenzować teksty dla dzieci i młodzieży, w kontekście obowiązującej podstawy programowej;
- dostosowuje sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;
- powiązać literaturę dla dzieci i młodzieży z innymi treściami kształcenia, w szczególności z zakresu wiedzy o kulturze najnowszej (sztuki plastyczne, nowe media, kultura uczestnictwa)
- realizować proces dydaktyczny we współpracy z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7
W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów do:
- oddziaływania przez teksty kultury dziecięcej na rozwój intelektualny i emocje czytelników niedorosłych;
- szacunku i tolerancji dla wyborów czytelniczych swoich uczniów;
- budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych oraz rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia.
Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.:
D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K2, D.1/E.1.K6, D.1/E.1.K7
Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D.
Kryteria oceniania
Nakład pracy:
Udział w zajęciach – 30 godzin
Czytanie lektur – 30 godzin
Wykonywanie zadań domowych, opracowanie wystąpienia, przygotowanie do egzaminu – 30 godzin
Metody i kryteria oceniania:
Każdy student przygotowuje i przedstawia krótką (piętnastominutową) prezentację wybranego polskiego utworu dla dzieci należącego do literatury najnowszej (po roku 2000).
Frekwencja nie podlega ocenie, nie ma kontroli obecności. Wymagana jest natomiast znajomość utworów literackich z listy lektur obowiązkowych oraz systematyczne wykonywanie realizowanych na zajęciach zadań (udział w pracy w grupach, punktowanych dyskusjach i quizach, rozwiązywanie kart pracy, recenzowanie tekstów literatury dziecięcej).
Egzamin ma formę pisemną i jest złożony z dwóch części o równej wadze:
- test wyboru,
- interpretacja krótkiego tekstu literackiego.
Zasady korzystania z narzędzi SI:
1. Jeśli osoba studiująca chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Osoba studiująca nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli osoba studiująca wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Podstawa:
1. Uchwała nr 170 Rady Dydaktycznej dla kierunków studiów: filologia bałtycka, filologia klasyczna i studia śródziemnomorskie, filologia polska, filologia polskiego języka migowego, kulturoznawstwo – wiedza o kulturze, logopedia ogólna i kliniczna, slawistyka, sztuka pisania, sztuki społeczne z dnia 27 lutego 2024 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia na Wydziale Polonistyki
2. Uchwała nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia
3. Uchwała nr 14 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 13 lipca 2020 r. w sprawie wytycznych dotyczących standardów i procedur postępowania w przypadku przygotowywania prac zaliczeniowych i dyplomowych z naruszeniem prawa na Uniwersytecie Warszawskim.
Literatura
1. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej. Red. Barbara Tylicka i Grzegorz Leszczyński. Wrocław 2002.
2. Philippe Ariès: Historia dzieciństwa: dziecko i rodzina w czasach ancien régime'u. Przekł. Maryna Ochab. Warszawa 2010.
3. Ryszard Waksmund: Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej: tematy, gatunki, konteksty. Wrocław 2000.
4. Bogdan Trocha: Degradacja mitu w literaturze fantasy. Zielona Góra 2009.
5. J. R. R. Tolkien: Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa. Przekł. Agnieszka Sylwanowicz [et al.]. Warszawa 2010.
6. Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Red. Jerzy Cieślikowski i Ryszard Waksmund. Wrocław 1983.
7. Antologia poezji dziecięcej. Wybrał i oprac. Jerzy Cieślikowski. Wrocław 1991.
8. Grzegorz Leszczyński, Michał Zając: Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice. Warszawa 2013.
9. Bruno Bettelheim: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Przekł. Danuta Danek. Warszawa 1996.
10. Grzegorz Leszczyński: Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i XX w. Warszawa 2006.
11. Katarzyna Slany: Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana. Kraków 2016.
12. Grażyna Lasoń-Kochańska: Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Słupsk 2012.
Teksty literackie:
1. Hans Christian Andersen: wybór baśni
2. Jan Brzechwa: wybór wierszy dla dzieci
3. Lewis Carroll: Przygody Alicji w Krainie Czarów
4. Józef Czechowicz: wybór wierszy dla dzieci
5. Roald Dahl: Matylda
6. Neil Gaiman: Koralina
7. Jacob i Wilhelm Grimm: wybór baśni
8. Tove Jansson: Opowiadania z Doliny Muminków
9. Janusz Korczak: Król Maciuś Pierwszy
10. Księga tysiąca i jednej nocy: wybór
11. Astrid Lindgren: Pippi Pończoszanka
12. Kornel Makuszyński: wybrana powieść
13. Alan Alexander Milne: Kubuś Puchatek i Chatka Puchatka
14. Lucy Maud Montgomery: Ania z Zielonego Wzgórza
15. Charles Perrault: Bajki Babci Gąski
16. J. K. Rowling: Harry Potter i kamień filozoficzny
17. Antoine de Saint-Exupéry: Mały Książę
18. J. R. R. Tolkien: Hobbit
19. Julian Tuwim: wybór wierszy dla dzieci
20. Jules Verne: W osiemdziesiąt dni dookoła świata
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: