Nowoczesne metody dydaktyczne 3007-N172ND
Potrzeba stworzenia nowego modelu kształcenia wynika ze zmian wielorakiej natury, np. cywilizacyjnych. Akcent położony w tradycyjnym modelu na przekazywanie wiedzy przesuwa się na kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji, posługiwania się nimi, przetwarzania. Pociąga to za sobą konieczność zmiany metod i technik nauczania.
Metodyka kształcenia literackiego musi uwzględniać wiele wymiarów składających się na tzw. "lekcje polskiego". Nie tylko instrumentalny, historyczny, fil. społ., lecz również estetyczny i ludyczny.
Stosowane obecnie w procesie dydaktycznym metody są mało skuteczne i atrakcyjne.
Nowoczesna metodyka literatury kładzie przede wszystkim nacisk na metody aktywizujące ( praca w grupach, projekty, gry dydaktyczne, mapa pojęciowa, dyskusja dydaktyczna, składanka ekspercka i inne.)
Strategie i techniki w pracy z tekstem obejmują kilkadziesiąt nowych sposobów, spośród których można wybierać nie powtarzając nużących schematów.
Istotnym nowatorstwem są: integracja międzyprzedmiotowa i ścieżki miedzyprzedmiotowe prowadzące do całościowego widzenia problemów.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Podstawowe lektury:
1. B. Dyduch., M. Jędrychowska, Z.A. Kłakówna, H. Mrazek, J. Steczko, "To lubię!" Podręcznik do języka polskiego dla kl. IV książka nauczyciela, wyd. Edukacyjne Kraków 1994, s. 9-14
2. Stanisław Falkowski, Zdania Prusa [w:] "Szlagiery"- inaczej, wyd. Brictius, Warszawa 1991 s. 69-75
3. K. Kruszewski, Gry dydaktyczne [w:] "Sztuka nauczania" czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PAN, Warszawa 1998, s. 179-196
4. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S Oscanyan, Filozofia w szkole, tłum. B. Elwich, A. Łagodzka, Biblioteka Twórczości Pedagogicznej, wyd. CODN, Warszawa 1996, s. 21-30
5. G. Olszowska, Metody aktywizujące [w:] Przewodnik metodyczny dla nauczyciela "Do Itaki" wyd. Znak, Kraków 2000, s. 24- 37, 216-225
6. G. Olszowska, Strategie i techniki pracy z tekstem [w:] Przewodnik metodyczny dla nauczyciela "Do Itaki", wyd. Znak Kraków, s. 38-46
7. M. Poprzęcka, Wiersze i obrazy [w:] Zbliżenia: literatura, historia, obraz, mit...., po red. A. Kowalczykowej. wyd. Stentor, Warszawa 1998, s 119 -138
8. J. Szeja, Nowe formy kształcenia: narracyjne gry fabularne [w:] "Polonistyka" 7 (377)/200. s. 401-405
9. Propozycje ujęcia ścieżek międzyprzedmiotowych [w:] Przewodnik metodyczny dla nauczyciela "Do Itaki" wyd. Znak, Kraków 2000 s. 178-185
Wymienione teksty można znaleźć w:
J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, "Metodyka literatury" t. I , Warszawa 2001
J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, "Metodyka literatury" t. II, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: