- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Mitologiczne źródła fantastyki XX i XXI wieku 3007-MZF-OG
Zajęcia poświęcone funkcjonowaniu mitów śródziemnomorskich, hebrajskich, słowiańskich i germańskich/skandynawskich w fantastyce XX i XXI wieku.
Teksty kultury będą badane i interpretowane z wykorzystaniem kilku współczesnych perspektyw metodologicznych: antropologii literatury, komparatystyki literackiej, socjologii literatury a także metod właściwych antropologii kulturowej. Stosowane będą również narzędzia służące oglądowi utworów kultury popularnej, m. in. założenia antropologii codzienności.
Uczestniczki i uczestnicy wraz z prowadzącym będą badać obecność dawnych mitów w literaturze polskiej i powszechnej a także dziełach rozmaitych sztuk: malarstwa, rzeźby, muzyki, filmu.
Pojawi się także problematyka mitu jako fenomenu życia społecznego widzianego przez pryzmat koncepcji psychologicznych i socjologicznych.
W cyklu 2023Z:
Ogólnouniwersyteckie konwersatorium poświęcone rozmaitym gatunkom fantastyki. Utwory dwudziesto- oraz dwudziestopierwszowieczne pojawiać się będą w odniesieniu do mitów dawnych cywilizacji, zaś dzieła starożytne lub ich uwspółcześnione warianty winny stanowić przyczynek do refleksji wokół mitologicznych korzeni dzisiejszej, szeroko pojmowanej fantastyki. Jednym z założeń przyświecających przedmiotowi jest zapoznanie studentów i studentek zarówno z rozmaitymi odmianami dzieł wykorzystujących fantastyczną topikę oraz estetykę (od fantasy po literaturę postapokaliptyczną) jak i z rozmaitymi dziedzinami kultury (literatura piękna, film, teledysk).
|
W cyklu 2024Z:
Ogólnouniwersytecki wykład poświęcony rozmaitym gatunkom fantastyki. Utwory dwudziesto- oraz dwudziestopierwszowieczne pojawiać się będą w odniesieniu do mitów dawnych cywilizacji, zaś dzieła starożytne lub ich uwspółcześnione warianty winny stanowić przyczynek do refleksji wokół mitologicznych korzeni dzisiejszej, szeroko pojmowanej fantastyki. Jednym z założeń przyświecających przedmiotowi jest zapoznanie studentów
|
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zgodnie ze schematem SMART (dotyczącym realizacji procesu bolońskiego):
Wiedza:
1. Znajomość i rozumienie współczesnych definicji mitu;
2. Wiedza na temat istotnych dla kultury europejskiej mitów;
3. Znajomość dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznych dzieł literackich oraz filmowych reprezentujących gatunki: fantasy, science fiction, horror, powieść i opowiadanie grozy, cyberpunk, "postapo".
Umiejętności - student:
1. potrafi przygotować pracę popularnonaukową lub publicystyczną poświęconą literaturze współczesnej;
2. potrafi właściwie dobierać i wykorzystywać źródła, w tym internetowe, niezbędne do stworzenia popularnonaukowego lub krytycznoliterackiego tekstu dotyczącego dzieła humanistycznego;
Kompetencje społeczne:
1. Zdolność prowadzenia efektywnego i etycznego dialogu zarówno z jednostką, jak i grupą;
2. Praca zespołowa nad zagadnieniem wiążącym kwestie kulturowe ze społecznymi.
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia (stopnie: 3 - 4,5) stanowią frekwencja i aktywność na zajęciach.
1. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze);
2. Aktywność podczas zajęć (ocenie podlegają: treść wypowiedzi, umiejętność pracy w grupie, umiejętność pracy indywidualnej, etyczność prowadzenia dialogu, umiejętność przekazywania informacji - również zwrotnych);
Aby uzyskać ocenę bardzo dobrą (5) lub celującą (5!), uczestniczki i uczestnicy powinny/i przygotować pracę pisemną w jednej z dwóch form do wyboru:
1. Szkic poświęcony wybranym zagadnieniom z zajęć;
2. Recenzję współczesnego dzieła: powieści fantastycznej ew. powieści grozy, zbioru opowiadań w omawianej stylistyce, filmu, spektaklu, gry - po konsultacji z prowadzącym.
Praktyki zawodowe
Brak praktyk.
Literatura
Teksty obowiązkowe, których dobór oraz liczba mogą zmieniać się w kolejnych cyklach prowadzenia przedmiotu; jako kontekst mogą pojawiać się dzieła lub ich fragmenty spoza proponowanej listy:
- Apulejusz, Strażnik zwłok, w: Rzymska nowela antyczna, oprac. S. Stabryła, Warszawa 2005;
- Eurypides, Medea, Lublin 2010;
- Szpony i kły. Opowieści z wiedźmińskiego świata, oprac. D. Górska, M. Kowalski, M. Zwierzchowski, Warszawa 2017;
- P. Goźliński, Jul, Czarne/Wołowiec 2010;
- S. Kubrick, 2001: Odyseja kosmiczna, 1968;
- G. Koziełek red., Czarny pająk, Warszawa 1988;
- R. Lancelyn-Green, Mity skandynawskie, dowolne wydanie;
- S. Lem, Maska, w: Tegoż, Fantastyczny Lem. Antologia opowiadań według czytelników, Kraków 2021;
- H.P. Lovecraft, Zew Cthulhu, Toruń 2004;
- G. Meyrink, Golem, Poznań 2015;
- A. Sapkowski, Ostatnie życzenie, Warszawa 1993;
- A. Szrejter, Herosi mitów germańskich t.1 i 2, Warszawa 2016 (fragmenty);
- A. Szrejter, Legenda wikingów, Warszawa 2017;
- J.R.R. Tolkien, Silmarillion, tłum. M. Skibniewska, Warszawa 1985.
Teksty uzupełniające, nieobowiązkowe:
- Ajschylos, Sofokles, Eurypides. Antologia tragedii greckiej, oprac. S. Stabryła, Kraków 1989; stąd: Sofokles, Król Edyp; Eurypides, Medea; Ajschylos, Prometeusz skowany;
- K. Armstrong, Krótka historia mitu, Kraków 2005;
- Arystofanes, Żaby, [w:] Tegoż: Komedie, t. II, Warszawa 2003;
- R. Graves, Mity starożytnej Grecji, przeł. A. Nowicki, Warszawa 1994 (wybór);
- Homer, Iliada, przeł. K. Jeżewska, oprac. J. Łanowski, Warszawa 1999;
- Homer, Odyseja, przeł. J. Parandowski, dowolne wydanie;
- Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 2005 (fragmenty);
- Owidiusz, Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska i S. Stabryła, oprac. S. Stabryła, Wrocław 1995, księgi: I- II;
- Mit - człowiek - literatura, red. S. Stabryła, Warszawa 1992;
- S. Stabryła, Mitologia dla dorosłych, Warszawa 2002;
- Wergiliusz, Eneida, przeł. Z. Kubiak, Warszawa 1998 (wybrane pieśni);
- A. Węgłowski, Wieki bezwstydu. Seks i erotyka w starożytności, Kraków 2018.
W cyklu 2023Z:
Po jednej pozycji na każde kolejne zajęcia. Jako kontekst mogą pojawiać się dzieła lub ich fragmenty spoza proponowanej listy: 1. Eurypides, Medea, Lublin 2010; |
W cyklu 2024Z:
Po jednej pozycji na każde kolejne zajęcia. Jako kontekst mogą pojawiać się dzieła lub ich fragmenty spoza proponowanej listy: 1. Eurypides, Medea, Lublin 2010; |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
- |
W cyklu 2024Z:
- |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: